خلاصه قسمت شانزدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت۱۰۳)

خلاصه قسمت شانزدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت103)

رادیو رشدینو -اخبارینو (۰۸:۳۸-۰۲:۰۴)

در این قسمت از اخبارینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی  به برسی خرید MGM توسط آمازون، کاهش اعتبار برندها در بازار می پردازیم.

خبر اول

شرکت آمازون شرکت Metro-Goldwyn-Mayer را با قیمت یک میلیارد و چهارصدو پنجاه میلیون دلار خریداری کرد. شرکت MGM در حدود ۹۷ سال پیش و شرکت آمازون در سال ۱۹۴۷ تاسیس شده اند. آمازون این شرکت را به منظور اضافه کردن به سرویس prime خود خریداری کرده است.  در این سرویس انسان ها را به انجام کارها ترغیب می کنند. در ازای آن آمازون دسترسی به فیلم ها را نیز برای آن ها فراهم می کند.

خبر دوم

با توجه به گزارش havast media group، ۷۵درصد از مصرف کنندگان اظهار کرده اند که در از بین رفتن برند ها در بازار هیچگونه تاثیری بر آن ها نخواهد داشت. ۷۳ درصد از آن ها نیز معتقدند که برند ها باید بیش از قبل به فکر حفظ محیط زیست و جامعه باشند. همچنین ۷۱ درصد از آن ها نیز اعتقاد دارند که برند ها به وعده های خود عمل نمی کنند. بر طبق این گزارش ارزش و اعتبار برند ها برای ۱۲ امین سال متوالی کاهش پیدا کرده است.

رادیو رشدینو -نکاتینو (۲۲:۳۸-۸:۵۱)

در این قسمت از نکاتینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی  به برسی کتاب دروغ گفتن با آمار جناب آقای اینتورا (Barry Schwartz) بپردازیم در این کتاب تاکید شده است که اگر ما در تحقیق و تهیه آمار به اندازه کافی رعایت نکنیم به اعدادی می رسیم که لزوما درست نبوده و اعتبار کافی را نخواهند داشت. در ادامه نیز به تاثیرات تبلیغات کلیکی می پردازیم.  همچنین نحوه تاثیرگذاری مطالب را بر مخاطبان را در میان انواع شبکه های اجتماعی بیان می کنیم. همراه ما باشید.

بخش اول

در سال ۱۹۴۰ آقای اینتورا کتابی را تحت عنوان دروغ گفتن با آمار منتشر می کند. در یکی از پژوهش این کتاب در ابتدا عنوان می کند که میزان درآمد فارغ التحصیلان داشنگاه Yale برابر با ۲۵ هزار دلار است. در ادامه نیز ذکر می کند که این عدد می توان برای هر کسی جالب و حیرت آور باشد. اما به نظر شما این اعداد و ارقام چگونه به دست آمده است؟

درواقع با تماس به افرادی که شماره های تلفن آن ها را داشته اند توانسته اند به این اعداد و ارقام برسند. به نظر آیا از همه افراد جستجو کرده اند؟ آیا با افرادی که نتوانسته اند شغل یا در آمد مناسبی پیدا کنند و به سکت اعتیاد روی آورده اند نیز مصاحبه کرده اند؟ پاسخ خیر است. بلکه تنها از افراد موفق سوال پرسیده شده و بر اساس پاسخ های آن ها اطلاعات بدست آمده است.

بعد از این تحقیق جناب اینتورا تاکید می کند که چنانچه اگر تحقیقات و پژوهش ها ما کامل نباشد، نمی توان به نتیجه آمار بدست آمده اعتماد کرد.

بنابراین بهتر است که در آمارهای منتشر شده درباره برندها نیز بیشتر توجه کنیم. می توانید از دید دیگر نیز به آن ها نگاه کنید. شاید بعد از بررسی ها و پرسش هایی که از اطرافیان یا گروه های جدید تری انجام می شود به نتیجه متفاوتی دست پیدا کنید.

بخش دوم

توجه به گزارش های منتشر شده به طور متوسط هر کاربر ماهانه ۱۷۰۰ تبلیغات کلیکی را مشاهده می کند. از این آمار شاید تنها به نیمی از آن ها پاسخ داده و یا کلیک می کنند. با توجه به گزارش فورس از میان این اعداد و ارقام ویدیوها حدود ۱۲۰۰ برابر بیشتر متن و لینک به اشتراک گذاشته می شوند. شاید شنیدن این داستان نیز برایتان جالب باشد که در حدود ۹۰ تا ۹۶ درصد از افراد بعد از تکمیل سبد خرید خود به مرحله پایانی نمی روند. بلکه تنها ۸ درصد از آن به مرحله نهایی رفته و فرآیند خود را کامل می کنند.

درواقع با توجه به گزارش های منتشر شده حدود ۹۰ درصد از کاربران قبل از جستجوی اینترنتی برند مورد نظر خود را اانتخاب نکرده اند. درواقع شما می توانید با تبلیغات کلیکی آن ها را به سمت هدف مورد نظر هدایت کنید.

از روش هایی که می تواند به افزایش مشتری های واقعی و بالا بردن نرخ خرید اشاره کنیم، استفاده از اینفلوئنسرهای اینستاگرام است.

شرکت Statista آمار و ارقام جدید را منتشر کرده است. این آزمایش بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر در کشورهای مختلف بین از نیمه اول ۲۰۱۹ تا فوریه سال ۲۰۲۱ انجام شده است. آمار منتشر شده در کشورهای مختلف له شرح زیر می باشد.

 

نام کشور میزان تاثیرگذاری سال ۲۰۱۹ میزان تاثیرگذاری سال ۲۰۲۱
برزیل ۳۵% ۴۲%
چین ۴۰% ۳۵%
هند ۲۵% ۳۰%
آلمان ۱۲% ۱۷%

 

در دیگر کشورها مانند ایتالیا، فرانسه، کره جنوبی و روسیه این روند روبه رشد بوده است. اما در کشوری مانند مکزیک این روند کاهش بوده است. در کشورهای آمریکا، انگلیس و ژاپن این مقدار ثابت بوده است. متاسفانه کشور ایران در میان این آمار وجود ندارد. اما می توان تخمین زد که این مقدار در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

بخش سوم

آیا می دانید که میزان ماندگاری  پست ها و داده های شما در شبکه ها اجتماعی چقدر است؟

اغلب افراد تمایل دارند که داده ها  و نوشته های آن ها اولا تاثیرگذار بوده و ثانیا در طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرید. اما ممکن اس به دلیل عدم آگاهی به نتیجه دلخواه خود نرسند. این افراد بدون آموزش ممکن است که تنها به شبکه های اجتماعی پر بازدید مراجعه کرده و طبیعتا در مدت زمان کوتاه شکست بخورند.

شاید شنیدن این مطالب برای شما هم جالب باشد که میزان ماندگاری نوشته ها در شبکه ها یا سایت های مختلف به شرح زیر است.

توییتر ۱۵ دقیقه، فیسبوک ۵ ساعت، اینستاگرام  ۲۱ ساعت، لینکداین ۲۴ ساعت، یوتیوب ۲۰ روز و بلاگ ۱ سال است.  از مهم ترین و معروف ترین آن ها می توانیم به اینستاگرام اشاره کنیم. برخی از ینفلوئنسرها از این نکته اطلاع داشته و با ترفندهایی مخاطب جذب می کنند. اما اگر بخواهید که محتوا شما تاثیرگذار باشد باید مطالب خود را علاوه بر اینستاگرام در سایت و وبلاگ خود قرار دهید.

رادیو رشدینو -آموزینو (۴۸:۴۷-۲۲:۵۴)

در این قسمت از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای ایمان سرایی به برسی تاثیر نگرش ما بر رفتار دیگران می پردازیم.

بخش اول

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا هیچگاه مدیران اشتباه نمی کنند؟

گاهی اوقات برخی از مدیران نظر خود را نسبت به برخی از کارمندان ارائه می کنند. قطع به یقین بعد از مدتی ما هم نیز به همان نتیجه یا نظر خواهیم رسید. ممکن است که این موضوع نیز بر عکس نیز باشد. مثلا ما نسبت به مدیر خود نظر یا نگرشی داریم که بعد از مدتی آن برای دیگران نیز مشهود خواهد بود.

یکی از دانشمندان با انجام آزمایشی که بر روی موش ها انجام داده است، دلیل این عملکرد را به روشنی بیان می کند. در واقع در ادامه با ارائه چند مثال که شامل این گزارش نیز می شود، تاثیر نگرش ما بر رفتار دیگران را توضیح می دهیم و روشن می سازیم.

یکی از دانشمندان چندین موش را به طور تصادفی در دو قفس گذاشت. سپس بر روی یکی از آن ها برچسب موش های تنبل و بر روی دیگری موش های زرنگ نوشت. از تعدادی افراد درخواست کرد که تا موش ها را از قفس برداشته و در Moz که حاوی چند پنیز است رها کنند. در ادامه به تماشا بیاستند و نگاه کنند که هر موش چند پنیر را پیدا می کند. بعد از پایان آزمون او متوجه شد که موش هایی که از قفس موش های زرنگ انتخاب شده بودند حدود ۳۰ یا ۴۰ درصد بیشتر از موش های قفس تنبل پنیر پیدا می کنند.

او بعد از بررسی فیلم ها ظبظ شده به این نتیجه رسید که افراد موش های قفس زرنگ را با حس بهتری بر می داشتند و در Moz رها می کردند. در حالی که هنگامی که به موش های قفس تنبل می رسیدند اینگونه نبود. نحوه دست گرفت یا نگه داشتن آن ها با انگیزه یا هیجان نبود.

او بعد از انجام این آزمایش به این نتیجه رسید که نگرش افراد نسبت به موش ها باعث شده است که در رفتار آن ها تغییر ایجاد کند. به موش های قفس زرنگ حس مثبت وبه موش های قفس تنبل حس منفی القا شده و مایعی که تو ذهن آن ها ترشح می شود متفاوت است.

یکی دیگر از گزارشات منتشر شده در مدارس هاروارد بوده است. به این صورت که بعد از حضور تو مدرسه از پرسنل آن می خواهند که تست های شخصیتی گذشته را کنار گذاشته و تستی که از طرف آن ها ارائه می شود به کار گرفته شود. بعد از انجام این تست نتایج به مدیران ارائه می گردد. در میان آن ها تعدادی دانش آموز بودند که از هوش بالایی نسبت به سایر برخوردار بوده. افراد آزمون گیرنده از مدیران و معلمان می خواهند که به دانش آموزان چیزی نگویند و هیچ عکس العملی نسبت به آن ها نداشته باشند.

بعد از پایان دوره آموزشی کارنامه های دانش آموزان صادر می گردد و متوجه می شوند که این افراد نمرات بالا و قابل توجه ای گرفته اند. مجددا به مدرسه مراجعه کرده و بیان می کنند که هیچگونه آزماایشی در کار نبود و این دانش آموزان از میان نشان آموزان نرمال و متوسط کلاس بودند. اما حداقل اشاره یا نگرش معلمان و مدیران به آن ها موجب تغییر رفتار آن ها شده است.

نمونه دیگری که ارائه شده است، مربوط به دانشمندی است که ادعا می کند، نابینایی چیز واقعی نیست! درواقع او با استناد به یکی سری مدارک بیان می کند که نابینایی یک چیز مصنوعی است. در واقع این نگرش ماست که تصور می کنیم، نابینا وجود دارد، در حالیکه نابینا نیست.

او در این اسناد اشاره کرده است که مدرسه ای که مخصوص افراد نابینا و معلول است، رفتار و آموزش متفاوتی نسبت به سایر مدارس مشابه دارد. در این مدارس افراد نابینا موظف به انجام کارهای شخصی و روزمره خود هستند و کسی به آن ها کمک نمی کند. این افراد در طول این دوره مانند یک انسان عادی آموزش دیده و بعد از گذراندن دوره ها مانند آن ها زندگی می کنند. حتی برخی از آن ها تورگاید شده وبخش های مختلف از جنگل را به افراد ناشناس نشان می دهند.

درواقع این افراد شاید نتوانند چیزی را ببینند اما می توانند تشخیص دهند. دانشمندان بررسی می کنند که هنگامی که نابینایان صدایی را می شنوند، بخشی از مغز آن ها روشن می شود. در این مرحله بررسی دو بخش ضرروری است.

اول اینکه آیا آن ها می توانند تشخیص بدهند که چه چیزی در جلوی آن هاست؟ بعد از انجام آزمایش متوجه شدند که بله افراد نابینا قادر به انجام آن هستند.

دوم اینکه مربوط به آزمایشات و معاینات پزشکی است. آن با استفاده از MRI متوجه شدند که هم افراد بینا و هم نابینا هنگامی که به چیزی برخورد می کنند، یک جای از مغز روشن می شود. اما آدم های بینا یک بخش در مغز خود دارند که هنگامی که به نور می رسند، آن بخش از مغز روشن می شود که در نابینایان این گونه نیست.

اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در این باره هستید می توانید به پادکست انگلیسی invisibilia مراجعه کنید.

آزمایش دیگر مربوط به نحوه مصاحبه با یک خانوم است که توسط دو گروه مختلف با دونوع از دسته اطلاعات مختلف ارائه می شود.

در گروه اول که عکس خاونومی به آن ها نشان داده شده و او را فردی زیبارو معرفی می کنند. در گروه دوم نیز عکس همان خانم است با این تفاوت که او را فردی عادی یا روبه زشت معرفی می کنند. بعد از انجام مصاحبهه هنگامی که از مصاحبه کنندگان تست BIG5 گرفته می شود،  متوجه می شوند که در گروه اول او را فردی برونگرا و گشاده رو معرفی کرده اند در صورتی که در گروه دوم پاسخ ها کاملا بر عکس است.

قسمت جالب داستان اینجاست که ویسهایی که دریافت شده و به دیگران ارائه می گردد، و از آن ها می خواهیم که نظرات خود را بیان کنند. در کمال تعجب  افرادی که ویس های مثبتی را نسبت به خانوم زیبا رو شنیده بودند، نمرات بالایی می دهند و نظرات خوبی ارائه می کنند در حالیکه این موضوع درباره گروه و ویسهای دیگر متفاوت است.

بنابراین با توجه به گزارشات ارائه شده این رفتار و نگرش مدیران است که بر عملکرد کارمندان تاثیر می گذارد.

بخش دوم آموزینو

در این بخش درباره کتاب هکینگ روس صحبت کرده و مطالبی را در باره conversion rate و عوامل تاثیرگذار بر آن بیان می کنیم.  در این کتاب آمده است که افراد علاقه زیادی دارند که از شما خرید کنند اما اگر یک سری عوامل پیچیده بر سر راه آن ها قرار داده شده باشد، مانع از آن ها شده و conversion rate را افزایش می دهند. در این کتاب فرمول زیر آمده است که نشان دهنده این است که میل درونی منهای اصحکاک برابر با نرخ تبدیل است.

Desire –  Friction = conversion rate

رادیو رشدینو -مهمانینو (۱:۳۸:۴۱-۴۹:۰۸)

در این بخش از رادیو رشدینو به همراهی مهمان گرامی برنامه جناب‌ آقای رضا شیرازی جزء اولین مراجع سئو در ایران،  به برسی تجربیات کاری ایشان طی سال‌های گذشته و همچنین برسی ابزار کت سئو می‌پردازیم.

آقای رضا شیرازی یکی از اولین مراجع سئو در ایران شناخته می شوند که موسس وب ۲۴، سئو ۲۴ و جت سئو نیز هستند. ایشان از سال های نوجوانی و جوانی در حوزه برنامه نویسی فعالیت می کردند و در سال ۷۵ وارد دانشگاه شده و در حدود یک سال بعد از آن وارد بازار کار نیز شدند.

در ابتدا در حوزه طراحی وب اپلیکیشن و وبسایت فعالیت کرده و سپس وارد دنیای سئو شد. نحوه ورود او به این دوره به این صورت بود که برای یکی از شرکت هایی که در ن مشغول به فعالیت بوده ک سایت انگلیسی طراحی می کند. سپس با انجام یک سری اقدامات شرکت در حوزه صادرات نرم افزار رشد کرده و برای دو سال پیاپی به عنوان شرکت نمونه انتخاب شود.

اما شروع کار و یادگیری سئو از زمانی بود که در یک شرکت کانادایی به عنوان کارمند دورکار مشغول بوده و فعالیت می کردم. کم کم با مطالعه سئو از برنامه نویسی به این بخش وارد شده و جذب آن شدم. همزمان با کار در این شرکت در شرکت های دیگر نیز به عنوان کارمند برنامه نویسی فعالیت و کار می کردم.

اولین شرکت خود را به همراه یکی از همکاران و دوستان خود تاسیس کرده اما بعد از گذشت اندک زمانی کار را به او محول کرده و به سربازی رفتم. در سربازی نیز مشغول به مشاوره و فعالیت بودم. در این دوران که مربوط به سال های ۸۱ یا ۸۲ است، یک دفتر نرم افزارهای مالی و حسابداری تاسیس کردم. این شرکت نیز هنوز مشغول به کار است و تحت نظر برادر و پدرم فعالیت می کند.

در دوران سربازی نیز مشاور یکی از شرکت های نرم افزارهای مالی در حوزه بورس و کارگذاری بوده که بعد از مدتی در بخشی از سهام آن شرکت وارد شدم. بعد از قطع همکاری با شرکت کانادایی به دلایل تحریمات، اقدامات تاسیس وب ۲۴ و سئو ۲۴ انجام شد. در ابتدا به دلیل عدم آشنایی سایت های ایرانی با سئو، پیدا کردن مشتری کمی سخت و دشوار شد. اما در عرض سه یا چهار سال در حدود سال های ۹۰ کمی شناخته تر شد.

از مهم ترین نکاتی که در این مدت رعایت کردیم و کمتر به مشکل خوردیم این بود که در ابتدا از کوچک شروع کرده و پله پله جلو آمدیم. به گونه ای که بدون تبلیغات جایگاه خوبی کسب کرده ایم و مشکل نقدینگی نداشته ایم.

الان در حدود ۵۰ نفر در حوزه وب ۲۴ و سئو ۲۴ فعالیت می کنند. بخش عظیمی از این افراد را سئو کاران و بخش دیگر را تیم پشتیبانی، فنی، تحلیلگر و برنامه نویس تشکیل داده اند.

ایده ابزار جت سئو نیز به این دلیل شکل گرفت که وقتی تو حوزه سئو کار می کردم ابزارهای که فارسی را پشتیبانی کند وجود نداشت. به همین دلیل تصمیم به ساخت این ابزار گرفتیم.

این ابزار تنها ابزاری است که زبان فارسی را پشتیبانی می کند و ۴ کار مهم انجام می دهد.

  1. مانند ربات های گوگل در سایت های خزش کرده و اطلاعات را استخراج می کند. سپس اطلاعات دریافتی را تحلیل کرده و در قالب یک سری گزارشات از عملکرد و مشکلات سایت خدمت شما ارائه می کند.
  2. ابزاری به عنوان واژه گستر که در حوزه تحقیق کلمات کلیدی خدماتی را ارائه می کند. البته جت سئو در این حوزه سه ابزار داشته که واژه گستر مانند و حتی بهتر از ابزارهایی چون kwfinder ودیگر آن ها عمل می کند. تحلیل رقبا به همراه کلمات کلیدی به علاوه سختی کلمات، حجم جستجو و … از جمله امکانات آن به شمار می آید. ابزار دیگری نیز وجود دارد که نمونه خارجی نداشته و نیت کاربران را نشان می دهد. و کاربران را راهنمایی می کند که چگونه مطالبی بنویسند که به صفحه ۱ بیایند. به خاطر داشته باشید که جت سئو بسیار جرئی تر از سایر برنامه های خارجی عمل می کند. مثلا پیشنهادهایی در عنوان و دسکریپشن و سایر آن ها را خدمتتان ارائه می کند.
  3. بحث rank tracker که شما کلمات کلیدی های سایتتان رو می دهید که هر روز به شما گزارش می دهد که تغییرات کلمه ها به چه صورت بوده، کل تغییرات کلمات مختلف تو ایران رو رصد کرده و یک ابزار تقریبا اب و هوایی گوگل به شمار می آید که شما می توانید تغییر الگوریتم ها را رو متوجه شوید.
  4. بحث سرعت سایت یعنی کل صفحات سایت ما از ایران مطابق گزارش google crux که chrome user experience انجام می شود. یعنی الان گوگل در کروم سایت ها را لود کرده و فاکتورهای مختلف cover ،wide، hides و مشکلات مربوط به آن ها را به همراه  performance  و tbt  و sis و فاکتورهای دیگه استخراج می کند. ما نیز در جت سئو همین کار را انجام می دهیم. درواقع قبل از اینکه گوگل عملکرده و خطا بگیرد، جت سئو گزارش داده تا به سرعت برطرف شود.

بنده معتقدم که یک سئو کار باید سه چیز را دنبال کند، الگوریتم گوگل، رقبا و مخاطب . در این میان برخی افراد تنها رقبا را دنبال می کنند که استراتژی بیهوده و غلطی است. به نظر من اگر به مخاطبان توجه کنیم، همیشه یک گام جلوتر خواهیم بود. البته ما به نظر افراد مختلف احترام گذاشته و در جت سئو دو ابزار مهم در این حوزه داشته و یک گزارش جدید به پیشنهاد آقای عادل طالبی تحت عنوان  دیده بان رقبا نیز آن اضافه کردیم.

یکی از موضوعات مهم در حوزه سئو بحث بک لینک است که متاسفانه در ایران اطلاعات زیادی درباره آن نداریم. در بین منابع خارجی تنها Ahrefs است. به همین دلیل در حاظر بنده نیز به عنوان سئو کار از این ابزار استفاده می کنیم. اما احتمال در نیمه دوم ۱۴۰۰ یا سال آینده این امکان نیز به جت سئو اضافه خواهد شد.

یکی دیگر از موضوعات قابل بحث در حوزه سئو، بحث قرار دادهاست. متاسفانه عدم آگاهی و اطلاع از سئو و درک دقیق از هدف می تواند منجر به شکست شود. برخی افراد فکر می کنند که با انجام سئو می توانند میلیارد شوند و متاسفانه برخی افراد سودجو با انجام یک سری ترفندها دید آن ها را نسبت به سئو تغییر می دهند.

به همین دلیل در ابتدا برای خود روشن کنید که هدف شما از سئو چیست؟ برخی از کارفرماها دید خود را بازتر کرده و تنها بر روی یک سری کلمات کلیدی محدود تمرکز نکند. در نظر داشته باشید که بالاآمدن بر روی یک سری کلمات نمی تواند به عنوان یک اصل شناخته شود. بنابراین بهتر است که با توجه به آن حوزه هدف ها را مشخص کنید.

یکی از دستورالعمل هایی که می تواند در بهبود کیفیت مشتری و کارفرما تاثیرگذار باشد، بلوغ سازمانی است. به نظر من سازمان ها یا افرادی می توانند در کنار یکدیگر موفق باشند که بلوغ سازمانی یکسانی داشته باشند. مثلا فردی که به عنوان فریلنسر سئو کار می کند می تواند با یک فردی که یک سایت وردپرسی شخصی تاسیس کرده به نتیجه برسند و با هم تعامل کنند. اما این فریلنسر نمی تواند با یک شرکت بزرگ در حوزه سئو کار کرده و مسئولیت سایت او را بر عهده بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *