رادیو رشدینو -خلاصه قسمت پانزدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت۱۰۲)

خلاصه قسمت پانزدهم از رادیو رشدینو

رادیو رشدینو -اخبارینو (۰۸:۳۸-۰۲:۰۴)

در این قسمت از اخبارینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای حامد موسوی به برسی جذب سرمایه استارتاپ پادرو، سرمایه گذاری هلدینگ ارنیکا روی فلایتیو، تاثیر توییت جدید اقای ایلان ماسک بر قیمت بیت کوین و آمار جذاب خرید رمزارز بطور روزانه در ایران می پردازیم.

خبر اول

استارتاپ پادرو به مدیریت آقای پشوتن پورپزشک در دومین مرحله از جذب سرمایه خود موفق شد ۳۰۰ میلیارد تومان از هلدینگ فناپ، سرمایه جذب کند. ماهنامه پیوست اعلام کرده است که مجموعه فنآپ که روی استارتاپ پادرو سرمایه کذاری کرده است ۶۲ درصد از سهم پادرو را ازآن خود کرده. بنابراین ارزش کل استارتاپ پادرو برابر با ۴۵۰ میلیارد تومان می‌باشد.

خبر دوم

هلدینگ ارنیکا که پیش از این با سرمایه‌گذاری روی استارتاپ هومسا وارد حوزه گردشگری شده بود، به تازگی سرمایه‌گذاری «۲۰۰ میلیارد تومانی» روی فلایتیو انجام داده است. این دو تیم اعلام کردند همکاری نزدیک بین‌شان می‌تواند به صنعت گردشگری کمک شایانی کند.

خبر سوم

جناب آقای ایلان ماسک جدیدا توییتی زدند و اعلام کردند که شرکت تسلا از بیت کوین حمایت نخواهد کرد و همین توییت موجب ریزش قیمت ۱۰ هزار دلاری بیت کوین در مدت زمان کوتاه شد. بعد از این توییت، بانک مرکزی چین هم اعلام کرد که از رمزارزها در درگاه‌های پرداختی خود استفاده نخواهد کرد که همین موضوع باعث شد قیمت بیت کوین به ۳۵ هزار دلار برسد و ۵ هزار دلار دیگر کاهش پیدا کند.

طبق اخبار منتشر شده مدیرعامل و موسس یکی از پنج صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال در ایران (کریپتولند) آقای استوی به تازگی دستگیر شدند و فعلا درگاه‌های پرداخت صرافی ایرانی مسدود می‌باشند.

خبر چهارم

طبق آمار منتشر شده از طرف انجمن بلاک چین‌های ایران، روزانه چهارهزار میلیارد تومان رمزارز در ایران خرید و فروش می‌شود و دوازده میلیون کاربر ایرانی از مهرماه سال گذشته در سایت‌های صرافی‌های آنلاین ثبت نام کرده‌اند.

رادیو رشدینو -نکاتینو (۲۳:۲۴-۰۸:۵۲)

در این قسمت از نکاتینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای حامد موسوی به برسی سخنرانی‌ جناب آقای بری شوارتز (Barry Schwartz) برای همایش جهانی TED و همچنین برسی چیا کوین و نکات مدیریتی و کسب و کاری می‌پردازیم.

بخش اول

آقای بری شوارتز (Barry Schwartz) نویسنده، محقق و پژوهشگر آمریکایی هستند که کتابی هم به تازگی به نام (paradox of choice) یا پادکس انتخاب منتشر کردند که در ایران هم دوره‌ای صوتی از روی آن ساخته شد. ایشان در تدگلوبال سال ۲۰۰۵ هم سخنرانی با همین نام انجام دادند که ۱۵.۷ میلیون بار دیده شد. در این سخنرانی آقای شوارتز درباره داشتن آزادی حق انتخاب صحبت می‌کنند و نتایج داشتن انتخاب‌های زیاد را شرح می‌دهند.

بدین صورت که هرقدر تعداد انتخابات ما بیشتر باشد تصمیم گیری برای ما سخت‌تر خواهد بود و امکان نارضایتی از انتخاب انجام شده هم بالاتر می‌رود. بنابراین ایشان توصیه می‌کنند که سعی کنیم به سمت و سویی حرکت کنیم که تعداد انتخابات محدودتری داشته باشیم چراکه داشتن انتخابات محدودتر موجب می‌شود تا ۱- بتوانیم سریع تصمیم بگیریم و ۲- بتوانیم رضایتمان را از اون تصمیم و در کل از زندگی بالاتر ببریم.

بخش دوم

ارز دیجیتال چیا (Chia) یکی از رمزارزهای جدید است که میزان انرژی مصرفی آن کم‌تر از بیت کوین می‌باشد و هدف اصلی آن اتخاذ رویکردی سازگار با محیط زیست است. در اصل چیا به منظور ارزی برای اهدای پاداش به ماینرهای فعال بر روی این بلاک چین به وجود آمد و برخلاف دیگر رمزارزها که دارای وایت پیپر هستند، دارای گرین پیپر است که در آن مشخصات کوین نوشته شده است.

پروتکل Chia استفاده پیشرفته ولی در عین حال ساده تر از سیستم خروجی تراکنش خرج نشده بیت کوین (UTXO) است که قابلیت های کوین ها را افزایش میدهد. در سال اول فعالیت، هر ماینر در ازای استخراج هر بلاک میتواند ۲ XCH به دست آورد. اگر شما هم علاقه دارید به چرخه چیاکوین وارد شوید کافیست وارد سایت (chiacalculator.com) شوید.

بعد از ورود به سایت کافیست از قسمت simplify حجم هارد خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب حجم سایت پیش بینی می‌کند براساس حجم هارد شما چه میزان کب درآمد می‌توانید داشته باشید. به عنوان مثال اگر حجم هارد شما ۱۵ ترابایت باشد ماهانه ۳۹۱ دلار دریافت خواهید کرد.

بخش سوم

برخی اوقات ممکن است افرادی را مشاهده کنید که در زمینه مشخصی درآمد بالایی کسب می‌کنند و با خود فکر کنید اگر شما هم در همان بخش شروع به فعالیت کنید موفق خواهید شد درحالی که باید در نظر داشته باشید برای موفقیت در یک حوزه خاص چندین سال باید تلاش کرد. پس افرادی که امروزه موفق هستند حتما چندین سال تلاش کرده‌اند. اگر می خواهید موفق شوید سعی کنید در زمینه‌هایی فعالیت کنید که جدید و تازه هستند.

رادیو رشدینو -آموزینو (۵۰:۰۷-۲۳:۴۰)

در این قسمت از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای حامد موسوی به برسی تحقیق جناب آقای مردیت بلبین (meredith belbin) در رابطه با کار تیمی و تیم سازی و همچنین بخشی از کتاب هک رشد آقای شان الیس می‌پردازیم.

بخش اول

یکی از موضوعات مهم در هر استارتاپی بحث تیم‌سازی و کار تیم و مشخص شدن نقش افراد در هر تیم است. آقای مردیت بلبین حدود ۷۰-۸۰ سال پیش تحقیقی را در خصوص برسی تیم های موفق و ناموفق انجام دادند و در آن ۲۰۰-۳۰۰ تیم موفق و ناموفق را تحلیل و برسی کردند. بعد از برسی مدل‌های مختلف به مدل تیم سازی (belbin team building models) رسیدند.

در این مدل آقای بلبین بیان می‌کنند که هر فرد فارغ از شخصیت و ویژگی‌هایی که دارد یک تقش مشخصی را در تیم ایفا می‌کند و اگر نقش‌های یک تیم براساس علایق و شخصیت افراد آن چیده شود می‌تواند پیشرفت‌های زیادی داشته باشد و خروجی‌های مطلوب‌تری را هم ارائه دهند. در ادامه آقای بلبین بیان می‌کنند که ما بطور کلی سه جنس کار و در هرکدام سه جنس آدم وجود دارد. این سه گروه شامل افراد کار محور، مردم محور و فکر محور می‌شوند.

در گروه اول تمرکز اصلی افراد روی کار می‌باشد و افراد بر روی یک خط مستقیم کار می‌کنند و ابتدا و انتهای کار آنها مشخص می‌باشد. اگر تمام افراد یک تیم، کار محور باشند بعد از مدتی تیم دچار فرسودگی می‌شود و به همین جهت سلامت افراد به خطر می‌افتد و اگر فردی فکر محور به آنها اضافه نشود خلاقیت تیم پایین می‌آید.

علاوه براین آقای بلبین بیان می‌کنند که هرکدام از افراد که در این سه گروه قرار می‌گیرند خود به چند دسته تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال افراد کار محور خود به سه دسته (اجرایی، اجرایی خشن (shaper) و تمام کننده)، افراد مردم محور به سه دسته (هماهنگ کننده، جستجوگرهای منابع و team worker ) و افراد متفکر هم به سه دسته (نوآور، ارزیاب و ناظر و انسان‌های متخصص) تقسیم می‌شوند. بنابراین شما ابتدا باید کارایی تیم خود را ارزیابی کنید و باتوجه به آن افراد مناسب را برای آن انتخاب کنید.

بخش دوم

در این بخش از آموزینو به ادامه برسی کتاب هک رشد از آقای شان الیس می‌پردازیم. در این قسمت از کتاب، آقای الیس درباره نظرسنجی کارهایی که باید انجام شوند و نباید انجام شوند صحبت می‌کنند. نکته اول این است که آیا باید نظرسنجی انجام شود یا خیر. بعد از آن باید این نکته در نظر گرفته شود که برای اینکه افراد در نظرسنجی شما شرکت کنند باید وقت و هزینه مشخصی در نظر گرفته شود. شما باید با مخاطبین خود مصاحبه کنید تا از نیازهای آنان باخبر شوید.

برای این نطرسنجی می‌توانید سوالات متداولی همچون (چه چیزی باعث شد که شما امروز ثبت نام نکردید؟)، (چه چیزی باعث شد که شما سفارشتون رو تکمیل نکردید)، (اگر امروز شما خریدتون رو انجام ندادید میتونید بگید برای چی ایت اتفاق نیوفتاده؟) و (چه اطلاعاتی امروز شما نیاز داشتید تا بتونید خریدتون رو تکمیل کنید؟) را بپرسید و برای جواب آن چند گزینه را در نظر بگیرید.

سوالات دیگر هم موجود هستند که می‌توانید آنها را هنگام کاهش تعداد مخاطبین از آنان جویا شوید که شامل (چرا و چه چیزی پیدا نکردید که از این صفحه رفتید؟)، (آیا اطلاعاتی که میخواستید رو در صفحه پیدا کردید؟)، (چه چیزی باعث شد که امروز سراغ اپلیکیشن ما اومدید؟)، (چه چیزی باعث میشود که شما راضی بشید و پرداختتون رو تکمیل کنید؟) و (چه چیزی اتفاق میوفته برای اینکه شما مراحل خریدتون راحتر بشه؟) می‌شوند.

شما می‌توانید از نمونه سوالات داده شده زمانی که مشتریان سبد خرید خود را رها می‌کنند استفاده کنید و در ازای جواب دادن به سوالات به آنها امتیازاتی همچون تخفیف خرید محصولات را ارائه دهید. پس همیشه در نظر داشته باشید که نظرسنجی مناسب در جای مناسب و زمان مناسب با فرد مناسب می‌تواند به شما کمک بسزایی کند.

رادیو رشدینو -مهمانینو (۰۱:۳۷:۳۸-۵۰:۲۴)

در این بخش از رادیو رشدینو به همراهی مهمان گرامی برنامه جناب‌ آقای مصطفی بهرامی به برسی تجربیات کاری ایشان طی سال‌های گذشته و همچنین برسی ابزار Power Bi می‌پردازیم.

جناب‌ آقای مصطفی بهرامی متولد سال ۱۳۶۶، تحصیل کرده در رشته آی تی در مقطع کارشناسی می‌باشند. ایشان کار خود را اولین بار ۱۸ سال پیش و با کدنویسی شروع کردند و حدود هشت سال است که در حوزه بی آی/ هوش تجاری (Business Intelligence) فعالیت می‌کنند. در یک تعریف کوتاه، بی آی شخص باهوش یک سازمان یا مجموعه است که برای رشد مجموعه، برنامه‌ها و پلن‌های مشخصی را طراحی می‌کند و در مقیاس بزرگ‌تر در کسب و کارها و بیزینس‌های بزرگ‌تر برای آن از ابزارها و امکانات پیشرفته‌تر هم استفاده می‌کنند.

اما صرفا یک سیستم عامل و یا نرم افزار و یا یک تکنیک نیست بلکه کمکی است که باعث می‌شود تا خروجی بهتری از کار بگیریم و برای پیشرفت به قالب مناسب‌تری برسیم. در واقع هدف از بی آی آن است که یک تصمیم خیلی خیلی درست‌تری برای آینده کسب و کار خود بگیریم که در ایران هم به عنوان یک داشبورد شناخته می‌شود و به ما هشدار می‌دهد. در بی آی شاخص سازی انجام می‌شود و مشخص می‌شود که هرکدام از موضوعات این شاخص‌ها چقدر اثرپذیری دارند و اینکه آیا ما را به سمت ریسک سوق می‌دهند و یا به سمت هدف.

در واقع ما اول باید داده‌های داخل سازمان خود را بصورت طبقه بندی شده به نمایش دربیاوریم و در مرحله بی آی درباره آن صحبت کنیم. به عنوان مثال در فروش بلیط‌های قطار، برسی نمودارهای فروش همان شاخص‌های ما هستند که برای آنها پلن یا فرمولی را درنظر می‌گیریم تا هنگام کاهش و افزایش فروش به ما هشدار دهند و مربوط به بخش بی آی می‌شوند.

در واقع در این حوزه، بی آی به این معنی است که به ما هشدار دهد تا بتوانیم براساس تغییر رفتار در سامانه حرکت مثبتی انجام دهیم و یا جلوی حرکت یک رفتار نامناسب در سازمان یا سیستم را بگیریم. یکی از اولین کارهایی که ما باید در بحث بی آی در نظر بگیریم شناخت استراتژیک ساختار کسب و کار و بعد از آن شناخت دتاها است که به کمک آن می توانیم خروجی و اهداف سازمان را مشخص کنیم و داده های مورد نیاز را جمع آوری کنیم.

یکی از مسائل مهم در شرکت‌ها و استارتاپ های نوپا رشد سریع است که به کمک هوش تجاری می‌تواند تحقق پیدا کند. چراکه هوش تجاری علاوه براینکه به ما در رابطه با شناسایی مسائل و مشکلات هشدار می‌دهد به رشد سریع‌تر کسب و کار ما هم کمک می‌کند. حالا بر فرض براینکه ما دتاهای خود را جمع آوری کرده‌ایم باید مرحله طبقه بندی را مورد برسی قرار دهیم چراکه ما نمی‌توانیم داده‌های خود را بطور مستقیم به عنوان ورودی داده اصلی در نظر بگیریم و پالایش داده یکی از مهم‌ترین اصل‌هایی است که باید انجام شود و داده‌های قلابی را باید از داده‌های درست جدا کنیم.

بعد از بدست آوردن خروجی‌های لازم به این نقطه می‌رسیم که چگونه داده‌های بدست آورده را به نمایش دربیاوریم و برای ترسیم روی آن کار کنیم. بعد از آن روند رشد خروجی خود را برسی می‌کنیم. روند خروجی داده‌ها به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و یا بلند مدت تقسیم می‌شوند.

در روند بلند مدت مشخص می‌شود که کسب و کار شما رشد بسزایی داشته است اما در کوتاه مدت ممکن است با روند نزولی کسب و کار روبه رو شوید و یا به میزانی که انتظار داشتید رشد نکرده باشید. در این مرحله است که به دنبال راه حل می‌روید و چک می‌کنید که چرا داشبورد شما هشدار لازم را برای جلوگیری از این اتفاق نداده است. در این مرحله است که هوش تجاری مکانیزه به کمک شما می‌آید و باعث تحلیل سریع‌تر و خروجی مناسب‌تر و با کیفیت‌تر می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *