رادیو رشدینو -خلاصه قسمت دوازدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت۹۹)

رادیو رشدینو -خلاصه قسمت دوازدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت99)

رادیو رشدینو -اخبارینو (۱۵:۱۱-۰۱:۳۰)

در این قسمت از اخبارینو  رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به برسی اپلیکیشن محبوب کلاب هاوس (ClubHouse) می‌پردازیم.

شرکت کلاب هاوس در کالیفرنیا آمریکا ثبت شده و از ۱۵ مارچ سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. موسسین این شرکت  (Paul Davison) و (Rohan Seth) و (Rahul Vohra) میباشند.

کلاب هاوس فضای بسیار مناسبی برای ایجاد ارتباطات به شکل صوتی با افراد دیگر و اشتراک گذاری نظرات مختلف درباره یک موضوع خاص می‌باشد. این اپلیکیشن در همین مدت زمان کوتاه ۱۱۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته و ارزش آن به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده است. آخرین جذب سرمایه این شرکت در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ و از طریق مجموعه سرمایه گذاری (andreessen horowitz) و (Kortschak Investments, L.P) صورت گرفته است.

رادیو رشدینو -نکاتینو (۳۲:۵۸-۱۵:۲۶)

در این بخش از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای ایمان سرایی به برسی نکات کسب و کار و رشد فردی می‌پردازیم. در این قسمت از نکاتیتو به برسی این نکته می‌پردازیم که چگونه میتوانیم با استفاده از دو اپلیکیشن پرکاربرد گوگل مپ و لینکدین وضعیت کسب و کار خود را بهبود ببخشیم و در بخش دوم اهمیت امنیت روانی در سازمان‌های مختلف را برسی می‌کنیم.

یکی از نکات موثر در استفاده از برنامه گوگل مپ ثبت موقعیت خود و استفاده عکس است که می‌تواند تاثیر بسزایی در دیده شدن کسب و کار شما داشته باشد.

طبق آمار بدست آمده، تعداد دانلودهای برنامه گوگل مپ ۵ میلیارد و تعداد کاربران فعال آن ۱ میلیارد در ماه است. از دیگر آمار مربوط به گوگل مپ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • جستجو عبارت available near me در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد صد درصدی داشته است که بدین معناست که مردم دوست دارند بیشتر در نزیکی محل زندگی خود به دنبال خدمات بگردند.
  • ۵۰ درصد افرادی که درگوگل مپ مکانی را جستجو می‌کنند در همام روز به مقصدی که جستجو کرده‌اند سر می‌زنند.
  • ۹۲ درصد از کاربران برنامه گوگل مپ اولین کسب و کاری که در جستجو محلی به آنها پیشنهاد می‌شود را انتخاب می‌کنند.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دیده شدن کسب و کار شما و کسب درآمد دلاری می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد، برنامه لینکدین است. بنابراین اگر به سازمان‌ها و یا شرکت‌ها خدمات می‌دهید لینکدین یکی از بهترین راه‌های دیده شدن شما می‌تواند باشد.

لینکدین در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و در سال ۲۰۱۶ به قیمت ۲۶.۲ میلیارد دلار به شرکت ماکروسافت فروخته شد و همین موضوع این برنامه را از روند نزولی خود نجات داد. این برنامه امروزه بیش از ۷۲۲ میلیون کاربر دارد که ۳ میلیون آنها ایرانی هستند. از جمله آمارهای جذاب این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۹۴% از بازاریاب های B2B یا بازاریابی‌ تجارت به تجارت از لینکدین برای توزیع و انتشار محتوا استفاده می‌کنند.
  • لینکدین به تنهایی ۵۰% از ترافیک بلاگ‌ها و وب سایت‌های بازاریابی B2B را تعمین می‌کند.
  • مقالات و محتواهای ۱۷۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه‌ای در لینکدین بیشتر به اشتراک کذاشته می‌شود، البته طبق آمار استفاده از ۲۴۸ کاراکتر یا ۴۰ کلمه در پست‌ها ایده‌آل ترین حالت برای جذب مخاطبین این برنامه است.
  • محتواهایی که در لینکدین به اشتراک گذاشته می‌شوند ۹ میلیارد بار در هفته بازدید می‌شوند.
  • ۳۸% از بازاریاب‌های B2B از لینکدین به عنوان منبع درآمدی خود استفاده می‌کنند که بدین معناست که از هر ۳ بازاریاب، ۱ نفر از برنامه لینکدین استفاده می‌کند.

بخش دوم نکاتینو

یکی از دغدغه‌هایی که امروزه با آن مواجه هستیم مرتبط با بحث امنیت روانی در حوزه استفاده از واکس‌ها است و اینکه آیا این حس امنیت و راحتی وجود دارد که مردم بتوانند اعتراضات خود درباره واکسن‌ها بیان کنند و آیا اینکه اعتراضات شنیده می‌شوند یا خیر. به عنوان مثال اگر واکسنی در کشور کره شمالی تولید می‌شد قطعا ترس بیشتری را به وجود می‌آورد چراکه اگر واکسن مشکلی داشت احتمال اینکه رسانه‌ها درباره آن صحبت کنند خیلی کمتر بود.

خوشبختانه در عصر حال امکان بیان نظرات و پیشنهادات راحتر شده و امنیت روانی بیشتری در سازمان‌ها موجود است که خود می‌تواند در فرایند پیشرفت به خصوص تولید واکسن بسیار موثر باشد.

رادیو رشدینو -آموزینو (۰۱:۰۱:۲۱-۳۳:۱۴)

در این قسمت از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای ایمان سرایی به ادامه برسی ویژگی های یک تیم خوب و بحث امنیت روانی، همچنین کتاب هک رشد از آقای شان الیس می‌پردازیم.

بخش اول: برسی کتاب هک رشد از آقای شان الیس

در این قسمت از کتاب به برسی انواع رفتار مشتریان و بازاریابی بین المللی می‌پردازیم.

طبق گفته آقای شان الیس، بازاریابی بین المللی دارای فضایی به نام چنل مارکتینگ و شخصی به اسم چنل مارکتر است.

چنل یا کانال به فضایی گفته می‌شود که مشتریان شما به واسطه آن می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند و از خدمات شما استفاده و خرید کنند. چنل مارکتر هم به شخصی گفته می‌شود که بر چنل‌ها مسلط است و با آنها کار می‌کند. براساس انواع کانال یا چنل‌ها رفتار کاربران به پنج گروه تقسیم می‌شوند.

رفتار اول:

یکی از انواع رفتارهای کاربران جستجوگر بودن است. از جمله چنل‌هایی که این دسته از کاربران می‌توانند مورد استفاده قرار دهند سئو (SEO)/(Search engine optimization) و اس‌ای‌ام (SEM)/ (Search engine marketing) است. سئو به معنی بالا قرار گرفتن در نتایج جستجو و اس‌ای‌ام به معنی تبلیغات در موتور جستجو می‌باشد.

رفتار دوم:

آیا کربران موجود شما محصول یا سرویس شما را به دیگران معرفی می‌کنند و یا بصورت تبلیغات دهان به دهان تا به حال این اتفاق افتاده است یا خیر؟

اگر جواب شما بلی است می‌توانید برپایه این وایرال شدن و برسی عوامل آن برای رشد بیشتر کسب و کار خود برنامه ریزی کنید.

رفتار سوم:

آیا کاربران شما می‌خواهند که تجربه بهتری را کسب کنند و این تجربه ارتقاء پیدا کند؟

یکی از بهترین راه حل‌هایی که در مسیر وایرال شدن کسب و کار شما می‌تواند موثر باشد توجه به تجربه‌ای است که کاربران از خدماتی که شما ارائه می‌دهید دارند و یکی از بهترین راه‌حل‌های بهبود این تجربه، پشتیبانی از مخاطبینتان می‌باشد.

رفتار چهارم:

آیا کاربران هدف شما از پلتفرم دیگری هم استفاده می‌کنند یا خیر؟

اگر جواب شما بلی است می‌توانید چنل و پلتفرم‌هایی که کاربران شما مورد استفاده قرار می‌دهند را پیدا کنید و به آنها پیشنهاد همکاری دهید و یا اینکه با آنها ادغام شوید.

رفتار پنجم:

ارزش مادام العمر مشتریان (users lifetime value) چقدر است؟

ارزش مادام العمر به معنی میزان خرید مشتریان شما در گذر زمان است که می‌توان آن را  با فرمول‌های مختلفی بدست آورد. یکی از این فرمول‌ها تقسیم میانگین خرید شرکت بر میزان نرخ ریزش است.

برای بدست آوردن میانگین خرید کافیست مبلغی که از طریق فروش بدست آورده‌اید را بر تعداد مشتریان خود تقسیم کنید. برای بدست آوردن میزان نرخ ریزش نیز کافیست میزان و تعداد مشتریان خود را در ماه‌های مختلف برسی و تعدادی که کاهش داشته‌اند را حساب کنید. در آخر اعداد بدست آمده را تقسیم کنید تا ارزش مادام العمر مشتریان خود را بدست آورید. اگر این عدد بالای ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان باشد یعنی پیشرفت خوبی داشته‌اید و می‌توانید از چنل‌های جذب پولی استفاده کنید.

پس باتوجه به توضیحات داده شده برسی این پنج رفتار می‌تواند یکی از بهترین راه‌های یافتن چنل مورد نظر شما ‌باشد.

بخش دوم آموزینو:

همانطور که در جلسات قبل گفته شد، تیم‌های خوب آنها‌یی هستند که دارای امنیت روانی بوده و همه اعضاء آنها به یک اندازه اجازه گفتگو و شرکت در بحث‌ها را داشته باشند.

یکی دیگر از بحث‌هایی که در حوزه امنیت روانی خانم (Amy Edmondson) به آن می‌پردازد انواع سازمان‌هایی هستند که مدیریت تیمی خوب و یا امنیت روانی بالایی ندارند. برای برسی این تیم‌ها لازم است دو موضوع یعنی انتظارات و امنیت روانی را در هر یک مورد برسی قرار دهیم.

امنیت روانی و انتظارات پایین.

این نوع تیم‌ها حالتی خنثی دارند. بحث امنیت روانی و انتظارات بیشتر بستگی به مدیر مجموعه دارد اما در تیم‌هایی که حالت خنثی دارند کارمندان هم به رویه عادت کرده‌اند.

سطح انتظارات پایین و امنیت روانی بالا.

در این نوع تیم‌ها انتقادات و پیشنهادات به راحتی به اشتراک گذاشته می‌شود اما عملکرد تیم پایین‌تر هستش. در چنین مواقعی باید سطح انتظارات تیم را بالاتر برد تا عملکرد آن بهبود پیدا کند.

امنیت روانی و انتظارات بالا.

این تیم ها بهترین فضا را برای رشد افراد ایجاد می‌کنند. افرادی که در این نوع تیم کار می‌کنند، راحت‌تر درباره مشکلات خود صحبت می‌کنند و امکان پیشرفت بیشتری دارند.

امنیت روانی پایین و انتطارات بالا.

این دسته از تیم‌ها بیشترین میزان اضطراب را تجربه می‌کنند و بازدهی و عملکرد بسیار پایینی دارند چراکه افراد به راحتی نمی‌توانند درباره مشکلات موجود صحبت کنند. ادامه این روند فقط منجر به آبروریزی و شکست تیم می‌شود.

نتیجه بحث آن است که در سازمان‌هایی که افراد به دنبال رشد و پیشرفت هستند، به کارمندان هم اجازه گفتگو داده می‌شود و همه به یک اندازه اجازه گفتگو و اظهار نظر دارند.

رادیو رشدینو -مهمانینو (۰۱:۴۴:۴۸-۰۱:۰۱:۳۶)

در این بخش از رادیو رشدینو به همراهی مهمان گرامی برنامه جناب‌ آقای آزاد بهرامی به برسی تجربیات کاری ایشان طی سال‌های گذشته و همچنین چگونگی شکل‌گیری نوین هاب می‌پردازیم.

آقای آزاد بهرامی متولد سال ۱۳۷۲ در مریوان استان کردستان، تحصیل کرده در رشته نرم افزار، به همراه برادر دوقلوی خود علی بهرامی فعالیت‌های کاری خود را آغاز کردند و اکنون، هم بنیان گذار و مدیرعامل نوین هاب می‌باشند.

ایشان شروع کار خود را از دوران دبیرستان و با وبلاگ نویسی به همراه برادر خود شروع کردند و همزمان با طراحی گرافیک آشنا شده در این حوزه نیز مشغول به فعالیت کردند.

بعد از ارتقاء مهارت خود در زمینه طراحی و وبلاگ نویسی، اولین وب سایت خود به اسم بنر دیزاین را در سال ۹۱ به همراه برادر خود راه اندازی کردند. آقای بهرامی بخش مارکتینگ کار و گرفتن سفارشات و سئو و برادرشان بخش برنامه نویسی سایت را ساپرت می‌کردند. بعد از دو سال کار در حوزه طراحی بنر با آقای شایان شلیله آشنا شدند که در افزایش سرعت کار و پیشرفت به ایشان کمک زیادی کردند.

بعد از نظرسنجی و برسی نیازهای مشتریان برای طراحی و پیرینت کارت ویزیت، تصمیم به راه اندازی سایت وی کارت دیزاین کردند که پلتفرمی آنلاین برای طراحی کارت ویزیت بود و مشتریان می‌توانستند به راحتی سفارشات خود را در آن ثبت کنند. بعد از راه اندازی کسب و کار طراحی کارت ویزیت با آواتک آشنا شدند و برای عملی ساختن ایده‌ای جدید به آواتک درخواست شرکت در دوره شتاب دهی فرستادند و به تهران آمدند. ایده جدید با نام رونگار که سیستمی برای طراحی آنلاین گرافیک بود شکل گرفت اما بعد از گذشته چندماه با شکست مواجه شد.

بعد از چندین ماه برسی و جستجو دوباره، سرانجام ایده نوین هاب در نوروز سال ۱۳۹۷ براساس نیاز به ابزاری آنالیزگر برای مدیریت و آنالیز شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت و در ماه اول فعالیت خود ۵۰۰ هزار تومان کسب درآمد کرد. بعد از جذب سرمایه‌ ۱ میلیارد تومانی از طریق شرکت یکتانت، این پلتفرم رشد چشمگیری را تجربه کرد و امروزه بیش از ۳۵ هزار ثبت نام و بطور تقریبی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون درآمد ماهانه دارد. از جمله اهداف این شرکت بهبود تجربه کاربران و رشد آنها با دادن پیشنهادات بیشتر و آنالیز دقیق‌تر می‌باشد.

راه‌های ارتباطی با جناب آقای آزاد بهرامی از طریق:

ایمیل: azadbahrami@gmail.com

Instagram: azadbahrami

Twitter: @azadbahrami

LinkedIn: Azad Bahrami

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *