مقدمهای بر هک رشد
هک رشد رویکردی است که کسب و کارها به وسیله استفاده از اهرم های جست و جوی آنلاین، رسانه های اجتماعی، رتبه بندی های موتور جست و جو و بازاریابی وایرالی برای خلق مشتری های جدید بالقوه و افزایش تعاملات مشتریان به منظور حفظ و جذب آنها استفاده میکنند.
به منظور استفاده از هک رشد برای جذب مشتریان جدید، طرق و روشهای زیادی وجود دارد. حتی شرکتها می توانند برای ترغیب آنها به عضو شدن یا ثبت نام کردن، رویکرد ارائه چیزی را به صورت رایگان در پیش گیرند یا برای تشویق به ثبت نام، پیشنهاد تخفیف بدهند. شرکتهایی که برنامه بازاریابی توسعه یافتهای دارند مطمئن هستند که از شگردهای هک رشد سود میبرند و بی شک نتایج میتواند خیلی سودآور باشند.
ایجاد صفحه هواداران در فیسبوک برای کسب و کار یکی از موفق ترین ایدههای هک رشد است. این صفحه میتواند به عنوان ابزاری تبلیغی در جهت جذب مشتریان جدید به وبسایت کسب و کار استفاده شود. صفحات باید شامل فیدهای خبری، عکس، ویدیو، مطالب وبلاگ و….باشند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان احتمالی می دانند کجا می توانند اطلاعاتی که به دنبالش هستند را پیدا کنند.
ذکر آدرس اینترنتی در صفحه اصلی فیسبوک و لینک وبسایت سرویس نرم افزاری (saas) میتواند در افزایش بازدید بالقوه وبسایت بسیار قوی عمل کند. این روش به خصوص برای کسب و کارهایی که خدمات و محصولاتی اراِئه میدهند که میتوانند از طریق جست و جوی گوگل از جمله Google Adwords یا Google Adsense پیدا شوند موثر است.
راهی دیگر برای استفاده از ایدههای هک رشد، خلق فهرست انتظار وایرالی برای عرضه یک کالا یا دیگر ابتکار عملهای بازاریابی است. در این راهبرد، افراد دعوت به دریافت به روزرسانیها یا آگهیهایی درباره یک محصول با دادن آدرس ایمیلشان (در وبسایت) می شوند. این آدرس ایمیل، خصوصی و محرمانه باقی میماند که به هک رشد اجازه میدهد تا زمان عرضه محصول با مشتری های احتمالی علاقه مند در ارتباط باشد.
با ارسال پیامهای متعدد به فهرست هک رشد، بازاریابها میتوانند اطمینان حاصل کنند که مردم از عرضه محصول آتی با خبر هستند و اینکه آنها زمان زیادی برای خرید محصول با تخفیف قابل توجهی نسبت به عموم خواهند داشت. مادامی که پیام ها همزمان در هر مرحله فرستاده شوند، فهرست انتظار وایرالی به خوبی حفظ و قادر به تبلیغ محصول جدید به مخاطبان بیشتری در طی زمان خواهند بود.
هک رشد چیست؟
هک رشد چیست؟هک رشد اصطلاح نسبتا جدیدی در بازاریابی است که به جای بازاریابی سنتی که عموما کاربران نهایی را مورد هدف قرار می دهد، پیشرفت در یک شرکت نوپا را مورد توجه قرار میدهد. در بازاریابی هک رشد مرکز توجه روی این است که تا جایی که امکان دارد با صرف کمترین پول در بازاریابی، بیشترین مشترک یا کاربر که میشود به دست آورد.
هک رشد به عنوان راهی برای ارزیابی ارزش بازار محصول شرکت های نوپا شروع شد که در عین حال خدمات ارزشمندی را برای مشتری فراهم کند. این شرکت های نوپا برای شناسایی نیازها و خواست های مشتری از دادههای تحلیلی استفاده میکنند و آنگاه محصولاتی را برای حل مشکلات، افزایش کارآمدی یا خلق موقعیتهای خوب بیشتر در همان جایگاه درست می کند.
در حالی که خیلی از شرکت های نوپا از این نوع روش تا جایی که کسب و کارشان در بازاریابی رشد ادامه دارد استفاده میکنند، دیگران بیشتر به عنوان یک کارآفرین شروع کرده و دغدغه کمتری نسبت به سودآوری مداوم دارند. با این وجود شرکتهای نوپایی که بازاریابی رشد بر پایه دادههای تحلیلی را انتخاب میکنند مزایای گوناگونی را به دست می اورند. بعضی از اینها شامل:
برای شرکت نوپایی که سعی در تعیین آینده بازاریابی دارد، پیدا کردن راهبردی که منافع را حفظ و اجازه ادامه رشد را بدهد ضروری است. با ایجاد امکان بازاریابی رشد بدون اینکه کارآفرین مجبور به صرف پول روی تبلیغات و مبارزات بازاریابی باشد، شرکت نوپا میتواند منابع محدود خود را روی بخش های اصلی کسب و کار صرف کند که سرمایه گذاری ابتدایی کمی اما موفقیتی طولانی مدت را به دنبال خواهد داشت.
در حالی که بهینه سازی موتور جستجو و ابزار رسانههای اجتماعی میتوانند راهبردهای بازاریابی موثری باشند، به طور غیر قابل باوری زمان بر هستند. با استفاده از داده های تحلیلی، یک شرکت نوپا به سرعت میتواند حوزههای مشکلات را شناسایی و سپس اقدامات لازم برای رسیدگی به آنها را به کار ببرد.
بازاریابی هک رشد
بازاریابی هک رشد پر طرفدارترین رویه در دنیای امروز شرکت های نوپا است. براساس گزارش جهانی بیشتر از هفتاد درصد از شرکت های نوپا طی دو سال اول شکست می خورند. اما اگرقرار بود (میزان) رشد نماد یک شرکت نوپای جدید باشد چرا اینگونه است؟ یکی از دلایل مهم شکست اینگونه شرکتها مشکلات بازاریابی آنها میباشد. بازاریابی بخش مهمی از رشد یک کسب و کار پر رونق است اما هک رشد چیزی بیش از یک بازاریابی است.
ارسال پست های مهمان (Guest blogging) میتواند منفعت زیادی به شما به عنوان یک شرکت نوپا برساند و تمام آن با تلاش و زرنگی شروع میشود. به همین خاطر است که این مقاله را میخوانید. زیرا میخواهید تبدیل به چهره خبره بعدی در اینترنت شوید و به نکاتی نیاز دارید که چگونه از منابع محدودی که در اختیار دارید بیشترین استفاده را ببرید. در گذشته، هر کسی با کمترین ایده از بازاریابی تجارتش، مجبور به صرف ماه ها مطالعه وضعیت بازار و استخدام افراد نابلد برای کمک در گرفتن نتیجه بود. اما هک رشد مسائل را آسانتر میکند.
هک رشد به کار بردن راهبردهای رشد ثابت شدهای است که تا مدتها اثربخشی دارد. زمانی که صحبت از خدمات مشتری و تامین حمایت کامل بعد از انجام کارها میشود به معنای صرف نظر کردن(از راهبردها) نیست. همچنین بازاریابی رشد به معنای خرج هزاران دلار برای طراحی وبسایت های پر نقش و نگار و ایجاد همان صفحات قدیمی فروش نیست. مطمئناً علاقهای به طی کردن این مسیر ندارید. به جایش، چیزی که میخواهید بکارگیری راهبردهای ثابت شدهای است که پایگاه مشتریان (Customer base) پر رونقی را ایجاد کند، نرخ تبدیل را افزایش دهد و اعتباری پایا را خلق کند.
راهبرد هک رشد
راهبرد هک رشد فرایندی تجاری و برنامه ریزی شده و راهبردی است که به شرکتها کمک میکند توانایی کسب و کار خود را با استفاده از فناوری مبتکرانه و ابتکار علمی بالا ببرند. هک رشد روشی است که به شرکت ها کمک میکند با استفاده از آن حوزههای کلیدی را شناسایی کرده و کسب و کارهایشان را که وابسته به روند کار، داده های آماری، یافته های تحلیلی بازار و نیازهای مشتری است را بهبود بخشند.
این فرایندها به شناسایی فرصتها و تهدیدها کمک میکنند و آنگاه مطابق نیازمندیهای شرکت، تاثیر این خطرات را کاهش یا از بین میبرد. کسب و کارها از این راهبرد برای به دست آوردن سود رقابتی و همچنین کاهش هزینههای عملیاتی بهره میبرند. نظر به اینکه ابزارهای زیادی در اینترنت برای کمک به راهبردهای هک رشد وجود دارد، پیشرفت اینترنت مشارکت در این فرایند را برای کسب و کارها راحت تر کرده است.
یکی از انواع راهبردهای هک رشد، توجه و تمرکز بر روی طراحی و خلق وبسایت یا برنامه یک شرکت نوپا است. شرکتها میتوانند از چندین متخصص در زمینه مهندسی نرم افزار که مایل به کار به عنوان مشاور در ازای مبلغی هستند بهره ببرند. این روش به کسب و کارها اجازه داشتن یک وبسایت با طرح سفارشی یا یک برنامه جذاب را میدهد که برای مشتریان و دیگر مصرف کنندهها بسیار کاربردی و گیرا خواهد بود.
نوعی دیگر از راهبرد هک رشد، عرضه یک محصول یا خدمات است که هنوز در بازار موجود نیست و جامعه مورد نظر را حول کالا یا خدمات به وجود می آورد. این روند به مصرف کنندگان کالا یا خدمات اجازه امتحان آنها را (کالا و خدمات) برای مدتی محدود میدهد و فرصتی را برای آنها به منظور دست یابی به تجربه لازم در استفاده محصول یا خدمات قبل از اینکه در دسترس عموم قرار گیرد فراهم میکند. هک رشد راهبردی مهم برای هر شرکت نوپایی، خواه کوچک یا بزرگ است.
هک رشد با معرفی کالا به بازار به شناسایی مشکل و پیدا کردن راه حلی برای آن بدون متحمل شدن خطر بیشتر کمک میکند. خیلی از شرکت های امروز راهبرد های رشد را مورد توجه قرار میدهند اما کمی از آنها این راهبردها را آنطور که باید به طور کامل به کار میبرند.
برخی از این راهبردها شامل بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی، توسعه برنامهها برای گوشیهای همراه و راهبردهای سئو میشوند. یک راهبرد هک رشد برای هر شرکتی که انتظار سرمایه گذاری در انقلاب فناوری بازار را دارد مهم است. این ابزار نقش مهمی در به دست آوردن بازدید بیشتر، امکان بیشتر دیده شدن در رتبه بندی های موتور جستجو و خلق تشخیص برند (Brand recognition) است.
نمونه های هک رشد
هک رشد راهبردهای بازاریابی کوتاه مدتی هستند که به دست کارآفرینان اینترنتی به منظور افزایش بازدید وبسایت کسب و کارشان ایجاد شد. برای ایجاد یک هک رشد، شما به کمی اهداف تجاری و ایده چگونگی دستیابی به آنها را نیاز خواهید داشت.
این رهنمودها عملا برای هر کسب و کاری میتوانند اجرا شوند و برای شرکتهای نوپا، سرویس نرم افزاری یا کسب و کار فعلی که نگاهشان به اهرم فناوری است عالی هستند. هک رشد راهبردها و تدابیری هستند که به کسب و کارها کمک میکنند در اینترنت حضور بیشتری داشته باشند و همچنین یه یکی از خبرگان حرفه خود تبدیل شوند.
انواع زیادی از هک رشد وجود دارد اما این ها از معروف ترین شان هستند. تبلیغ به روش “پرداخت به ازای کلیک” راهی عالی برای افزایش دیدن شدن کسب و کارتان بدون صرف هزینه زیاد میباشد. در حالی که هر تجارتی متفاوت است، این هکهای رشد انگیزه شما را افزایش داده و در نهایت شرکت شما قادر به گسترش پایگاه مشتریان و تولید بیشتر درآمد میکند. کافیست شرکتها را بر اساس حروف الفبا فهرست کنید، تا جدولی آماده از مطالب را بیابید که میتوانید به راحتی در آن به سراغ دلچسبترین هک رشد مربوط به موقعیت تان بروید.
برخی مثالها شامل بهینه سازی موتور جستجوی پرداخت به ازای کلیک، بازاریابی رسانههای اجتماعی و بازاریابی ویدیوئی است. در حالی که اینها از محبوبترین هکهای رشد موجود در زمان نگارش این مقاله بودند، شگردهای دیگری از جمله بازاریابی وایرالی، بازاریابی محتوائی و بازاریابی ایمیلی نیز میتوانند به منظور افزایش بازدید وبسایت کسب و کارتان استفاده شوند.
بازاریابی وایرالی، بازاریابی محتوایی و بازاریابی ایمیلی برخی از بهترین هکهای رشد هستند زیرا دارای استفادههای بالقوه زیادی هستند. بازاریابی وایرالی اشتراک گذاری اطلاعات درباره محصول یا شرکتتان با مخاطبینتان است به طوریکه آنها میتوانند اطلاعات را به دوستانشان باز نشر کنند و آنها برای دوستانشان بفرستند که همین موضوع باعث نشر بیشتر میشود.
بازاریابی محتوایی به معنی اشتراک گذاری اطلاعات جالب توجه با مخاطبانتان و ارائه محتوا به فهرستهای راهنمای گوناگون مقاله به منظور بالابردن رتبه بندی موتور جستجو و وایرال شدنشان است. در نهایت، بازاریابی ایمیلی، ارسال ایمیلهای کوتاه به جامعه هدفتان و ترغیب آنها به باز کردن ایمیل هایتان است که به نوبه خود شما را به مشتریان بالقوه تری خواهد رساند.
در اینجا با چهار هک رشد موثر آشنا میشویم:
* صفحه ثبت نام یا خریدتان نباید هیچ فهرست یا لینکی که کاربران بتوانند برای برگشتن استفاده کنند داشته باشد، چراکه این کار میزان جذب مشتری را بهبود می بخشد.
* زمانی که محتوای وبلاگ تولید میکنید آنها را بخوانید، به صورت پادکست ضبط کنید، در سایت اسپاتیفای و جاهای دیگر مانند آیتونز یا پادکستهای گوگل به اشتراگ بگذارید، یک تصویر پیش زمینه اضافه و ویدیویی بسازید که بتوانید در تلویزیون، اینستاگرام یا یوتوب که هزاران بازدید را دارد به اشتراک بگذارید.
* محصولتان را در شبکههای همکاری متفاوت ثبت کنید و درصد بالاتری برای فروش نسبت به قیمت رقیب بدهید و از توزیع کنندگان بخواهید که به عنوان شرط عضویت، در مورد شما توئیت بگذارند.
* اگر شما کار محصولات تجارت به تجارت برای مثال، ابزار بازاریابی ایمیلی یا چتی، برند سازی را ارائه میدهید، برند خود را برای کاربران رایگان اضافه کنید. وقتی اینکار را میکنید، برای نمونه، وقتی کاربران یک کمپین پستی رایگان را به خبرنامه هایشان میفرستند لینک شما موجود خواهد بود.
کتاب هک رشد
کتاب بازاریابی هکر رشد آخرین کتاب از سری کتابهایی است که نوید آموزش رازهای میلیونر شدن آنلاین از طریق بازاریابی اینترنتی را به کارآفرینان اینترنتی مژده میدهد. در این کتاب نویسنده، رایان هالیدی، لزوم هر چه زودتر دست به کار شدن را برای مبتدیان بحث میکند. هدف یک کسب و کار پول در آوردن است، درسته؟
خوب، بیشتر مردم پول مورد نیاز برای وارد شدن به دنیای کسب و کار بازاریابی آنلاین با همان سرمایه گذاری اندک را ندارند مگر اینکه شما در حرفهای مشاور باشید یا به عنوان یک کارآموز با یک شرکتی بزرگ کار کنید. اگرچه کتاب راه حلی برای این مشکل ارائه میدهد که یعنی خرید یک رایانه، ثبت نام کردن برای پاسخ خودکار و آنگاه پیدا کردن بازار کسب و کارتان.
مسئلهای دیگر که این کتاب مفصل به آن پرداخته است نوعی از بازاریابی به نام هکر رشد است. این نوع بازاریابی شامل شگردهای سادهای مانند وبلاگ نویسی، بازاریابی ویدیوئی، شبکه سازی اجتماعی و دیگر ترفندهای مشابه به منظور افزایش کسب و کار یا بازدید وبسایت به طور نمایشی است. تفاوت عمده بین این نوع بازاریابی و بازاریابی سنتی این است که هکرهای رشد به سود کردن اهمیت نمیدهند. آنها فقط میخواهند وبسایت هایشان را همه جا در معرض دید بگذارند که همه آنها را ببینند.
خب، آیا کتاب بازاریابی هکر رشد واقعا هکی است که میگویند؟ صادقانه، نه نیست. مشکل اساسی کتاب این است که توسط فردی با تجربه کم یا بدون تجربه در بازاریابی آنلاین یا هر چیز مربوط به آن بیرون آمده است. از همین روی، بخش زیادی از اطلاعات داده شده بیش از حد تبلیغ و ساده سازی شده است. به این معنی که احتمالا خواننده بعد از خواندن کتاب نمیداند چه کار کند. با این حال اگر شما واقعا بخواهید که تبدیل به یکی از هک رشدهایی که خیلی در رابطه با آن بحث شده بشوید، این کتاب ارزش گذاشتن زمانتان را دارد، اگرچه به شما نمیگویم که این کتاب میتواند شما را میلیونر کند.
منبع:
Growth Hacking guide for SaaS business (meettraction.com)