خلاصه قسمت بیست و سوم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت۱۱۰)

خلاصه قسمت بیست و سوم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت110)

رادیو رشدینو -اخبارینو (۰۵:۳۱-۰۱:۳۴)

در این قسمت از اخبارینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به بررسی شرکت BlaBlaCar  و بررسی Mailchimp  می پردازیم.

خبر اول

شرکت BlaBlaCar به نصب ۱۰۰ میلیون رسید. بلابلاکار در سال ۲۰۰۶ توسط  Frédéric Mazzella در فرانسه تاسیس شد. ارزش این شرکت بیش از ۱ میلیارد بوده و ۵۶۳ میلیون دلار در مجموع ۷ راند سرمایه گذار جذب کرده و ۱۵ نفر نیز در آن سرمایه گذاری کرده اند. این شرکت Right sharing  است و بیشترین دانلود کنندگان آن از کشورهای روسیه، فرانسه، برزیل، اسپانیا، آلمان، اوکراین، هند، ترکیه، ایتالیا و مکزیک بوده می‌باشند. BlaBlaCar در طی این سال ها بیش از ۱۳ شرکت را خریداری کرده و بیش از ۳۰۰ پرسنل در آن فعالیت می کنند.

خبر دوم

شرکت Intuit آمریکا شرکت Mailchimp را به ارزش۱۲ میلیارد دلار خریداری کرد.

رادیو رشدینو -نکاتینو (۲۱:۰۴-۰۸:۴۴)

در این قسمت از نکاتینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به بررسی ” Mailchimp “، بیشترین میزان پرداختی در AppStore و ۲۰۲۲ HR innovation and future of work  می‌پردازیم.

نکاتینو اول

شرکت Intuit که در زمینه مالی و حساب رسی فعالیت می کند، شرکت Mailchimp را خریداری کرد. Mailchimp نیز در سال ۲۰۰۱ در جورجیا آمریکا تاسیس شد و در زمینه ایمیل مارکتینگ فعالیت می کند. این شرکت سال ها سهم بازار  Email marketing provider را از آن خود کرده بود. Mailchimp شرکت های بزرگی را نظیر BIG team، Reaction Commerce ، Corilez، ریموند استندد، ساوا و تینی لتر را در فاصله زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ خریداری کرده است.

 نکاتینو دوم

بر اساس آمارهای منتشر شده از هاسل، ۷۰ درصد پرداختی در Appstore مربوط به گیم هاست. در این گزارش آمده است که ۱درصد از پرداخت کننده ها که سالانه ۲۷۰۰ دلار پرداخت می کند، ۶۴ درصد از درآمد کل  Appstore را تشکیل می دهد.

نکاتینو سوم

مهلت ثبت نام در کنفرانس بین المللی ۲۰۲۲ HR innovation and future of work که در طی سال های اخیر به صورت آنلاین برگزار می گردد، هنوز ادامه دارد. این کنفرانس با موضوع ۲۰۲۲ HR innovation and future of work بوده و یکی از محورهای اصلی آن را innovation تشکیل می دهد.

رادیو رشدینو -آموزینو (۴۱:۵۹-۱۹:۰۲)

در این قسمت از رادیو رشدینو ، همراه با جناب آقای ایمان سرایی به روش های نوآوری در سازمان ها و بخشی از کتاب هک رشد آقاس شان الیس می پردازیم.

آموزینو اول

در قسمت های گذشته رادیو رشدینو به اهمیت نوآوری اشاره شد و این نکته را نیز یادآور کردند که شرکت ها به جای آنکه به دنبال افراد خلاق باشند، بهتر است که فضا را نوآور کنند تا فرد بتواند از خلاقیت خود به بهترین شکل استفاده کند.

در این قسمت از آموزینو به یکی از روش های ایجاد نوآوری در سازمان اشاره کرده و در قسمت های آتی نیز به ادامه آن می پردازند.

یکی از روش های نوآوری در سازمان ها، استفاده از طنز و استندآپ کمدی است. برنامه the daily show نمونه‌ای از فرآورده و محصول نوآوری به شمار می آید. این برنامه در قالب طنز اجرا شده و در حدود ۴۰ یا ۵۰ سال نیز از طول عمر آن می گذرد. در گوگل ویس ها یا کیس هایی از نحوه ایجاد و طراحی برنامه آن در منتشر شده است، برنامه روزانه آن ها اینگونه آغاز می گردد. در ابتدا گروهی از نویسندگان و کارگردان ها به صورت صمیمی و دوستانه دو به دو یا سه به سه مشغول گفتگو هستند.

نکته ای که در بین آن ها بسیار محرز بوده و خانم Anita Woolley از آن به عنوان burstiness نیز یاد می کند، صمیمیت و آرامش روانی در کنار یکدیگر است. آن ها نظرات خود را بدون هیچ گونه ترس یا واهمه ای اعلام می کنند. نکته ی دیگری که در این جلسات نظر همگان را به خود جلب می کند، انحراف برای چند لحظه از مسیر جلسه است. مثلا هنگامی که آقای  Trevor Noah (که مدیر برنامه نیز است) وارد جلسه می گردد، همگی به سمت اون بازگشته و تنها با یک سلام به ادامه گفتگوی خود می پردازند.

این اقدام نیز می تواند نمونه ی دیگری از روش های نوآوری به شمار آید. در جلساتی که تنها یک مسیر مشخص دنبال شود و همه افراد در آن با یکدیگر موافق باشند، نوآوری جریان ندارد. در جلسه برنامه the daily show افراد ایده ها و نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

این کار تا یک زمان معینی انجام می شود. فرآیند نوآوری در اینجا به پایان نمی رسد بلکه در یک زمان ۲ یا ۳ ساعته همه نویسندگان و کارگردان ها تمرکز خود را صرف پردازش ایده ها و نظرات می کنند. این افراد در طول این بازه زمانی با هیچکسی گفتگو نمی کنند و به هیچ پیام یا تلفنی نیز پاسخ نمی دهند.

آموزینو دوم

در صفحه ۳۳۳ کتاب هک رشد آقای شان الیس به موضوعی به نام Ask customers what benefits they want? اشاره می کند. بر این اساس به شرکت ها یادآور می شود که برای تهیه و ارتقای محصولات خود نظر مشتریان رو نیز مد نظر قرار دهند و با رعایت اهداف سازمانی، از آن ها استفاده کنند.

رادیو رشدینو -مهمانینو (۱:۳۰:۲۴-۴۲:۱۱)

آقای مهدی عبادی مدیرعامل شرکت وندار و متولد سال ۱۳۵۷ می باشد. ایشان تا حدود ۲۰ سالگی در حوزه سینما فعالیت می کردند. اما به یکباره آن را کنار گذاشته و وارد حوزه کاری دیگر می گردند. در ابتدا با فروشندگی در کتابخانه کار خود را آغاز می کنند. در سال ۷۸ به عنوان کارپرداز وارد یک شرکت شده و با انجام یک سری فعالیت ها در حوزه شبکه به آیتی علاقه مند می شوند.

رفته رفته دانش خود را در این زمینه افزایش داده و دوره های متعددی  را در شرکت کهکشان نور طی می کنند. در سال ۸۳ در شرکت Info Tec استخدام شده و به مدت ۱۰ سال در این شرکت مشغول به کار می شوند.  در طول فعالیت در این شرکت پروژه های زیادی نظیر ۱۲ PSP، مبدا کارت آریا ( الان با نام پرداخت الکترونیک سپهر شناخته می شود)، فروش الکترونیک شارژ موبایل و core banking را نیز راه اندازی و مدیریت کرده اند. ایشان  بعد از خروج از شرکت استارتاپ پولام را نیز تاسیس کرده که بعد از یک سال با شکست مواجه می شود.

آقای عبادی همزمان با تاسیس این استارتاپ به شرکت های متعددی نظیر همراه کارت مشاوره می دادند. این اقدامات منجر به یک پیشنهاد کاری از سوی ارتباط فردا شد که توسط آقای عبادی رد می گردد. در مقابل ایشان پیشنهاد کاری دیگری به ارتباط فردا ارائه کرده و برای تاسیس وندار از آن تقاضای جذب سرمایه می کنند. از مهر سال ۹۷ آقای عبادی به همراه جناب مقصودی و آرش گیتی فعالیت خود را به صورت Development آغاز کردند.

در دی ماه همان سال مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از سمت شرکت ارتباط فردا به وندار تزریق شد. در فروردین ۹۸ اولین محصول آن ها که یک نوع درگاه پرداخت به شمار می رفت، روانه بازار گشت و تعدادی مشتری را نیز به سمت خود جذب کرد. وندار بعد از گذشت مدتی کوتاه علاوه بر ابزارهای دریافت پول، ابزارهای پرداخت پول را نیز راه اندازی می کند. این اقدام منجر به جذب مشتری بزرگی مانند نوبیتـکس  نیز می گردد.

در ادامه آن  وندار با کمی تحقیق متوجه برخی از ضعف ها در برخی پلت فرم ها گشته و در صدد جبران  و تصحیح آن ها بر میاید. شرکت وندار محصولات جدیدی را در زمینه حساب رسی اتوماتیک نیز روانه بازار کرده اند. از دیگر اقدامات وندار می توان به دایرکت دبیت اشاره کرد که از ۱ سال و نیم پیش وارد بازار شده و امروزه در ۱۳ بانک و ۱ کیف پول از آن استفاده می کنند. در آمد این شرکت از دریافت کارمزد به دست می آید.

ایشان به برخی از محصولات و برنامه ها که در آینده از آن ها رونمایی می شود نیز اشاره کردند. ” کردار “نیز نمونه ای از آن به شمار می آید. از مشتریان دیگر وندار می توان به فیلیمو و نماوا اشاره کرد. در نهایت این سخنان آقای عبادی از راه اندازی رادار نیز در کنار وندار و کردار در آینده نزدیک خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *