رادیو رشدینو فصل ۲ – قسمت ۱

رادیو رشدینو فصل 2 قسمت 1

مقدمه ۰۰:۰۰

سال نو مبارک 🙂 اولین قسمت از فصل دوم رادیو رشدینو رو می‌شنوید. توی این اپیزود هم طبق روال همیشگی قراره به صحبتای امیرحسین ثقه الاسلامی و سهراب مستقیم گوش بدیم و کلی اطلاعات جدید درباره دنیای کسب و کارها و استارتاپ‌ها بدست بیاریم. بریم سراغ یادگیری چیزای جدید…

 

اخبارینو ۰۰:۵۰

توی فصل دوم رادیو رشدینو جای بخش کامنتینو با اخبارینو عوض شده. یعنی از این به بعد اخبارینو رو در ابتدای هر اپیزود می‌شنویم. توی اخبارینو این اپیزود هم می‌خوایم مثل همیشه یه گوشه‌ای از آخرین و مهم‌ترین اخبار دنیای استارتاپ‌هارو بررسی کنیم. درباره استارتاپی صحبت می‌کنیم که علی‌رغم داشتن ۳۵ تا سرمایه‌گذار و گرفتن ۴ راند سرمایه، بدلیل اینکه نتونستن اسکیل کنن و توی کشورای بیشتر کارشونو گسترش بدن، شکست خورند.

در ادامه سهراب خبر به بازار اومدن بازی رومیزی جدیدشون رو میده. یه نگاهی به اخبار سرمایه‌گذاری میندازیم و یکی از شرکت‌های مطرح این حوزه و سرمایه‌گذاری‌های جدیدش رو کوتاه معرفی می‌کنیم. یه اشاره خیلی کوچیک هم به نمایشگاه کیتکس ۲۰۱۸ که قراره در اردیبهشت ماه توی جزیره کیش برگزار شه، می‌کنیم. یه شوخی ریز با اسنپ و شیوه نام‌ گذاریش داریم و اپلیکیشن جدیدشون رو هم معرفی می‌کنیم.

سهراب در مورد نمایشگاه TGC که یکی از بهترین نمایشگاه‌های مربوط به گیم توی خاورمیانه هستش صحبت می‌کنه. راجع به کارگاه‌هایی که توی این نمایشگاه برگذار میشه و مدرس‌ها و شرکت‌هایی که از سراسر دنیا در اون حضور پیدا می‌کنن تا تجربیاتشون را با دیگران به اشتراک بذارن، توضیح می‌ده و میگه که حضور توی این نمایشگاه برای افرادی که توی حوزه گیم فعالیت می‌کنن یا حداقل علاقه دارن که فعالیت کنن، چقدر می‌تونه کمک‌کننده باشه.

در نهایت هم یه اشاره‌ی ریزی به کافه بازار و بخش جدیدی که توی عید به بازی‌های ایرانی اختصاص داده، می‌کنیم و میریم سراغ نکاتینو.

نکاتینو ۸:۳۰

میرسیم به بخش نکاتینو که از این به بعد توی همه اپیزودای رادیو رشدینو میشنویدش. یکم درباره گزارش فصلی کافه بازار گپ می‌زنیم که در اون آمار اپلیکیشنا در زمستان با پاییز مقایسه شده.

امیرحسین آمار جالبی رو درباره رشد ۳۵ درصدی اپیکیشن‌هایی ارائه میده که دارای اشتراک ماهیانه هستن و کمی درباره این مدل درآمدی بیشتر توضیح میده. برای تفهیم بیشتر این موضوع هم یه مثال دیگه از دو تا استارتاپ فعال در حوزه موسقی می‌زنه و می‌بینیم که یکی از اونا چطور تونسته با استفاده از همین مدل درآمدی سهم بیشتری از بازار رو به خودش اختصاص بده. یه گریزی هم به ویژگی تراورس می‌زنیم که کمک می‌کنه آمار دقیق از تعداد نصب هر اپلیکیشن داشته باشیم.

در ادامه گزارش فصلی کافه بازار به یه آمار دیگه می‌رسیم که نشون میده اضافه‌کردن قابلیت آنی به اپلیکیشن‌ها چقدر تو تعداد نصبشون تاثیر گذاشته. امیرحسین توضیحاتی رو هم درباره ASO ارائه میده و میگه که اگر بتونید قابلیت آنی رو به اپلیکیشن خودتون اضافه کنید، تاثیر خیلی خوبی روی بازدید اپلیکیشن شما در مارکت‌‍های مختلف داره و باعث میشه بازدیدهای بیشتری دریافت کنید و احتمالا نصب بیشتری رو هم تجربه می‌کنید.

بعد از اون هم سهراب دو تا بازی جدید و تماما ایرانی رو معرفی می‌کنه که حسابی موفق بودن و طرفدارای زیادی پیدا کردن و از نظر اون بسیار بومی هستن و دیزاین خیلی خوبی دارن. در آخر هم سهراب خیلی کوتاه درباره مکانیزم کلی بازی‌ها توضیح میده و توصیه می‌کنه اگر تمایل دارید بازی جدیدی بسازید حتما به قصه و آرت اون توجه ویژه‌ای داشته باشید و بنابر مکان و فضایی که بازی توی اون رخ میده سعی کنید اون رو تا حد امکان بومی‌سازی کنید.

کامنتینو ۲۰:۱۹

کامنتینو هم توی فصل دوم به ما اضافه شده و توی این بخش تعدادی از کامنت‌های شما عزیزان رو می‌خوندیم و تلاش می‌کنیم تا اگر نقدی یا پیشنهادی باشه حتما بهش توجه کنیم و اون رو اجرایی کنیم. بنابراین اگر نظری دارید حتما برای ما کامنت بزارید تا به بهترشدن پادکست کنید.

آموزینو ۲۳:۵۹

توی بخش آخر یعنی آموزینو، سهراب درباره یکی از گزارش‌های گوگل پلی صحبت می‌کنه که موضوع کلی اون درباره تاثیر فکر درست روی طرح کلی بازی هست. بخشی از گزارش هم رو این تمرکز داره که ما باید چه بازی رو برای چی کسانی درست کنیم. سهراب به یه نموداری هم اشاره می‌کنه که میزان تمایل افراد به بازی‌های سخت، آسون و متوسط رو نشون میده و تاکید می‌کنه حفظ جذابیت بازی به مراتب اولویت بیشتری نسبت به درجه سختی اون داره و تحت هر شرایطی جذابیت بازی باید حفظ بشه.

در ادامه با چند شکل مختلف از بازی‌ها آشنا می‌شیم و اینکه چه عواملی باعث جذب افراد به این دسته از بازی‌ها میشه.

سهراب مستقیم عزیز جلوتر ۵ دسته مختلف از گیمرها از دید گوگل پلی رو معرفی می‌کنه و درباره اینکه هر کدوم از این گروه‌ها با چه هدفی به سمت گیم اومدند، یه توضیح کوتاهی رو ارائه میده.

در بخش دوم آموزینو هم امیرحسین نهمین کانال جذب رو معرفی می‌کنه و دربارش توضیح میده. در ادامه هم تجربه‌ای رو از یکی از شرکت‌های ایرانی منتقل می‌کنه که روابط داخل سازمانی خوبی دارن و مختصرا توضیح میده که  چطوری می‌تونیم یه سازمان دوست‌داشتنی‌تر داشته باشیم. در آخر هم یه بازی باحال و آموزنده معرفی می‌کنه که سرمایه‌گذاری رو در قالب بازی آموزش میده.

مقاله ای که سهراب عزیز در پادکست در موردش می‌گفت – تحلیل بازی کنندگان بازی های موبایل:

http://uupload.ir/view/qzx1_who_plays_mobile_games.pdf/

گزارش زمستان کافه بازار که امیرحسین عزیز در ابتدای پادکست تحلیلش می کند:

http://uupload.ir/view/slwl_quarterly-market-review-q4-96.pdf/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *