رادیو رشدینو-خلاصه قسمت نهم از فصل پنجم(قسمت۹۶)

رادیو رشدینو-خلاصه قسمت نهم از فصل پنجم(قسمت96)

 

رادیو رشدینو -اخبارینو(۰۶:۰۸-۰۱:۵۹)

 

در این قسمت از رادیو رشدینو به برسی سرمایه گذاری جدید شرکت پونیشا و همچنین یکی از راه‌های آسان برسی سایت با استفاده از  ابزار(SimilarWeb)می‌پردازیم.

به گزارش سایت zoomit.ir صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه به تازگی ۱۸ میلیارد تومان در شرکت پونیشا که یک پلتفرم فریلنسری است سرمایه گذاری کرده است. پونیشا که سال ۱۳۹۰راه‌اندازی شد، اکنون اولین سرمایه‌ی خود را جذب کرده است. درحال‌حاضر، این استارتاپ بیش از ۲۷۰ هزار نیروی دورکار دارد. اشخاصی که خود فریلنسر هستند و یا قصد همکاری با فریلنسرها را دارند می‌توانند به سایت پونیشا مراجعه کنند. از رقیب‌های خارجی این سایت میتوان freelancer.com و www.upwork.com را نام برد.

خبر دوم در ارتباط با ابزار SimilarWeb است که یکی از راه‌های بسیار کاربردی برای آنالیز سایت‌های گوناگون می‌باشد. این ابزار که یک افزونه یا (extension) است که قابلیت نصب روی Microsoft Edge و  Chrome را دارد. طبق آنالیز این افزونه، وب سایت پونیشا ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ هفتصد و سه هزار بازدید کننده ماهانه داشته و نرخ به دیوار خوردگی یا (Bounce Rate) آن ۴۲% بوده و تعداد صفحات بازدید شده توسط هر بازدید کننده سایت یا (Pages per Visit) شش صفحه بوده است و میانگین ماندگاری افراد در سایت یا (Avg. Visit Duration) هفت دقیقه و چهل و هفت ثانیه بوده و ۸۳% کاربران آن ایرانی بوده و ۷۲% ورودی سایت بطور مستقیم انجام شده است.

 

رادیو رشدینو –نکاتینو(۲۰:۱۱-۰۶:۲۳)

در این بخش از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای حامد موسوی به برسی نکات کسب و کار و رشد فردی می‌پردازیم. در این قسمت، سخنرانی جناب آقای تیم اربن(Tim Urban) برای همایش جهانیTED در سال ۲۰۱۶ و همچنین قانون جدید دولت برای مالیات‌دهی اینفلوئنسرها را برسی می‌کنیم.

جناب آقای تیم اربن(Tim Urban) یک بلاگر هستند و در حوزه نشریات هم فعالیت می‌کنند. ویدئو ایشان برای همایش TED تا به امروز ۴۸.۲ میلیون بار بازدید شده است. ویدئوهای TED معمولا به دو دلیل بازدید‌‌های فراوانی دارند، ۱) جذابیت سخنران‌های برنامه مانند مرحوم جناب آقای کن رابینسون(ken Robinson) و ۲) جذاب بودن موضوع برنامه. برای مثالTEDدر رابطه با موضوع (How to develop your brain) یک پکیج هفت قسمتی دارد. این پکیج‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش میزان بازدید ویدئوها هستند.

موضوع صحبت آقای اربن با این عنوان است:

(inside the mind of a master procrastinator) یا (در ذهن یک آدم اذیت کن و از زیر کار درو چه میگذرد)

آقای اربن همچنین خودشان یک بلاگ دارند به نام(wait but why?) (صبرکن اما چرا؟)

ایشان در یک برسی بسیار خلاقانه تفاوت روش فکری یک انسان اهمال کار و یک انسان غیر اهمال کار را به ساده‌ترین روش نشان می‌دهند. با نشان دادن دو نقاشی کودکانه ایشان موضوع را بدین شکل عنوان می‌کنند، در هر دو نقاشی یک انسان که فرمان کشتی را به دست گرفته است نشان داده شده با این تفاوت که در نقاشی اول یک میمون هم کنار انسان کشیده شده است.

نقاشی اول نمادی از ذهن یک انسان اهمال کار است که ترجیح میدهد بجای انجام کارهای ضروری وقتش را صرف چک کردن اینستاگرام کند و آن میمون هم نماد کارهایی است که برای انجام آنها به انرژی زیادی نیاز ندارد. اما در نقاشی دوم این میمون وجود ندارد که نماد کنترل داشتن بر روی ذهن و انجام کارها در زمان معین شده و نشان دهنده طرز فکر یک شخص غیر اهمال کار است.

در ادامه ایشان موضوع را بدین شکل بیان می‌کنند که همه انسان‌ها درون ذهن خود یک هیولا دارند که هنگام نزدیک شدن به زمان تحویل کار روشن می‌شود و فرمان کشتی را به دست می‌گیرد و موجب فرار میمون و به سرانجام رسیدن کارها میشود. آقای اربن درواقع با ساده سازی مفاهیم پیچیده و استفاده از کمترین میزان المان‌های بصری نشان می‌دهند که چطور می‌توان با انسان‌ها ارتباط برقرار کرد.

بخش دوم نکاتینو مرتبط با قانون تازه تصویب شده دولت برای پرداخت مالیات توسط اینفلوئنسرها است. براساس این تصویب نامه، درآمد کاربران فضای مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. یکی از نکات مثبت این موضوع پایین آمدن احتمال فیلتر شدن برنامه اینستاگرام و نکته دیگر کنترل داشتن صداوسیما بر روی اینفلوئنسرهاست.

اینستاگرام یکی از فضاهای مناسب برای سرگرمی و همچنین داشتن کسب وکارهای پر محتوا مانند B2C یا (مدل کسب و کار بیزینس به مصرف کننده)، B2B (مدل کسب و کار بیزینس به بیزینس) و B2G(تجارت بین شرکت و دولت) است. براساس گزارش مشترک سایت های Alexa و SimilarWeb که در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ منتشر شد، تنها کشور در دنیا که اینستاگرام بیشترین میزان استفاده کننده را در آن دارد ایران و پر مخاطب‌ترین برنامه در اکثر نقاط جهان مانند قاره آمریکا، آفریقا، استرالیا، اروپا و کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و کره جنوبی فیس بوک بوده است.

در چین همچنین پر استفاده‌ترین برنامه WeChat، در روسیه وی‌کِی(ВКонтакте) و در ژاپن توییر است. بنابراین یکی از بهترین برنامه‌ها برای داشتن کسب و کار در آن بعد از اینستاکرام فیس بوک خواهد بود.

 

رادیو رشدینو –آموزینو(۴۷:۰۸-۲۰:۲۷)

 

در این قسمت از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای حامد موسوی به برسی تست شخصیت شناسی HBDI، بخشی از کتاب هک رشد جناب آقای شان الیس و همچنین قضاوت نکردن درباره دیگران براساس ظاهر می‌پردازیم.

یکی از نکات مهم در بحث انجام دادن تست‌های مختلف شخصیت شناسی دانستن این موضوع است که این تست‌ها هرکدام بخشی از شخصیت شما را نمایان می‌کنند، بنابراین برای استفاده بهینه از آنها بهتر است نتایج را در یک دفتر ثبت و نگه داری و با مقایسه جواب آزمون‌های مختلف به بینش و سطح جدیدی از خودشناسی برسید.

HBDI یا (Herrmann Brain Dominance Instrument) یکی از ابزارهای تفکر با کل مغز (whole brain thinking) است که اولین بار در دهه هفتاد میلادی توسط جناب آقای ند هرمان (Ned Herrmann) مورد استفاده و پژوهش قرار گرفت. زمانی که آقای هرمان نظریه خود را بیان کرد مهم‌ترین نظریه، نظریه آقای راجر اسپری(Roger Sperry)درباره کارکرد نیم کره چپ و راست مغز بود که بیان می‌کرد نیم کره راست مربوط به خلاقیت و تفکر واگرا و نیم کره چپ مربوط به تفکر همگرا یا منطقی است.

آقای هرمان با برسی نظریات گوناگون بدین نتیجه رسیدند که ساختار ذهن انسان به چهار قسمت تقسیم می‌شود که هریک از آنها نوعی از تقکر را پشتیبانی می‌کنند و اکثر انسان‌ها به دلیل استعدادهایشان، نوع کاری که انجام می‌دهند و عادت‌هایشان معمولا بطور کامل از این چهار ربع مغز خود استفاده نمی‌کنند. طبق تحقیقات به عمل آمده ۵۸% مردم توانایی استفاده از دو ربع مغز، ۳۴% سه ربع و تنها ۵% توانایی بهره‌ وری از هر چهار ربع مغز خود را دارند.

ربع اول(A) در قسمت چپ و بالای مغز قرار دارد. این قسمت مربوط به تفکر تحلیلی است و باتوجه به داده‌ها و نمودارها و اعداد و شکل‌ها تصمیمات منطقی می‌گیرد. در آزمون MBTI افرادی که در این بخش قوی‌تر هستند در دسته متفکر(thinking) قرار می‌گیرند. داشتن مشاغلی همچون حسابداری و یا انجام کارهای منطقی مانند تحلیل و گوش کردن به مذاکرات مختلف می‌تواند کمک بزرگی برای تقویت این ناحیه باشد.

ربع دوم(B) در قسمت چپ و پایین مغز قرار دارد. این قسمت مربوط به تفکر ترتیبی و ایجاد نظم درکارهاست.

آدم‌هایی که فکر آشفته دارند در این بخش مشکل دارند. در آزمون MBTI افرادی که در این بخش قوی‌تر هستند در دسته داوری کننده (judging) و در آزمون هالند، در دسته قراردادی قرار می‌گیرند. یکی از را‌ه‌های تقویت این ربع از مغز تقویت مهارت‌های عملی ۵S در ذهن است.

ربع سوم(C) در قسمت راست و بالای مغز قرار دارد. این قسمت مربوط به تفکر ارتباطی یا تفکر بین فردی است و حس همدلی و کشف احساسات رو انجام می‌دهد. برای تقویت این بخش از ذهن باید سعی کنیم به حرف‌ها و احساسات یکدیگر دقت کنیم و طرف مقابل خود را تشویق به ادامه صحبت کنیم. از دیگر راه‌های تقویت این بخش تماشای فیلم‌ به زبانی ناآشنا و سعی در درک احساسات شخصیت‌های داستان است.

ربع چهارم(D) در قسمت راست و پایین مغز قرار دارد. این قسمت مربوط به تفکر تخیلی و خلاق و یا همان تفکر واگرا است. برای تقویت این ناحیه می‌توانید به قسمت‌های گذشته رادیو رشدینو در رابطه با تفکر به روش داوینچی و یا روش خلاقیت اسکمپر و شش کلاه تفکر مراجعه فرمایید.

آزمون اصلی سنجش تسلط مغزی هرمان دارای ۱۲۰ سوال است که البته نسخه فارسی ۶۰  سوالی آن نیز در سایت (www.memardata.com) موجود می‌باشد.

در بخش دوم آموزینو به موضوع قضاوت نکردن دیگران می‌پردازیم.

یکی از افرادی که این روزها به شدت مورد توجه مردمان قرار گرفته‌اند جناب آقای سهیل سنگرزاده هستند که به دلیل نوع حرف زدن و شکل ظاهریشان توجهات زیادی را به خود جلب کرده کرده‌اند و درحال حاضر نیز ۲.۴ میلیون نفر دنبال کننده دارند. خیلی از افراد در قالب ویدئوهای مختلف ایشان را مورد تمسخر قرار دادند اما واقعیت این است که همین تفاوت ظاهری ایشان با دگر افرادی که در حوزه مثبت نگری صحبت می‌کنند باعث جالب بودن موضوع می‌شود و نکته مهم ایمان ایشان به صحبت‌های خود است که باعث اثرگذاری مثبت روی انسان‌های دیگر هم می‌شود.

در قسمت آخر آموزینو به برسی بخش دیگری از کتاب هک رشد جناب آقای شان الیس می‌پردازیم. یکی از پیشنهادات آقای الیس برای کسانی که صاحب یک وب سایت هستند، نصب برنامه گوگل آنالیتیکس یا

(Google Analytics) است که یکی از ابزارهای آنالیز شرکت گوگل می‌باشد و می‌تواند اطلاعات مفیدی در زمینه بهبود سایت در اختیار شما قرار دهد. همچنین برای صاحبان یک اپلیکیشن موبایلی نصب آنالیزگرهای (Google Analytics) و (google firebase) می‌توانند راه حل مناسب و کاربردی برای بهبود برنامه شما باشند.

 

رادیو رشدینو –مهمانینو(۰۱:۵۰:۰۸-۴۷:۲۴)

 

در این بخش از رادیو رشدینو به همراهی مهمان گرامی برنامه جناب‌ آقای امین آرامش به برسی تجربیات کاری ایشان طی سال‌های گذشته و همچنین چگونگی شکل گیری پادکست کار نکن و دوره طراحی زندگی میپردازیم.

آقای امین آرامش تحصیل کرده در رشته های مکانیک هوافضا در مقطع کارشناسی و مکانیک در دوره ارشد و سازنده پادکست کار نکن می‌باشند و درحال حاضر نیز در حوزه آموزش مهارت‌های نرم زندگی مشغول به فعالیت هستند. ایشان اولین شغل خود را با عنوان مهندس مکانیک در صنعت نفت در حوزه ساخت تجهیزات چاه‌های نفتی شروع کردند و سپس بعد از گذشت سه سال حرفه خود را تغییر و تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکترا گرفتند.

اواسط دوران تحصیل خود در مقطع دکترا تصمیم به انصراف و شروع به کار در بخش SEO سایت کردند و وب سایت شخصی خود را نیز راه‌اندازی کردند. در همان دوران به گروه متمم به سرپرستی جناب آقای محمدرضا شعبانعلی پیوستند و خود نیز در حوزه بلاگ نویسی و انجام پروژه‌های SEO فعالیت می‌کردند.

به گفته خودشان ایشان همیشه علاقه زیادی به شغل معلمی و همچنین نویسندگی داشتند و برای همین هم تصمیم به ادامه فعالیت در حوزه برگزاری کلاس های مهارت های نرم زندگی و طراحی مسیر شغلی گرفتند.

ایده پادکست کار نکن براساس چهارمین مقاله بلاگ ایشان با نام کار نکن شکل گرفت که در رابطه با پیداکردن شغلی حرف می‌زد که بتواند حس زندگی در حین انجام کار را در انسان ایجاد کند و مثال‌هایی از افرادی می‌آورد که بدین شیوه زندگی می‌کنند. این مقاله به مدت ۳۰ هفته و هر پنجشنبه منتشر می‌شد و باعث تولید پادکستی به همین نام شد. این پادکست از اواخر سال ۹۵ شروع به فعالیت کرد.

هدف پادکست کار نکن معرفی انسان‌های معمولی است که توانسته‌اند به موقعیت شغلی ایده‌آل خود برسند و درواقع به برسی مسیر شغلی این افراد و سختی‌هایی که در طی این مسیر پشت سر گذاشته‌اند می‌پردازد. این پادکست ۳۲ قسمت و ۵۴ هزار نفر دنبال کننده دارد و از شنیده شده‌ترین قسمت‌های آن میتوان مصاحبه جناب آقای امین کریمی که در آن زمان مدیر محصول علی بابا بودند را نام برد.

خواستگاه اصلی کلاس مهارت‌های نرم زندگی یا (life design lab) دانشگاه استنفورد بوده است و طراحی زندگی شغلی را به شرکت کنندگان آن می‌آموزد. از کتاب‌های مرتبط با موضوع طراحی زندگی می‌توان(زندگی خود را طراحی کنید/ بیل بورنت و دیوید ایوانس) را نام برد.

در این نوع کلاس‌ها بر روی طرز و شیوه فکری افراد کار می‌شود و آموزش این مهارت‌ها به مراتب سخت‌تر از آموزش مهارت‌های سخت است چراکه تغییر نگرش انسان‌ها تاثیر بسیار زیادی روی نوع و کیفیت زندگیشان می‌گذارد و تاثیر آن طی گذشت چند جلسه و به صورت رشد نمایی خودش را نشان می‌دهد. یکی از نکات مهم در مبحث یادگیری مهارت های نرم، کسب تجربیات گوناگون در زندگی و انجام کارهایی است که در جریان آن گذر زمان را حس نمی‌کنید.

در کلاس یادگیری مهارت‌های نرم زندگی، چهار پارامتر مهم مورد برسی قرار می‌گیرد، (علاقه، استعداد و مهارت، نیاز بازار، رسالت شخصی) که مورد آخر برگرفته شده از کتاب هفت عادت مردمان مؤثر آقای استفان‌ کاوی می‌باشد. در این کتاب به تمرینی اشاره گشته به نام پایان زندگی که بسیار تاثیرگذار است چرا که به ما یادآور می‌شود که زندگی روزی به پایان می‌رسد. در این جا ما باید از خود بپرسیم اگر وقتمان تمام شد آیا از مسیری که در ان قرار داشتیم راضی بودیم؟ اگر نه باید بدانیم که جایی از کار ایراد دارد.

شما باید کاری داشته باشید که نقطه اشتراکی بین چهار پارامتر بیان شده باشد و از آن لذت ببرید. یکی دیگر از نکات مهم در یادگیری مهارت‌های زندگی، داشتن شبکه اجتماعی نیرومند است. برای داشتن یک شبکه ارتباطی قدرتمند شما باید مهارت‌هایی را فرا بگیرید که بتوانید به وسیله آن به دیگران کمک کنید.

به زبان ساده، شبکه سازی اجتماعی به معنی هنر کمک کردن بدون توقع به انسان‌ها است. اگر شما به صد نفر کمک کنید، یکی از آنها در جایی که فکرش را هم نمی‌کنید به کمک شما خواهد آمد. در واقع شبکه سازی اجتماعی بیشتر در رابطه با کیفیت روابط است تا کمیت آن.

کلام آخر در این گفتگو داشتن صبر برای به ثمر رسیدن کسب و کار است، چراکه رشد کردن در کار و کسب درآمد، مانند داشتن رودخانه‌ای است که در آخر به دریا راه پیدا می‌کند و از اول دریاچه‌ای بزرگ و قابل شنا کردن نیست. علاوه بر این همیشه باید سعی کنیم سبد گسترده‌ای از شیوه‌های کسب و کار رو داشته باشیم و از خط قرمز درآمدی پایین‌تر نرویم، چراکه زمانی که شما از این خط پایین‌تر قرار می‌گیرید داشتن شغل ایده‌آل و لذت بخش، رویایی بیش نیست.

کتاب معرفی شده: (زندگی خود را طراحی کنید/ بیل بورنت و دیوید ایوانس)

راه‌های ارتباطی با آقای آرامش از طریق:

سایت امین آرامش (aminaramesh.ir)/ قسمت تماس با من/ ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *