ویدیو مارکتینگ

تولید هرگونه محتوای ویدیویی و استفاده از آن برای جلب نظر مخاطبان و در نتیجه افزایش آگاهی از برند و میزان فروش را می‌توان ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی دانست. البته باید به این نکته توجه داشت که ویدیو مارکتینگ طیف وسیعی از ویدیوها را شامل می‌شود و صرفا محدود به نوع تبلیغاتی آن نیست، بلکه هرگونه محتوایی که در آن ویدیویی وجود داشته باشد که به وسیله آن، کاربران به نوعی با برند درگیر شوند و یا حتی در قالب طنز، سرگرمی، آموزش یا دانستنی توجهشان جلب شود را نیز می‌توانیم ویدیو مارکتینگ بدانیم.

محبوبیت روزافزون ویدیوها، سادگی فهم و برقرار کردن ارتباط و همچنین ماهیت سرگرم‌کننده آنها، اهمیت استفاده از این نوع محتوای جذاب را در برنامه‌های بازاریابی نشان می‌دهد. به کمک ویدیو می‌توان حجم وسیعی از اطلاعات را در مدتی کوتاه و به بهترین شکل به مخاطب منتقل کرد. حتی مطالب سنگین و پیچیده را می‌شود با طراحی یک ویدیو مناسب و جذاب به ساده‌ترین حالت، به طوری که برای افراد خسته‌کننده نیز نشود، تفهیم کرد.

بر اساس گزارش hubspot، از میان انواع متفاوت فرمت‌های محتوایی همچون عکس، ویدیو، ایمیل، مقاله در بلاگ و فایل pdf، بیش از نیمی از افراد ویدیو را ترجیح دادند. از دلایل اصلی این محبوبیت می‌تواند دارا بودن خاصیت داستان‌ سرایی و ماندگاری نسبتا طولانی درذهن مخاطب باشد. طبق گزارش یاد شده، محتواهای ویدیویی در مقایسه با سایر محتواها، نرخ بازگشت سرمایه(ROI) بالاتری دارند و تا به امروز حدود ۸۱ درصد از کسب و کارها سعی دارند تا از این نوع محتوا برای بازاریابی بهره‌ بگیرند.

چرا باید از ویدیو مارکتینگ در کسب و کارها استفاده کرد؟

یک ویدیو مناسب می‌تواند به راحتی داستان برند شما را برای سایرین شرح دهد و با داشتن موسیقی و گرافیک جذاب، روی مخاطبان تاثیر مثبت بگذارد و توجه عده‌ی زیادی از افراد را به کسب و کارتان جلب کند. جالب است بدانید که میزان برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری محتواهای ویدیویی تا ده برابر بیشتر از سایر انواع محتواهاست. همچنین ویدیو، نرخ کلیک را نیز در ایمیل‌ها تا دو برابر افزایش می‌دهد.

وجود ویدیو در صفحه ورود(Landing Page) سایت، تا ۸۰ درصد می‌تواند سبب افزایش نرخ تبدیل مخاطبان به مشتریان بشود. به طور کلی، طبق ادعای درصد بالایی از افراد، تماشای ویدیو در مورد محصولات به تصمیم‌گیری آنها برای خرید کمک شایانی می‌کند. بدین ترتیب، تعداد زیادی از بینندگان یک ویدیو می‌توانند به خریداران حتمی تبدیل شوند!

حدود ۸۳ درصد از کسب و کارها ادعا کرده‌اند که تولید محتوای ویدیویی توانسته است چندین برابر هزینه‌های ساخت ویدیو را به آنها بازگرداند و در نتیجه ویدیو مارکتینگ سبب بالا رفتن ROI آنها شده است. البته همیشه هم نیاز به استفاده از راه‌های پر هزینه برای تولید ویدیو نیست و می‌توان از اپلیکیشن‌های رایگان و ساده‌ی موبایلی نیز بهره برد.

انتشار ویدیوهای جذاب و با کیفیت باعث منحصربفرد شدن برند و ماندگاری بیشتر آن در ذهن افراد می‌شود. البته رسیدن به این هدف منوط به انتخاب یک داستان قوی و گیرا و یک رسانه مناسب برای نشر آن است.  همچنین، از دید موتورهای جست و جو، ویدیوها محتواهای ارزشمندی هستند و طبق آمار، وجود آنها در وب سایت، احتمال حضور سایت در صفحه نخست گوگل را تا ۵۳ برابر و ترافیک ارگانیک آن را نیز تا ۴۱ درصد افزایش می‌دهد. پس ویدیوها باعث بهبود سئو نیز می‌شوند.

استراتژی ویدیو مارکتینگ

داشتن یک نقشه راه یا به عبارتی دیگر، یک استراتژی مناسب برای ویدیو مارکتینگ می‌تواند به افزایش موفقیت در بازاریابی با صرف هزینه کمتر منجر شود. برای این منظور، استفاده از نکات زیر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

در اولین گام باید مخاطبین خود را به دقت شناسایی کنید و بدانید که دقیقا برای کدام گروه از افراد و با چه هدفی ویدیو تولید می‌کنید و همچنین قصد دارید افراد پس از مشاهده ویدیوی شما به چه نتیجه‌ای برسند.

در مورد موضوعات مورد علاقه مخاطبان خود جست و جو کنید و زمان زیادی را به فهم علایق آنها و همچنین بررسی کمپین‌های تبلیغاتی رقبا و ویدیوهای آنها اختصاص دهید. از این طریق می‌توانید میزان استقبال از موضوعات مختلف را بسنجید.

انتخاب نوع محتوایی که قصد ساخت و انتشار آن را دارید بسیار مهم است. در مرحله نخست باید بدانید که قصد تولید چه نوع ویدیویی را دارید. البته توجه به قشر مخاطبین هدف می‌تواند تا حد زیادی به این انتخاب کمک کند. تناسب میان کاربران و نوع محتوای ساخته شده می‌تواند نرخ تبدیل آنها به مشتریان وفادار را افزایش دهد.

بودجه مورد نظر برای کمپین ویدیو مارکتینگ خود را متناسب با هدف نهایی‌تان از تشکیل آن تعیین کنید. اهداف بزرگتر نیازمند صرف هزینه بیشتر هستند و در مقابل برای اهداف کوچکتر، لزوما نیازی به استفاده از افراد و اینفلوئنسرهای معروف و صرف هزینه‌های گزاف نیست. همچنین تصمیم در مورد برون سپاری یا تولید درون سازمانی ویدیوها نیز باید در بودجه لحاظ شود.

برای تولید ویدیوهای خود یک خط مشی ثابت در نظر بگیرید. تفاوت بیش از حد ویدیوهای منتشر شده از برند شما در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف، تاثیر منفی روی شناخت افراد از آن خواهد گذاشت. بهتر است برای ساخت ویدیوهای خود یک قالب مشخص در نظر بگیرید، به طوری که هر فرد به محض مشاهده آن، برند شما را تشخیص دهد و به یاد آورد.

بسته به نوع کانال ارتباطی و شبکه اجتماعی انتخاب شده برای اجرای کمپین تبلیغاتی، باید نوع ویدیوهای ساخته شده متفاوت باشد. به عنوان مثال، با توجه به تفاوت ماهیت و کاربری کانال‌هایی مانند فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و یا اینستاگرام، بایستی ویدیوی متناسب با پلتفرم هرکدام از آنها تولید شود تا اثربخشی لازم را ایجاد کند.

تماشای ویدیو برای کاربران موبایل بسیار جذاب است. در حدود ۹۲ درصد از ویدیوهایی که در موبایل دیده می‌شوند، به اشتراک گذاشته می‌شوند. پس بهتر است ویدیوهای خود را برای تماشا در تلفن همراه بهینه سازی کنید.

با توجه به طیف مخاطبان و شبکه‌ اجتماعی مورد علاقه آنها، باید مناسب‌ترین کانال را برای بازاریابی خود انتخاب کنید. برای نمونه، اگر اکثر مخاطبان شما بیشترین زمان آنلاین خود را در اینستاگرام می‌گذرانند، بهتر است این کانال ارتباطی، اولین انتخاب شما برای نشر ویدیوهایتان باشد.

شاخص‌های مهمی همچون نرخ تعامل کاربران(Engagement Rate)، تعداد بازدید از ویدیو(View)، میزان به اشتراک گذاری(Share) و میزان نمایش ویدیوها(Play Rate) را باید به عنوان شاخص‌های عملکردی(KPI) در نظر بگیرید و پیوسته در حال سنجش آنها باشید. همچنین می‌توانید با انجام تست‌های A/B به طور مستمر اثرگذاری هرکدام از پارامترهای به کار رفته در ویدیوها را بررسی کنید.

قیف بازاریابی و طراحی محتوای ویدیویی برای اجزای مختلف آن

اگر با مفهوم قیف بازاریابی آشنا باشید، می‌دانید که این قیف از سه بخش مهم تشکیل شده است. این سه بخش عبارتند از آگاهی، توجه و تصمیم‌گیری که به طور خلاصه سفر مشتری از ابتدای آشنایی با یک برند تا تصمیم به خرید محصولات و یا خدمات آن را در برمی‌گیرد. حال با توجه به مطالب یاد شده، مشتری در هر کجای این سفر که باشد باید محتوای ویدیویی متناسب با همان مرحله به وی نمایش داده شود تا اثر مطلوبی داشته باشد.

ویدیوهای مناسب برای بخش ابتدایی قیف بازاریابی(آگاهی یا Awareness)

در اولین مرحله از سفر مشتری، او نیاز دارد تا با برند شما آشنا شود و در مورد آن بیشتر بداند. پس برای این منظور، ساخت ویدیوهایی که هدف و داستان اصلی برند را تعریف کند و اطلاعات اولیه‌ای را در اختیار مخاطب قرار دهد، می‌تواند مفید باشد. همچنین طراحی کاراکتر انیمیشنی منحصر به برند و استفاده از آن در ویدیوها و یا ساخت ویدیوهای تبلیغاتی که نحوه برطرف کردن یک مسئله توسط شما را نشان دهد می‌تواند در کمک به ادامه سفر مشتری و هدایت او به سوی مراحل نهایی و خرید محصولات یا خدمات شما بسیار موثر واقع شود.

ویدیوهای مناسب برای بخش میانی قیف بازاریابی(توجه یا Consideration)

در این بخش، مشتریانی که در مرحله پیشین به سوی برند شما جذب شده‌اند را باید به آهستگی و با نمایش ویدیوهایی که بیشتر نشان دهنده جنبه کاربردی محصولات و کمتر حاوی پیام تبلیغاتی هستند، به سمت اعتماد، خرید محصول و تبدیل شدن به مشتریان وفادار سوق دهید. از جمله ویدیوهای مناسب برای این مرحله می‌توان به ویدیوهایی که پشت صحنه تولید محصول و یا چهره کارمندان و فضای کلی شرکت را نشان می‌دهند نیز اشاره کرد.

ویدیوهای مناسب برای بخش انتهایی قیف بازاریابی(تصمیم‌گیری یا Decision)

در مرحله آخر، مشتریان در آستانه خرید قرار گرفته‌اند و برای خرید نهایی، نیازمند کمی اطلاعات بیشتر هستند. به همین سبب، تهیه ویدیوهایی که در آن به سوالات باقی‌مانده در ذهن مشتریان پاسخ داده می‌شود(FAQ) و یا ویدیوهای Tutorial که راهنمای نصب یا استفاده از محصول را نشان می‌دهند، می‌تواند بسیار موثر باشد.

چگونه ویدیوی با کیفیت و تاثیرگذار بسازیم؟

در گام نخست باید سناریو یا به اصطلاح خط اصلی موضوعی که قصد ساخت ویدیو در مورد آن را دارید، به صورت دقیق و روشن مشخص کنید. پس از نگارش داستان و متن اصلی، تجهیزات مورد نیاز برای فیلم برداری، محل مورد نظر برای ساخت ویدیو و عناصر صحنه را به دقت آماده کنید. گام نهایی در این روند تدوین فیلم‌های تهیه شده و انتخاب موسیقی و یا صداگذاری متناسب با محتوای ویدیو است. حال پس از پایان کار تولید، نوبت به نشر ویدیو می‌رسد.

نکاتی برای انتشار ویدیو

پس از ساخت ویدیو، مهم‌ترین چالش پیش رو چگونگی نشر آن است. اولین سوالی که در این زمینه باید پاسخ داده شود این است که در کدام پلت فرم(آپارات، Youtube، نماشا و..) قصد انتشار آن را داریم. پس از نشر ویدیو در پلت فرم‌های عمومی و معروف، نوبت به بارگذاری آن در وب سایت شخصی‌تان می رسد. برای این منظور بهتر است از ویدیو در میان متن پست‌های خود استفاده کنید تا به فهم محتوای نوشتاری‌تان نیز کمک کند. از دیگر نکاتی که باید در این مرحله مورد توجه قرار دهید، بهینه‌ سازی و تدوین ویدیوها از نظر مدت زمان، کیفیت و سایر پارامترها برای هر پلت فرم و شبکه اجتماعی جهت ایجاد حداکثر تاثیر روی مخاطبین است.

چطور محتوای ویدیویی خود را تبلیغ کنیم؟

یک تصویر جذاب و گویا به عنوان کاور ویدیو انتخاب کنید. زیرا اولین موردی که مخاطب را به سوی ویدیوی شما جذب می‌کند تصویر کاور آن است. پس در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشید. از کمپین‌های تبلیغاتی نیز استفاده کنید. یکی از نمونه‌های آن کمک گرفتن از اینفلوئنسرهای معروف است.

اطمینان حاصل کنید که امکان به اشتراک گذاری ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی مختلف و دکمه‌های مربوط به آن در کنار ویدیوی شما وجود دارد. همچنین از مخاطبانتان دعوت کنید که حتما محتوای شما را به اشتراک بگذارند و به بازدید بیشتر از مطالب شما کمک کنند.

سخن پایانی

تا به اینجا سعی کردیم تا به طور خلاصه نکات مفید برای راه‌ اندازی و اجرای یک بازاریابی ویدیویی موفق را با هم مرور کنیم. امیدواریم که از آنها در برنامه‌های مارکتینگ خود استفاده کنید و پیشنهادات و تجربیات خودتان را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *