داستان هک رشد شرکت AirBnB+ تصاویر

داستان هک رشد airbnb

در نوشته های گذشته به فلسفه  هک رشد، تاریخچه آن و تعاریف مرتبط پرداختیم، اما در این قسمت به بررسی یک مثال عملی می پردازیم که در خصوص شرکت AirBNB است. همانطور که میدانید این شرکت به افراد اجازه میدهد تا اتاق خواب اضافه خود را به صورت یک هتل کوچک اداره کنند و به افراد کاملا غریبه اجاره دهند. ایده بسار خوبی است اما هک رشد صورت گرفته روی این خدمت است که دلیل اصلی معروفیت آنها می باشد. آنها از قدرت و توانمندی Craigslist برای پیدا کردن میلیون ها مشتری که به دنبال محلی برای اقامت بودند استفاده کردند. وقتی شما فرم مرتبط را برای قرار دادن اتاق اضافه خود درAirBNB پر میکردید این گزینه هم وجود داشت که بتوانید همین اطلاعات را روی craigslist هم به صورت اتوماتیک داشته باشید و این روشی بود که این دو سایت را به گونه ای با یکدیگر مرتبط میکرد!

 

رشد شرکت Airbnb

این خیلی ساده به نظر میرسد و شاید از خود بپرسید که پس چطور سایر شرکت ها قبلا این کار را انجام ندادند تا بتوانند از Craigslist به عنوان یک پلتفرم استفاده کنند. سوال خوبی است، دلیل این موضوع این است که Craigslist هیچ API عمومی برای سایر پلتفرم ها نداشت و این بدان معنا بود که مسیر ارسال اطلاعات از یک پلتفرم به روی Craigslist به راحتی ممکن نبود. نکته جالب توجه این است که هیچ راه کار تکنولوژیکی برای ارسال پست های AirBNB به صورت اتوماتیک روی Craigslist وجود نداشت. در عوض آنها می بایست با مهندسی معکوس در می یافتند که در Craigslist چطور فرم ها کار میکنند و روش کار خود را با انها مطابقت میدادند آن هم بدون اینکه به کد های Craigslist دسترسی داشته باشند. داشتن یک API میتوانست تمام این مشکلات را حل کند اما وقتی در دسترس نبود باید راه جایگزین و سخت تر انتخاب میشد.

 

میزان تاثیر هک رشد در airbnb

میزان تاثیر هک رشد در airbnb

 

پیچیدگی های هک رشد این مثال  

AirBNB کاری را انجام داد که بازاریابان سنتی به خواب نمی دیدند. حتی یک فارق التحصیل رشته بازاریابی هم نمی تواند ابزار های لازم و ساختاز ذهنی مناسب را در اختیار شما قرار دهد تا بشود این همانگی ساختار با Craigslist ایجاد شودد آن هم بدون API .

*** تیم AirBNB از محصول خود به عنوان توسعه دهنده بازارهای لازم برای توزیع و پخش استفاده کردند. ادغام این خصوصیت یک بخش خارجی و بیرونی از محصولشان نبود بلکه یکی از بخش های اصلی از آن بود. آنها برای گسترش محصول خود تبلیغ نکردند بلکه خود محصول مشتریان را جلب میکرد.

*** تیم AirBNB میدانست که بهترین روش برای رشد موشکی سیستمشان همکاری با Craigslist است. آنها می دانستند که هیچ محصولی در یک کپسول نمی تواند زنده بماند و مشتریان هدفشان همین الان در محل دیگری مشغول به فعالیت بودند و تنها لازم بود که توجهشان جلب شود.

*** آنها مبتکر بودند. آنها قبلا درباره استفاده ازCraigslist برای رشد اطلاعی نداشتند بلکه خودشان درموردش فکر کرده و به نتیجه رسیدند. در ادامه آنها جرات کافی داشتند که این راه کار زیبا را به اجرا در آورند در حالیکه هیچ تضمینی وجود نداشت که این راه حل واقعا کارساز باشد.

*** روش رشد آنها بسیار مبتنی بر تکنولوژی بود. تیمی که میخواست Craigslist را مهندسی مجدد کرده و به اجرا درآورد باید مهارت کد نویسی بالا و درک عمومی عالی از نحوه درست شدن محصولات اینترنتی داشته باشد.

*** آنها به دقت شکاف های موجود در بازار کنونی را یافته و از آن برای ورود مشتریان استفاده کردند. Craigslist به دلایل واضحی API عمومی ایجاد نکرده بود و نمیخواست این کار را نیز انجام دهند اما تیم AirBNB با عدم درخواست API و پیشروی بدون آن مرزها را جابجا کردند.

روش هک رشد airbnb

روش هک رشد airbnb

 

اکنون دربخش پرسش و پاسخ  سایت AirBNB نوشته شده که آنها دیگر روی سایت Craigslist مطلبی پست نمی کنند. این به نوبه خود یکی از بهترین نمونه های خلق رشد است. باید بدانیم که بسیاری از روش های هک رشد دارای دوره زمانی مشخصی هستند. مثلا بسیار ساده لوحانه است اگر فکر کنیم که AirBNB میخواست برای ۱۰ سال آینده هم روی سایت Craigslist پست داشته باشد و این سایت هم این اجازه را به او میدهد که هر روز بیاید و بخشی از کاربران او را بیرون ببرد.  درست است که راه  کارهای هک رشد کوتاه مدت هستند اما چیزی که مهم است استفاده از این فرصت ها به  نوعی است که اولین زمینه توسعه بستر مشتریان را ایجاد کرده و از آنجا به تنهایی بتوانند به رشد ادامه دهند.

 

نتیجه رشد Airbnb

نتیجه رشد Airbnb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *