رادیو رشدینو -خلاصه قسمت چهاردهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت۱۰۱)

خلاصه قسمت چهاردهم از رادیو رشدینو

رادیو رشدینو -اخبارینو (۱۰:۴۳-۰۳:۳۳)

در این قسمت از اخبارینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به برسی شرکت جوانه و خبر جدایی آقای بیل گیتس از همسرش می‌پردازیم.

خبر اول:

هلدینگ هزاردستان که بیشتر با نام کافه بازار شناخته می‌شود، شرکت سرمایه گذاری را با نام جوانه تاسیس کرده است که آقای نیما نامداری و آرین افشار هم مدیریت تیمش را برعهده دارند. آقای افشار هم در دو قسمت از مهمانان رادیو رشدینو بوده‌اند.

خبر دوم:

خانم میلندا گیتس و آقای بیل گیتس بعد از بیست و شش سال زندگی مشترک از هم جدا شدند. خانم گیتس در صفحه توییتر خود گفت، مسیر توسعه ما با هم همخوانی نداشت و برای همین بهتر بود که از هم جدا شویم. نکته جالب این هستش که خیلی از افراد سوپر موفق زندگی خانوادگی خوبی ندارند. شاید بهتر باشد وقتی به افراد موفق فکر می‌کنیم در نظر بگیریم که این افراد برای کسب این موفقیت چه چیزهایی را از دست می‌دهند. تعریف ما برای موفقیت باید اصیل‌تر باشد. یکی از کتاب‌های موثر در این زمینه کتاب منزلت یا اضطراب موقعیت آقای آلن دوباتن هست که می‌توانید در صورت علاقه مطالعه کنید.

رادیو رشدینو -نکاتینو (۳۹:۳۴-۱۱:۰۰)

در این قسمت از نکاتینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به برسی تاثیر کرونا روی شبکه‌های اجتماعی، شبکه اجتماعی توییتر، آشنایی با جناب آقای خبی لیم (khaby lame) و همچنین برسی تست شخصیت شناسی جناب آقای ری دالیو (Ray Dalio) می‌پردازیم.

طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات در ایران، بعد از آغاز دوران کرونا فعالیت ۳۹ درصد از پاسخ گویان نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافت، میزان فعالیت ۲۲.۳ درصد افراد ثابت ماند، در ۴ درصد افراد این میزان کاهش یافت و ۳۳ درصد افراد هیچ فعالیتی در این دوران نداشتند.

میزان مصرف موسیقی ۲۱ درصد پاسخ گویان این نظرسنجی در دوران کرونا افزایش و برای ۶ درصد روند کاهش را تجربه کرد. ۱.۹ درصد افراد شرکت کننده در این نظرسنجی در دوارن کرونا بیشتر از قبل به مهمانی رفته و در ۲۶.۱ درصد افراد شرکت کننده میزان مهمانی رفتن کاهش یافته و برای ۳ درصد این میزان ثابت بوده و ۶۸ درصد بیان کردند که در دوران کرونا مهمانی نرفته‌اند.

نکاتینو دوم:

طبق آمار منتشر شده از شبکه اجتماعی توییتر، در سه ماه اول سال میلادی جاری، تعداد کاربران فعال روزانه این شبکه‌ اجتماعی به ۱۹۹ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. همچنین این شرکت بیان کرده این میزان در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ نسبت به سه ماه اول سال ۲۰۲۰، ۳۳ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این درآمد این شرکت در این بازه زمانی ۲۸ درصد افزایش یافته است.

نکاتینو سوم:

کلاب هاوس نسخه اندروید خود را منتشر کرده است اما نسبت دانلودهای این برنامه نسبت به گذشته کاهش یافته و طبق برخی از تئوری‌ها این برنامه مخاطبین خود را یافته و دلیل این کاهش دانلودها مربوط به همین موضوع می‌باشد. نکته جالب این است که برنامه تیک تاک در دوران افول میزان دانلودهای کلاب هاوس همچنان به رشد صعودی جذب کربران ادامه داده و با بیش از ۴۹ میلیون دانلود برای دومین ماه بیشترین میزان دانلود را درمیان اپلیکیشن‌های دیگر (به غیر از بازی‌ها) کسب کرده است.

نکاتینو چهارم:

خبی لیم (khaby lame) ستاره تیک تاک، اینفلوئنسر، مدل و کارآفرین و (gaming video creator) 21 ساله است که بخاطر ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کند محبوبیت شدیدی را بین مردم درتمام نقاط دنیا کسب کرده‌است.

خبی درحال حاضر در ایتالیا زندگی می‌کند و طبق برسی انجام شده بطور تقریبی میزان دارایی‌های وی از طریق تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی ۱-۲ میلیون دلار تخمین زده شده است. خبی در مدت زمان کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد. در ۲ آپریل سال ۲۰۲۰، تعداد فالوورهای او به دو میلیون در اینستاگرام رسید و تنها هشت روز بعد ۱ میلیون دیگر به این تعداد اضافه شد. دلیل معروفیت و شهرت ویدئوهای او این است که افرادی را که کارهای ساده را به روش سخت انجام می‌دهند را زیر سوال می‌برد.

بخش دوم نکاتینو:

در این قسمت از نکاتینو به برسی تست شخصیت شناسی آقای ری دالیو (Ray Dalio) به نام (principles you) می‌پردازیم. آقای دالیو درحال حاضر مدیرعامل شرکت bridgewater هستند و کتابی هم به تازگی به نام اصول نوشتند که راه‌های کسب و کاری را آموزش می‌دهند.

تست شخصیتی (principles you) که با همکاری آقای آدم گرانت طراحی کرده‌اند، دارای ۳۰۰ سوال به زبان انگلیسی است که در آن ابعاد مختلف شخصیت شما شامل مدل تصمیم گیری، فکر کردن و… را مورد برسی قرار می‌دهد و در تقسیم بندی شخصیتی مشخص می‌کند شما در کدام گروه قرار می‌گیرید و براساس نتیجه تست، شما را راهنمایی می‌کند. از دیگر تست‌های جذاب خودشناسی (find your strengths) است که جزء محدود تست‌هایی حساب می‌شود که در طول زمان بروزرسانی می‌شود.

تست دیگری که در این قسمت به معرفی آن می‌پردازیم (VIA character strength) است که برای شرکت در آن می‌توانید به سایت (VIA character.org) مراجعه کنید. نکته جالب این تست آن است که می‌توانید زبان سایت را فارسی کنید و گزارش تست را هم به زبان فارسی دریافت کنید. اینگونه تست‌ها شما را مبتنی بر تقاط قوت راهنماییتان می‌کنند و از شما راجع به تمایلاتتان سوال می‌کند و نکته جالب دیگر درباره این تست آن است که اگر دوستان شما هم در آنها شرکت کنند می‌تواند شما را براساس توانایی‌هایی که دارید مقایسه کند.

رادیو رشدینو -آموزینو (۵۵:۱۲-۳۹:۵۰)

در این قسمت از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای ایمان سرایی به برسی ادامه کتاب هک رشد و بحث اتفاقات بعد از کرونا و پدیده ملال می‌پردازیم.

در این قسمت از کتاب هک رشد آقای شان الیس به برسی (hacking acquisition) و (hacking activation) می‌پردازیم. در این بخش از کتاب، آقای الیس توضیح می‌دهند که (activation) چیست و درباره مشکلات کسب و کارها صحبت می‌کنند. خیلی از کسب و کارها در قیف فروش خود در قسمت (activation) دچار مشکل می‌شوند، بدین صورت که کاربران جذب آنها می‌شوند اما در فعال کردن و درگیرسازی آنها با برند خود ناتوان هستند.

خیلی از کسب و کارها برای جذب اولیه کاربران هزینه زیادی را می‌پردازند اما متاسفانه آنها را از دست می‌دهند. به عنوان مثال هزینه نصب اپلیکیشن در ایران بین ۲۵۰۰-۱۰۰۰۰ تومان هستش که این عدد در خارج از کشور کم‌تر هم می‌شود.

اما شما باید در نظر بگیرید که اگر کاربران شما از خدماتتان حداقل دو بار در روز استفاده نمی‌کنند بهتر است اپلیکیشن درست نکنید. فعال سازی یا (activation) بدین معناست که بتوانید کاری کنید تا کاربر درگیر خدمات شما شود و بیشتر از ۱ دقیقه در سایت شما بماند و یکی از نکات مهم در این مبحث رعایت داشتن چیدمان درست صفحات سایت و ایمیلی است که برای مخاطبین خود ارسال می‌کنید.

بخش دوم آموزینو:

در این قسمت از آموزینو می‌خواهیم با پدیده‌ای که دوران کرونا شکل گرفت به اسم ملال آشنا شویم. ملال یا (languish) فضایی بین افسردگی و انگیزش است که در آن فرد نه انگیزه و هدفی برای انجام کار دارد و نه آنقدر بد حال و افسرده است. پادزهر این پدیده مفهومی به اسم تچان یا (flow) است. تچان زمانی شکل می‌گیرد که کاری را طوری انجام ‌دهید که درحین انجام آن گذر وقت رو متوجه نشوید. درواقع اگر ماتریسی رسم کنیم باید میزان تخصص ما و سختی کاری که انجام میدهیم به یک اندازه باشند.

زمانی که تخصص پایین و سختی کار بالا باشد حس ناتوانی و آزردگی به فرد دست می‌دهند و اگر تخصص بالا و سختی کار پایین باشد شخص کسل می‌شود و لذتی از کاری که انجام می‌دهد نمی‌برد. برای دست یافتن به تچان (flow) باید کاری را انجام و یا به نحوی انجام دهیم که سطح سختی آن با توانایی‌های ما دارای تناسب و تقریبا در یک سطح باشند.

از دیگر راه‌های دست‌یابی به تچان این است که اهداف خود را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کنیم تا بتوانیم در طول ۲-۳ ساعت آنها را به اتمام برسانیم و آخرین راه رسیدن به تچان کم کردن حواس پرتی‌ها و کنترل کردن آنهاست که می‌تواند در کاهش حس ملال بسیار موثر باشد.

رادیو رشدینو -مهمانینو (۰۱:۳۷:۲۹-۵۹:۳۰)

در این بخش از رادیو رشدینو به همراهی مهمان گرامی برنامه جناب‌ آقای احسان رضایی به برسی تجربیات کاری ایشان طی سال‌های گذشته و همچنین بحث در حوزه نوسندگی و کتاب و نکات مهم در فروش کتاب می‌پردازیم.

آقای رضایی فعالیت خود در زمینه نشر و نویسندگی را اولین بار با کار در زمینه نشریات علمی و پزشکی شروع کردند. بعد از آن کار و نشر در حوزه مطالب عمومی را هم آغاز کردند و بعد در مجله همشهری جوان بطور تمام وقت شروع به نویسندگی کردند. از نظر ایشان در زمینه نشر هم مانند مشاغل دیگر میتوان حرفه‌ای بود و درآمد زیادی کسب کرد اما یکی از لازمه‌های حرفه‌ای شدن در هر شغلی در نظر گرفتن جنبه مالی آن و داشتن اهداف مشخص می‌باشد.

در زمینه نشر هم افرادی هستند که بسیار موفق و حرفه‌ای هستند و هم افرادی که بطور دلی کار می‌کنند و یا اینکه با اهداف دیگری وارد این صنعت می‌شوند تا به عنوان مثال بتوانند از سهمیه‌های موجود برای کاغذ استفاده کنند. از جمله کتاب‌های موفق در زمینه تخصصی از نظر آقای رضایی می‌توان سرگذشت پزشکی در ایران از نشر افق که در حال حاضر چاپ ششم آن منتشر شده‌است و در زمینه عمومی نیز کتاب باغ وحش اساطیر از آقای امید مهدی نژاد و مهران عباسی را نام برد که درحال حاضر چاپ چهارم آن منتشر شده است.

براساس گزارش منتشر شده از وزارت فرهنگ و ارشاد، پرفروش‌ترین کتاب‌هایی که ۳۰ سال بعد از انتقلاب منتشر شدند شامل کتاب آقای بامداد خداداد، کتاب پنجره از خانم رحیمی و سهم من اثر خانم صنیعی بوده‌اند. از جمله را‌ه‌های افزایش میزان فروش کتاب از منظر آقای رضایی داشتن تبلیغات مختلف و ارزش و وقت گذاشتن برای کتاب می‌باشد. راه‌هایی مانند برگزاری مسابقات کتاب خوانی، جشن امضاء، ایجاد تیزرهای تلوزیونی، تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی و دیدار با مخاطبین کتاب می‌توانند کمک بسزایی به فروش کتاب کنند.

به عنوان مثال آقای عادل فردوسی‌پور که کتاب‌هایی مانند هنر خوب زندگی کردن و هنر شفاف اندیشیدن و فوتبال علیه دشمن را نوشتند برای کتاب اول خود یعنی فوتبال علیه دشمن که تخصصی هم بود تبلیغاتی انجام ندادند و به همین علت برخلاف معروفیت ایشان کتاب فروش خوبی را تجربه نکرد اما برای کتاب‌های دیگر خود از روش‌های تبلیغاتی استفاده کردند و فروش بیشتری را هم تجربه کردند.

سالانه در ایران براساس آمار ۱۰۰ هزار کتاب چاپ می‌شود و حدود ۶۰ هزار از این کتاب‌ها چاپ اول هستند و به انبوه کتاب‌هایی که از سال‌های گذشته باقی مانده‌اند اضافه می‌شوند و بخاطر همین معضل نداشتن تبلیغات درست، شناخته نمی‌شوند. از دیگر مسائل مهم، مشکل توضیع و پخش کتاب‌ها هستند که در کشور وجود دارند. بطوری که کتاب‌هایی که در شیراز یا قم منتشر می‌شوند در تهران یافت نمی‌شوند و بالعکس.

بنابراین یکی از راه حل‌های این مشکل آن است که هر نشر فروشگاه خود را نیز داشته باشد تا بتواند فارغ از مراحل پخش بطور مستقیم با مخاطبینش ارتباط برقرار کند. از دیگر نکات مهم در فروش کتاب عنوان و محتوای آن هستند که اگر هوشمندانه و درست انتخاب شوند می‌توانند تاثیر بسزایی در فروش کتاب داشته باشند. در آخر زمان بندی انتشار کتاب موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی در فروش کتاب است.

به عنوان مثال رمان راز تایتانیک یا زندگینامه لئوناردو دیکاپریو از جمله کتاب‌هایی بودند که بعد از انتشار فیلم تایتانیک فروش فوق العاده‌ای را تجربه کردند. کتاب‌های الکترونیک همچنین از جمله امکاناتی هستند که اگر رشد کنند می‌توانند در فروش کتاب موثر باشند.

درحال حاضر در دنیا این گونه کتاب‌ها که با نام (E-Book) شناخته می‌شوند ۳ درصد کل بازار فروش را شامل می‌شوند که این میزان در ایران تنها ۰.۰۳ درصد است و یکی از مشکلات بزرگ آنها این است که تمام کتاب‌ها دارای نسخه صوتی نیستند و یا بعضی از آنها در یک اپلیکیشن و برخی دیگر در اپلیکیشنی دیگر وجود دارند و این برنامه‌ها با یکدیگر هم افزایی ندارند.

در آخر نظر آقای رضایی را در رابطه با مقایسه دو نویسنده سرشناس کشور (رضا امیرخانی و روزبه معین) جویا شدیم.

جناب آقای معین از جمله افراد بودند که علاوه بر محتوای جذابی که تولید می‌کردند از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز برای تبلیغات خود استفاده کردند و بدین صورت با انتشار بخش‌هایی از کتاب خود در صفحه اینستاگرامشان مخطبین زیادی را جذب کتاب‌های خود کردند.

آقای امیرخانی همچنین با ادبیات خاصی که در کتاب‌های خود بکار می‌برند و همچنین موضوعات اجتماعی که در داستان‌های خود به آنها می‌پردازند و بدین علت که داستان‌های متفاوت تر و مثبت‌تری را راجع به افرادی که ساکنین محلات فقیرنشین هستند می‌نویسند شهرت زیادی پیدا کرده‌اند.

علاوه بر این آقای امیرخانی جزء افرادی هستند که برای فروش کتاب‌های خود زمان زیادی صرف می‌کنند و برای مخاطبین خود احترام زیادی قائل هستند که همین موضوع در افزایش میزان محبوبیت ایشان و پرفروش بودن کتاب‌هایشان تاثیر زیادی دارد. بنابراین یکی از نکات بزرگ برای رسیدن به موفقیت و حرفه شدن در هر کار، رشد و توسعه فردی می‌باشد که به دنبال خود موفقیت را نیز جذب می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *