شما حتما در مورد بازاریابی محتوا و پست های بلاگ شنیده اید. اما آیا میدانید که چطور با بازهدفگیری (Retargeting) و ردگیری رفتار بازدید کننده ها و ارائه پیشنهادهای متناسب با رفتار آنها (Exit-intent coupons) رشد کسب و کار خود را هک کنید؟
به عنوان صاحب یک کسب و کار، رشد شرکت یا سازمان بالاترین اولویت را برای ما دارد، اما به عنوان بنیان گذار یک کسب کار کوچک با چالش های زیادی در راه رشد مواجه خواهیم شد، مثل کمبود بودجه برای راهاندازی کمپین های بازاریابی یا کمبود وقت برای رسیدگی به همه کارهایی که باید به تنهایی انجام دهیم.
اگر شما یک بنیانگذار با این شرایط هستید، چطور میتوانید فروش خود را افزایش داده و همزمان به رشد کسب و کار خود کمک کنید؟
پاسخ این است : هک رشد. یعنی فرآیند آزمون و خطا در بازاریابی (Marketing)، گسترش محصول، بخشبندی های فروش و دیگر قسمتها برای یافتن بهترین و بهینه ترین راه رشد کسب و کار.
در ادامه به تعدادی از روشهای ساده هک رشد اشاره خواهیم کرد که به رهبران کسب و کار کمک میکند در کوتاهترین زمان به بیشترین رشد ممکن دست پیدا کنند.
در اولویت قرار دادن بازاریابی محتوا
به نقل از وبسایت دیمند متریک بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی سنتی تا ۶۳ درصد کم هزینه تر بوده و ۳ برابر سرنخ فروش بیشتر ایجاد میکند. این آمار نشان دهنده اهمیت این موضوع برای کسب و کار های کوچک است.
داشتن یک بلاگ در وبسایت و ارائه مطالب کاربردی و درگیرکننده علاوه بر معرفی شما به عنوان یک متخصص، باعث ایجاد اعتماد در روابط شما با مشتری خواهد شد.
برای مثال، بلاگ نیل پاتل بسیار دقیق با هدفگیری مخاطب مورد نظر و بهرهگیری از Call to action توانسته درآمد زیادی از ترافیک ورودی خود به دست آورد.

نوشته های بلاگ میتوانند افراد بیشتری را به سمت وبسایت شما هدایت کنند، سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو را بهبود بخشند و نرخ تبدیل بیننده به مشتری را افزایش دهند. با به کارگیری کلمات کلیدی پر جستجو و کم رقیب در محتوای تولیدی میتوانید جامعه هدف خود را جذب کرده و تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.
استفاده از سرویس بازهدفگیری یا ریتارگتینگ فیسبوک و گوگل
به گفته مشاوران استراتژی دیجیتال، هر کاربر پیش از خرید محصولات ما، به طور متوسط ۹ بار از وبسایت ما بازدید می کند، پس بازهدفگیری یا ریتارگتینگ یکی از ارزشمند ترین روش های هک رشد برای بدست آوردن فروش های از دست رفته است. سرویس های ریتارگتینگ گوگل و فیسبوک برای این منظور کدهای خاصی را در اختیار شما قرار میدهند که با اضافه کردن آنها به سایت خود میتوانید بعدها تبلیغات هدفمندی را به کاربری که قبلا سایت شما را دیده است نمایش دهید.
با این روش، وقتی کاربران مشغول گشت و گذار در اینترنت هستند تبلیغاتی را خواهند دید که آنان را مجاب میکند تا به وبسایت شما بازگردند.
در تصویر زیر مشاهده می کنید که اکسپدیا سعی در بازهدفگیری مخاطب با نمایش یک تخفیف اغواگر لحظه آخری داشته است.

آیا میخواهید که همه مشتریانتان به وبسایت شما بازگردند؟ اگر پاسختان مثبت است، درنگ نکنید و با استفاده از سرویس های ریتارگتیگ مشتریان خود را متقاعد کنید.
استفاده از پیشنهاد های پیش از خروج یا Exit-intent coupons
پیشنهاد یک کد تخفیف جذاب در ازای دریافت آدرس ایمیل یکی از بهترین روشها برای ساخت یک لیست بلند از آدرس ایمیل مخاطبان کسب و کار شما است. مردم عاشق دریافت کد تخفیف هستند اما عده کمی از آن استفاده میکنند.
برای مثال فروشگاه اینترنتی Home Fabrics Online با پیشنهاد یک کوپن تخفیف ۱۵ درصدی مشتریان را به خرید ترغیب میکند.

استفاده از این نوع کوپن ها راه خوبی برای جلب توجه کاربر است و اگر در زمان مناسب نمایش داده شود باعث جلوگیری از خروج او میشود. این ابزار به شدت برای افزایش نرخ تبدیل و کاهش نرخ بیرون راندن مشتری یا Bounce rate موثر خواهد بود.
نمایش اثبات اجتماعی یا Social proof
اکثر مصرف کننده ها پیش از اقدام به خرید نظرات کاربران دیگر را مشاهده می کنند. طبق نتیجه نظرسنجی که توسط برایتلوکال انجام شد، ۸۴ درصد مشارکت کنندگان دیدگاه و نظرات مخاطبان آنلاین را به اندازه توصیه های فردی موثر دانستند. پس کار را برای مشتری راحت کنید. اثبات اجتماعی را دقیقا جلوی چشم او در صفحات وبسایتتان قرار دهید.
وبسایت اسلَک به کاربران خود این امکان را داده است که نام شرکت های بزرگی که درحال استفاده از محصولات او هستند را ببینند.

نشان دادن نظرات مثبت مشتریان راضی در وبسایت میتواند به مشتریانی که در خرید تردید دارند برای تصمیم گیری کمک کند و آنها را به سمت خرید سوق دهد. مردم از جایی خرید میکنند که به آن اعتماد دارند. بنابراین قرار دادن این موارد در وبسایت، شما را یک برند مورد اعتماد نشان میدهد.
استفاده از محتوای هدیه
ارائه یک هدیه در نوشته های بلاگ روش سریع و خوبی برای بزرگتر کردن لیست ایمیل های شما است. این نوع هدیه درواقع یک محتوای رایگان مرتبط با عنوان یک نوشته در بلاگ است.
در اینجا شاهد یک پاپآپ هستیم که در ازای دریافت ایمیل فایل کاربردی را در اختیار بیننده قرار می دهد.

برای مثال شما میتوانید یک فایل خواندنی و جذاب PDF را به مخاطب خود پیشنهاد دهید و از او بخواهید تا پیش از دانلود، ایمیل خود را وارد کند. اگر محتوای بلاگ شما برای مخاطب به اندازه کافی جالب باشد و او را درگیر خود کند، احتمال اینکه برای دریافت اطلاعات تکمیلی روی دگمه دانلود کلیک کند بسیار بالا است.
استفاده از فراخوان برای عمل در شبکه های اجتماعی
آیا میخواهید کاربرانتان در شبکه های اجتماعی کاری برای شما انجام دهند؟ خیلی ساده است. از آنها بخواهید! با استفاده از فراخوان برای عمل یا Call to action در شبکه های اجتماعی تعداد بازدید، لایک و اشتراک گذاری خود را بالا ببرید. شما حتی میتوانید با قرار دادن لینک، مخاطب خود را به سمت وبسایتتان هدایت کنید تا هم به لیست ایمیل شما اضافه شوند هم از محصولات شما خریداری کنند.
آکادمی هاباسپات با استفاده از حساب توئیتر خود مخاطبان را از دوره های آموزشی جدید باخبر میکند و از این طریق آنها را به وبسایت خود هدایت میکند.

توجه داشته باشید که هر درخواستی که از مخاطب خود دارید اعم از لایک، به اشتراک گذاری یا کلیک روی لینک، به صورت کاملا شفاف و واضح بیان شده باشد. هرچه صریح تر توضیح دهید که چه چیزی از مخاطب خود میخواهید، امکان اینکه به آن عمل کند بیشتر میشود.
بازخورد بخواهید
برای فهمیدن نقاط قوت و ضعف کسب و کار، هیچ راهی بهتر از پرسش مستقیم از مشتری نیست. در هر کسب و کاری همیشه بخش هایی نیاز به بهبود دارد و هیچ بیزنسی کامل نیست. با پرسش از مشتری علاوه بر بهبود خدمات ارائه شده به مشتریان و تجربه مشتری، قادر به رفع نقوص و افزایش فروش خود خواهید بود.
کندی بلو از یک پاپآپ برای دریافت بازخورد مشتریان خود استفاده میکند.

راه دیگر ارسال پیامک یا ایمیل حاوی لینک نظرخواهی برای مشتریان تازه خرید کرده است. آگاهی از تمام مشکلاتی که مشتری فعلی شما با آن دست و پنجه نرم میکند باعث میشود که مشتریان آینده شما تجربه بهتری در خرید از شما داشته باشند.
جمع بندی
موارد بیاد شده فقط چند نمونه کوچک از مزایای هک رشد هستند. پس به جای تلف کردن وقت و هزینه خود برای بازاریابی های کم بازده، از این استراتژی های هوشمندانه برای رشد و گسترش کسب و کار خود بهره ببرید و با رقبای بزرگتر خود رقابت کنید.