رادیو رشدینو-خلاصه قسمت هفتم از فصل پنجم(قسمت۹۴)

رادیو رشدینو-خلاصه قسمت هفتم از فصل پنجم(قسمت94)

رادیو رشدینو -اخبارینو (۰۷:۰۰-۰۲:۴۹)

در این قسمت از رادیو رشدینو قرار است به سه خبر بسیار جالب و جذاب بپردازیم.

خبر اول مربوط به شبکه اجتماعی تلگرام و افزودن قابلیت ورود پیام‌های بقیه مسنجرها و شبکه های اجتماعی به این برنامه است. درحال حاضر این قابلیت با برنانه‌های واتس‌اپ، لاین و کاکائوتاک سازگار هست و امکان اتقال پیام از این مسنجرها به تلگرام وجود دارد.

خبر دوم مربوط به جهش تعداد کاربران برنامه تلگرام در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ است که نسبت به ژانویه سال گذشته افزایش تعداد نصب شصد و سه میلیون را داشته است که ۸/۳ برابر بیشتر از ژانویه سال ۲۰۲۰ بوده است و حتی از برنامه تیک‌تاک نیز میزان نصب بیشتری را در این بازه زمانی داشته است. یکی از دلایل بسیار موثر در این امر، ریزش تدریجی کاربران برنامه واتس‌اپ به علت فروش بخشی از اطلاعات شخصی کاربران به فیس‌بوک برای ایجاد تبلیغات بوده‌است.

خبر جالب دیگر مربوط به آقای ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت‌هایی همچون تسلا موتورز و پی‌پال است که طی یک آزمایش در شرکت خود  Neuralink، تراشه‌ای را در بدن یک میمون قرار دادند تا  بتواند با مغز خود بازی های ویدیویی انجام دهد. منبع این خبر اسکای‌نیوز بوده و قرار است در آینده نتایج بیشتری از این آزمایش را برای علاقه مندان منتشر کند.

رادیو رشدینو -نکاتینو (۲۴:۱۲-۰۷:۱۹)

در این بخش از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای حامد موسوی به برسی نکات کسب و کار و رشد فردی و بخشی از سخنرانی‌ها و سخنران‌های همایش جهانیTED می‌پردازیم. سخنرانی‌های TED هم از نظر نحوه ارائه و هم آموزش زبان بدن و المان های ارائه می‌توانند منبع خوبی برای کمک به اشخاص غیر حرفه‌ای در زمینه سخنرانی باشند. در این قسمت به برسی یکی از سخنرانی های جناب آقای برایان لیتل و همچنین برسی استارت آپ (calendly)می‌پردازیم.

در سال ۲۰۱۶ آقای برایان لیتل یک سخنرانی انجام دادند با عنوان:

(Who are you, really? The puzzle of personality) یا (شما واقعا که هستید؟معمای شخصیت)

که کتابی هم در همین بحث چاپ کردند به نام (تو واقعا کی هستی) و درباره کاربردهای شخصیت شناسی در آن صحبت می‌کنند. در این سخنرانی آقای لیتل، آزمون های شخصیت شناسی و نحوه برخورد ما با نتایج آنها و با تیپ های شخصیتی را برسی می‌کنند که به دو صورت اتفاق می‌افتند. مدل اول غرق شدن در قالب شخصیتی و پذیرفتن خود به آن شکل است و مدل دوم تقویت بخش‌های مختلف شخصیت و استفاده بهینه از ویژگی‌های شخصیتی در بخش‌های مختلف زندگی می‌باشد.

در ادامه درباره آزمون شخصیت شناسی نئو (NEO) صحبت می‌کنند که یک آزمون شخصیت شناسی پنج عاملی است و به مدل (OCEAN) هم معروف است. پنج ویژگی درونگرایی، برونگرایی، (openness to experience) یا باز بودن نسبت به تجربه، وظیفه شناسی و تطابق پذیری را مورد بحث قرار می‌دهد.

برای مثال افراد تطابق پذیر، توانایی کنار آمدن با شرایط مختلف را دارند یا افراد با تیپ (گشودگی/باز بودن)نسبت به یک تجربه جدید حس خیلی بهتری دارند. بنابراین آقای لیتل در رابطه با شناخت ویژگی‌های گوناکون شخصیتی پیشنهاد می‌کنند که سعی کنیم پروژه‌های زندگی خود را هم راستا با استعدادها و ویژگی های شخصیت خود انتخاب کنیم تا عملکرد بهتری را در کارهای خود شاهد باشیم.

در بخش دوم به برسی شرکت(Calendly) می‌پردازیم. Calendly یک شرکت اینترنتی آنلاین است که برنامه‌های شما را با توجه به زمان‌های خالی که دارید مرتب می‌کند. درواقع شما  زمان‌های خالی خود را به برنامه اعلام می‌کنید و آن با توجه به برنامه شما وقت های خالی‌تان را تقسیم و به اشخاص دیگر نشان می‌دهد و آنها می‌توانند با نوشتن اسم و فامیل خودشان با شما قرار ملاقات ایجاد کنند. این استارت آپ آمریکایی، در سال ۲۰۱۳ افتتاح و راه اندازی شده است و با توجه به توییت آقای فرخ شهابی مدیرعامل و co-founder فرمالو، سه میلیارد دلار ارزش و حدودا بین صد تا دویست و پنجاه کارمند دارد.

Calendly اولین جذب سرمایه خود را درسال ۲۰۱۴ یعنی یک سال بعد از تاسیس با قیمت پانصدوپنجاه هزار دلار دریافت کرد و دقیقا در ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ سیصد و پنجاه میلیون دلار جذب سرمایه کرد. این شرکت ماهانه هشت میلیون کاربر دارد و آمارش به این شکل است که ماهیانه تقریبا بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون بازدید دارد و آدم‌ها اکثرا ۶۸% به صورت مستقیم به این سایت وارد می‌شوند و از این برنامه لذت می‌برند. این شرکت همچنین با شرکت‌های (LinkedIn) و (Zendesk) و دانشگاه (GEORGIA)همکاری می‌کند.

این استارت آپ به لحاظ فنی ساختار سخت و پیچیده‌ای ندارد و در هشت سال گذشته، تقریبا همه کاربرانش رایگان بوده‌اند که این موضوع یکی از خط قرمزهای بیشتر وی سی (vc) ها یا شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر است.

این شرکت سه مدل قیمت‌گذاری دارد. در مدل اول یا مدل صفر دلاری، برنامه قابلیت همگام شدن(sync شدن)با google calendar،office 365، outlook و iCloud را دارا می‌باشد و شما می‌توانید قرارهای ملاقات رایگان در آن برگزار کنید ولی فقط یک نمودار ارزیابی را در اختیارتان قرار میدهد. در مدل دوم برای داشتن دو نمودار ارزیابی باید هشت دلار در ماه و در مدل سوم برای داشتن سه نمودار ارزیابی، دوازده دلار ماهیانه پرداخت کنید. نکته قابل توجه در این بحث اهمیت سادگی کار و یا یادگیری چگونه ارائه دادن کار به روش ارزانتر و یا سریعتر است.

رادیو رشدینو -آموزینو (۰۱:۰۴:۴۶-۲۴:۳۱)

در بخش آموزینو از این قسمت از رادیو رشدینو، همراه با جناب آقای حامد موسوی به آموزش نکاتی می‌پردازیم که میتواند برای شما بسیار مفید و کاربردی باشد.

در این قسمت به برسی تست شخصیت شناسی جناب آقای جان هالند و کتابشان به نام (حرفه مناسب شما چیست/جان هالند/ترجمه سیمین حسینیها/نشر کمال تربیت) و همچنین برسی کتاب هک رشد(hacking growth) از آقای شان الیس می‌پردازیم.

در بخش اول به تست شخصیت شناسی جناب آقای جان هالند می‌پردازیم. براساس این تست انسانها را در چهار طیف تقسیم‌بندی می‌کنیم و در دو ستون عمودی و افقی در یک محور قرار می‌دهیم. در محور عمودی انسان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: آنهایی که دوست دارند با دیگر اشخاص کار کنند و انسانهایی که دوست دارند با اشیاء کار کنند.

در محور افقی به دو طیف سمت راست(ایده) و سمت چپ (داده) تقسیم می‌شوند و سپس باتوجه به این چهار طیف، شش تیپ و مدل شخصیتی را به‌دست می‌آوریم. واقع‌گرا(اشیاء محور)، جستجوگر(اشیاء و ایده محور)،  هنری(اهل کار با افراد و ایده محور)، اجتماعی(اهل کار با افراد)، قراردادی ( اهل داده و کار با اشیاء)، محول یا جسور(اهل کار با افراد و داده). برای انجام این آزمون می‌توانید به سایت آقای امین آرامش به آدرس(aminaramesh.ir) مراجعه فرمایید.

در بخش دوم به برسی کتاب (hacking growth) از آقای شان الیس می‌پردازیم. آقای شان الیس اولین کسی بودند که از کلمه هک رشد استفاده کردند و راه‌کارهای ایجاد نظام رشد در شرکت ها را ارائه دادند. پیشنهاد ایشان برای ایجاد تیم رشد در سازمان‌هایی که محصول محور یا محصول دیجیتال محورند یا سرویس دیجیتال محورند، که سه‌ نوع vp شامل قائم مقام محصول(vp product)، قائم مقام بازاریابی(vp marketing)، قائم مقام مهندسی(vp engineer) دارند، این است که زیرمجموعه(vp product)رو به سه دسته تقسیم کنند.

(acquisition, activation, retention)  که هرکدام از این قسمت‌ها نیز خود به چهار دسته ۱) مدیر محصول(product manager) 2) مهندس(engineer) 3)طراح(designer) 4)دانشمند داده(data scientist) تقسیم می‌شوند.

در هر مجموعه، برای تقسیم کارهایی که از طرف هیئت مدیره(product owner) تصمیم‌گیری می‌شود، به یک مدیر محصول نیاز است که کارها را برای تیم فنی تقسیم کند. در واقع مدیر محصول کمک میکند تا ما بجای نگاه به یک تکه محصول یا یک تکه از سرویس، به یک تکه از فرایند رشد نگاه کنیم و جذب مشتری بالاتری را داشته باشیم.

پیشنهاد دیگر آقای شان الیس برای رشد سازمان، اضافه‌کردن یک قائم مقام رشد(vp of growth) به مجموعه برای رشد دادن سازمان در حوضه‌های مختلف است. پس در اینجا ما به چند نکته می‌رسیم. وظیفه هر شخص در سازمان مهم و متفاوت از دیگری است. برای مثال مدیراجرایی با مسئول اجرایی مسئولیت‌های متفاوتی دارند و نکته دیگر اهمیت ایجاد فضای رشد برای کارکنان سازمان و ایجاد فرصت توسعه مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت در شخص است.

رادیو رشدینو -مهمانینو (۰۲:۰۲:۲۰-۰۱:۰۸:۲۰)

در این بخش از رادیو رشدینو به همراهی مهمان گرامی برنامه جناب‌ آقای محمد سمیعی، مدیر بازاریابی کشمون به برسی تجربه‌های کاری ایشان طی سال‌های گذشته و هچنین استارت‌ آپ کشمون می‌پردازیم.

آقای محمد سمیعی تحصیل کرده در رشته‌های ام‌ بی ‌ای(MBA)در مقطع کارشناسی ارشد و برق در مقطع کارشناسی هستند. ایشان کارشان را با فروش بیمه‌عمر، بازریابی یک شرکت تولیدکننده موادغذایی در بازار تهران، کار در حوضه ۲G شرکت مبنا، آژانس دیجیتال مارکتینگ سی سرو و پروژه دیجیتال مارکتینگ مجموعه مشترک ایرانسل و سی‌ سرو و بازریابی مجموعه ریحون آغاز کردند و درحال حاضر نیز به عنوان مدیر بازاریابی مجموعه کشمون و همچنین در رادیو بیز به همراه یک تیم سه نفره در حوضه دیجیتال مارکتینگ مشغول به فعالیت هستند.

از دید ایشان، کسب تجربه به عنوان یک کارآموز و امتحان کردن مشاغل مختلف در سنین کم می‌تواند کمک بزرگی در راه رشد فردی باشد. چنان که تجربه شخصی خودشان هنگام همکاری با شرکت مبنا کمکی بزرگی به ایشان در زمینه آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و اصطلاحات مربوط به این زمینه بوده‌است.

کشمون وب سایت خرید محصولات با کیفیت و طبیعی از کشاورزان و زنبورداران است. این مجموعه دارای متوسط سبد خرید بالای۳۳۰ هزار تومان و دارای بالای پنجاه هزار نفر کاربر و خریدار است. یکی از استراتژی‌های مهم این مجموعه در سال ۹۹، افزودن محصولات جدید به‌صورت ماهیانه است و در حال حاضر نیز شامل هشت محصول (عسل، زعفران، زرشک، برنج، روغن زیتون، چای، جعبه هدیه)می‌شود و در ماه دی بیشتر از یک میلیارد فروش داشته است.

راههای ارتباطی با آقای سمیعی از طریق:

Instagram: mohammadsamieii

Twitter: mohammadsamieii

LinkedIn: mohammadsamieii

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *