خلاصه قسمت هفدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت۱۰۴)

خلاصه قسمت هفدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت104)

رادیو رشدینو -اخبارینو  (۵:۳۸-۲:۴۶)

در این قسمت از اخبارینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای حامد موسوی به برسی تهدید جناب ایلان ماسک ، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مربوط به حوزه گردشگری می پردازیم.

خبر اول

آقای ایلان ماسک توسط گروهی از هکر ها به نام آمانیموس تهدید شد. این تهدید در قالب یک فیلم ویدیویی منتشر شده و در آن آمده است که اگر آقای ایلان ماسک به بالا و پایین کردن بازار ادامه دهد توسط آن ها مورد حمله قرار خواهد گرفت.

خبر دوم

در گزارشی از افنیه به بررسی اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مربوط به حوزه سفر و گردشگری پرداخته شده است. در این گزارش آمده است که استفاده از آن ها تا آپریل سال ۲۰۱۹ روبه افزایش بوده است و این مقدار به حداکثر میزان خود یعنی ۵/۴ میلیارد نیز رسیده بود اما به یکبار در آپریل ۲۰۲۰ با شروع بیماری همه گیری کوید ۱۹ کاهش پیدا کرده و در مارس ۲۰۲۰ به حداقل میزان خود رسیده است.

با شروع واکسیناسیون در کشورهای مختلف این مجددا این مقدار روند صعودی داشته و به در آپریل ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۸۶% بیشتر شده و نسبت به دوسال گذشته تنها ۳% کاهش داشته است.

رادیئو رشدینو -نکاتینو (۱۸:۰۳-۵:۵۵)

در این قسمت از نکاتینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای حامد موسوی به برسی سخنرانی‌ جناب آقای دنیل اچ پینک (Daniel H. Pink‎) برای همایش جهانی TED و همچنین برسی شاخص های مهم اینفلوئنسرها برای مخاطبین می‌پردازیم.

بخش اول

آقای دنیل اچ پینک نویسنده کتاب When است که در سال ۲۰۱۹ در تدگلوبال سخنرانی ای با نام

the puzzle of motivation یا معمای انگیزشی برگزار کرده اند که ۲۷ میلیون بازدید خورده است. در این سخنرانی آقای دنیل اچ پینک درباره تاثیر انگیزننده های بیرونی بر عملکرد افراد صحبت کرده و نتایج بدست آمده را با توجه به آزمایشات و تحقیقاتی که در طول دوره های مختلف انجام داده اند در تدگلوبال ارائه می کنند.

با توجه به نتایج بدست آمده برای داشتن عملکرد درست تنها انگیزننده های بیرونی مهم نیست بلکه عوامل بیرونی چون خودمختاری، تسلط، هدف مداری و اشتیاق هستند که فراتر از آن ها بوده و تاثیرگذاری بییشتری دارند.

بخش دوم

مدیا لیکس در سال ۲۰۲۰ شاخص های مهم و تاثیرگذار برای مخاطبین را جمع اوری کرده و در اختیار اینفلوئنسرا ها قرار داده است.

  • ۸۱% درصد از افرادی که برای تبلیغ به شما مراجعه می کنند به کیفیت محتوای شما توجه کرده و اهمیت می دهند.
  • ۸۸% از افراد به مخاطبین هدف توجه می کنند.
  • ۷۳% درصد از افراد به نرخ تعامل توجه می کنند. در این رابطه شما می توانید به ابزار not just analytics.com مراجعه کرده و از engagement rate مطلع شوید.
  • ۵۶% از افراد به بودجه توجه کرده و بر اساس آن تبلیغ انجام می دهند.
  • ۵۰% درصد به تعداد دنبال کنندگان توجه می کنند. بخاطر داشته باشید که engagement از تعداد دنبال کنندگان مهم تر است و باید بیشتر باشد.
  • سوابق اینفلوئنسری در گذشته.
  • ۳۲% منطقه جغرافیایی
  • ۲۰%درصد نیز سایر شاخص ها.

رادیو رشدینو -آموزینو (۳۸:۳۱-۱۸:۲۰)

در این قسمت از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای حامد موسوی به برسی انگیزه در کسب و کارها و اثر سی سیفوس و همچنین بخشی از کتاب هک رشد آقای شان الیس می‌پردازیم.

بخش اول

موضوعی که امروز قصد داریم به آن بپردازیم، انگیزش است. در علم روانشناسی اثری به نان سی سیفوس تعریف شده است. بر اساس این آن هنگامی که افراد کاری سخت و بی پایان را بصورت مکرر انجام دهند، انگیزه آن ها به شدت افول کرده و دچار اثر سی سیفوش می گردند. اغلب شرکت ها و سازمان ها از شرایط و پاداش ویژه ای برای استخدام کارمندان خود استفاده می کنند.

در حالیکه استفاده از آن ها به تنهایی برای ایجاد انگیزه کافی نیست. در واقع هنگامی که کاری از نتیجه و خروجی تهی گردد و از معنا خالی شود، رفته رفته اثراتی از کاهش انگیزه در افراد دیده می شود این موضوع می تواند زحمات شما را در افزیش حقوق و مزایا از بین ببرد. به همین دلیل اگر به دنبال افزایش انگیزه هستید، اولا به کار خود معنا دهید. ثانیا خروجی کار را ملموس و روشن کنید. امروزه اغلب شرکت ها از متد OKR استفاده می کنند که ایجاد و افزایش انگیزه موثر است.

آقای دنیل  Dan Arely در حوزه انگیزش معتقد است که اگر افراد نسبت به کاری حس مالیکت داشته باشند، مطمئنا انگیزه بیشتری برای انجام آن خواهند داشت.

اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم که کتاب آقای  Dan Arely را که در حوزه انگیزش تالیف شده است را مطالعه کنید.

بخش دوم

در این بخش از آموزینو قصد داریم به کتاب هک رشد آقای شان الیس بپردازیم. این کتاب به دلیل نوع نگاه جامعه شناسانه و روانشناسانه بسیار جذاب و مخاطب پسند است. اصحکاک یا friction باعث ایجاد نرخ تبدیل می گردد. او در این کتاب اینگونه بیان می کند که بجای از بین بردن یا کاهش اصطحکاک، تمرکز خود را به سوی اینکه افراد چه چیزهایی می توانند از سیستم شما یاد بگیرند، هدایت کنید. این کار می تواند تنتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد.

همچنین نیز توضیح می دهد که افراد اگر قدرت و هنر سوال پرسیدن (art of question) را بیاموزند، زمان درست وقوع اصحکاک را متوجه خواهند شد. در ادامه این کتاب به game frication نیز می پردازد و اشاره می کند که یادگیری آن سخت است اما اگر به درستی استفاد شود، تاثیر مثبتی خواهد داشت. از موضوعات دیگری که در این کتاب به آن پرداخته شده، بحث trigger است.

با توجه به مدل رفتاری پروفسور Fogg، رفتار کاربران (behavior) شما مجموعه ای از انگیزه (motivation)، توانایی انجام( ability ) و ماشه ای ( trigger ) که شما به آن ها می دهید است. بر اساس نموداری که در این کتاب آمده است:

  • اگر انگیزه و توان فرد پایین و کار سخت باشد، او قادر به انجام آن نخواهد بود.
  • اگر کار راحت بوده اما انگیزه پایین باشد، باز فرد قادر به انجام آن نیست.
  • اگر انگیزه بالا بوده و به نسبت آن توانایی هم بالا باشد، فرد قادر به انجام آن خواهد بود و کاری که به او محول می گردد را انجام می دهد.

 

رادیو رشدینو -مهمانینو (۱:۰۹:۲۷-۳۸:۵۰)

در این بخش از رادیو رشدینو به همراهی مهمان گرامی برنامه جناب محمد حسین جهان بخشیان به برسی تجربیات کاری ایشان طی سال‌های گذشته می‌پردازیم.

جناب محمد حسین جهان بخشیان ۴۱ ساله و اصالتا اهل رفسنجان هستند. در سال ۱۳۸۶ شتابندهنده سند باد را به همراه مهندس زارع به هدف راه اندازی بیزنس توسط افراد مختلف راه اندازی کردند. در ابتدا در این فضا بر روی حوزه گردشگری سرمایه گذاره کرده و سپس بازی های آنلاین نیز در آن وارد شد. در سال ۸۷ یک شرکت پخش به صورت خصوصی تاسیس کرده و کلیه امور آن توسط ایشان اداره می شد. متاسفانه بعد از مدتی به دلیل سرقتی که شد، ادامه این کار با مشکل روبه رو گشت.

بعد از مدتی به همراه چندی از دوستان خود دست به تولید رنگ سرامیک ( pigment) زده و شرکت الوند کانی کویر میبد را راه اندازی و تاسیس  کردند. قابل به ذکر است که در تولید جوهر سرامیک نیز به خود کفایی رسیده اند. اکنون نزدیک به یک سال و نیم است که در صنعت نساجی وارد شده و در این حوزه نیز فعالیت می کنند. بخشی از تکنولوژی این صنعت از هند وارد شده اما در سال های آتی نسبت به تولید آن اقدام می کنند.

در طول سال های گذشته در ایران، فضای آنلاین گستردگی زیادی نداشت. اما امروزه با رشد فضاهای مجازی مانند اینستاگرام یا تلگرام فرصت جدیدی برای کسب و کارها به وجود آمده است. این افراد می توانند قبل از تولید یا سرمایه گذاری زیاد بر روی محصولات، با معرفی آن در فضای مجازی فیدبک گرفته وسپس تصمیم نهایی را بگیرند.

به پیشنهاد برخی از پرسنل دانشگاه یزد، شتاب دهنده سندباد را به این فضا انتقال داده، اما متاسفانه به دلایلی مجبور به جمع کردن یا پایان دادن به آن شدند. افرادی که در این حوزه فعالیت می کردند را به فضاهای دیگری منتقل کرده و به صورت دوره ای بر عملکرد آن ها نظارت می کنند. بعد از این ماجرا تصمیم گرفتند که افرادی را که واقعا خواهان کمک هستند را همراهی کرده و خدماتی را به آن ها ارائه کنند.

اگر می خواهید وارد کسب و کاری شوید، باید کتاب مربوط به آن را مطالعه کرده و در باره آن نیز تحقیق کنید. از مهم ترین اقدامات در کسب و کارها راه اندازی شبکه است. تا مادامی که افراد شبکه ای بزرگ راه اندازی نکنند به درآمد بالاهم نخواهند رسید. شرکت های زیادی هستند که بسته بندی مناسب، محصول با کیفیت و قیمت ارزنده را دارند. اما به دلیل عدم ایجاد واحد فروش مناسب برشکسته شده اند.

از جمله کتاب هایی که توسط آقای جهانبخشیان معرفی شده اند: کتاب پدر پولدار، پدر بی پول و کتاب دانشکده کسب و کار اثر رابرت کیوساکی، کتاب تجارت جنگ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *