رادیو رشدینو -خلاصه قسمت بیست و یکم از فصل پنجم (قسمت۱۰۸)

خلاصه قسمت بیست و یکم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت108)

رادیو رشدینو -اخبارینو (۰۵:۲۵-۰۱:۵۴)

رادیو رشدینو یکی از بهترین منابع برای دستیابی به جدیدترین اخبار در زمینه های گوناگون است. در این قسمت از اخبارینو به همراهی جناب آقای حامد موسوی به بررسی شرکت Blend و بررسی استارتاپ Try می پردازیم.

خبر اول

شرکت Blend در ۱۶ جولای ۲۰۲۱ وارد بورس نزدک (NASDAQ) آمریکا شده و به ارزش ۶۶۵ میلیون دار جذب سرمایه داشته است.ارزش هر سهم ۱۸ دلار ارزش گذاری شده است. این شرکت توسط جناب نیما قمصری؛ مهاجر ایرانی آمریکایی و دو تن از همکارن وی در سال ۲۰۱۲ تاسیس شده است. مقر آن در سانفرانسیسکو کالیفرنیا بوده و بالغ بر  ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر کارمند دارد. سرمایه Blend در حال حاضر برابر با ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده و تا اکنون ۳۲ سرمایه گذار در آن وارد شده است. Valuation این شرکت در هنگام ورود به بورس نزدک برابر با ۴ میلیارد دلار بود و توانسته به مقدار ۳۶۰ میلیون دلار افزایش دهد.

خبر دوم

آقای محسن ملایری، آقای سهیل علوی و آقای سیاوش محمودیان استارتاپی را تحت عنوان Try راه اندازی کرده اند. این استارتاپ توانسته است در دو راند سرمایه ای بالغ بر ۷ونیم دلار را به خود اختصاص دهد.  استارتاپ try که با نام شبکه اجتماعی try.so فعالیت می کند موجب رشد engagement ،retention و life then value مشتریان می گردد.

رادیو رشدینو -نکاتینو (۱۸:۰۴-۰۵:۳۹)

در این قسمت از نکاتینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای حامد موسوی به بررسی رشد اپلیکیشن ها، بررسی ابزارهای تبلیغات در کافه بازار، بررسی نت فیلیکس، معرفی ۹ پلاگین کروم، اقدام عجیب لویی ویتون به مناسبت تولد ۱۰۰ سالگی موسسه و بررسی یکی از سخنرانی های TED می پردازیم.

نکاتینو اول

بر اساس گزارش های منتشر شده بیشترین دانلود اپلیکیشن ها مربوط به بازی ها با ۹/۲ میلیارد دانلود و ۳۰ درصد رشد بوده است. رتبه های بعدی آن به Toolsها با ۴۵ درصد رشد و ۸۲۵ میلیون نصب، Entertainment یا سرگرمی با ۴۸۵ میلیون نصب و ۳۵ درصد رشد، فاینس با ۳۰ درصد رشد ۳۲۵ میلیون نصب و بیزنس نیز با ۷۵ درصد رشد و ۳۲۰ میلیون نصب  اختصاص یافته است.

نکاتینو دوم

بر اساس گزارش های ارائه شده از بررسی ابزارهای تبلیغات در کافه بازار، میزان نصب فعال در سال ۹۵ برابر با ۳۲ میلیون بوده که این مقدار در سال ۹۹ به ۴۴ میلیون نصب افزایش یافته و ۱۰ درصد رشد داشته است. از جمله ابزارهای تبلیغات در کافه بازار می توان به تبلیغ در جستجو (با هدف نصب)، تبلیغ در گشت و گذار (با هدف نصب) و تبلیغ در ویدیو( با هدف نصب و آگاهی از برند) اشاره کرد. آمارها حاکی از آن است که میزان تبلیغ در جستجو برابر با ۸/۲ میلیارد و میزان نصب برابر با ۲۳ میلیون بوده است. در واقع به ازای هر هزارنفر ۴/۱۲ برنامه نصب شده اند.

نکاتینو سوم

بر اساس گزارش های ارائه شده در سال ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نت فلیکس به ترتیب ۶۱ درصد، ۶۰ درصد، ۴۷درصد، ۳۳ درصد و ۲۵ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

نکاتینو چهارم

چند نمونه از پلاگین مهم کروم برای بازاریابان عبارت است از

  • SimilarWeb: شما با نصب این پلاگین قادر خواهید بود که میزان بازدید سایت خود را ببینید.
  • turbo at finder: با نصب این پلاگین تبلیغات اضافی و تبلیغاتی را که نمی خواهید دیده شود را مخفی می کنید.
  • keyword every where: این پلاگین کلمات کلیدی را در نتایج گوگل به شما نشان می دهد.
  • what font: با نصب این پلاگین فونت های استفاده شده در سایت نشان داده می شود.
  • Hub spot sails: این پلاگین بررسی می کند که ایمیل های شما به طور درست و کامل به مقصد می رسد.
  • sniper by the hustle: یک سایت خبری در حوزه بیزنس است که خبرهای جدید را در تب های جدید به شما نشان می دهد.
  • BuiltWith: نشان می دهد که وبسایت شما با چه چیزی ساخته شده است.
  • Com : کل اسکرین شات های سایت را به شما نشان می دهد.

نکاتینو پنجم

لویی در تولد ۱۰۰ سالگی سازمان خود دست به اقدام عجیبی زده است. او بازی عجیب و ساده ای تحت عنوان لوییز ویتون ارائه کرده است. جالب است این بازی در چین در عدد بالایی به نصب رسیده است.

نکاتینو ششم

در این قسمت به سخنرانی آقای سایمون سینک تحت عنوان “چگونه رهبران بزرگ الهام بخش می شوند”( how great leaders inspire action) که ۵۶ میلیون بار بازدید خورده است، می پردازیم.

او سخنرانی خود را اینگونه آغاز می کند. چرا شرکت اپل از دیگر شرکت ها موفق تر است؟

اغلب شرکت ها برای معرفی محصولات جدید خود در بازار از معرفی ویژگی ها و مقایسه آن ها با نمونه های رقیب یا نمونه قبلی استفاده می کنند. اما همانطور که در کتاب صفر تا یک پیتر تیل نیز به آن اشاره شده ، اپل وارد رقابت فروش نشده و همانطور که شرکت اپل نیز ادعا می کند، اپل متفاوت فکر کرده و انسان های خاص آن ها را انتخاب می کنند.

آقای سایمون سینک یک دایره ای رسم کرده و مرکز این دایره راWhy نامگذاری می کند. لایه دوم را How و لایه سوم را What قرار می دهد. آقای سینک اصول حرکت در این دایره را اینگونه بیان می کند : چرا ما را انتخاب کنید؟ چرا ما را بخرید؟ چطور کار می کنیم . در واقع اصول حرکت از مرکز به سمت بیرون است.

رادیو رشدینو -آموزینو (۴۴:۴۵-۱۸: ۱۸)

در این قسمت از رادیو رشدینو ، همراه با جناب آقای حامد موسوی به بخشی از کتاب هک رشد آقای شان الیس و نکات مهم درباره تغییر مدیریت می پردازیم.

بخش اول

قبل از اینکه هرگونه اقدامی درباره سفارشات انجام دهید، باید نحوه کار با مشتری را بدانید. در واقع باید خواسته مشتری را درک کنید  و نحوه برخورد با او را بدانید. همانطور که در Pinterest نیز از این روش استفاده می کنند. در واقع شما باید بدانید که در ابتدا چگونه با مخاطب برخورد کنید. اگر می خواهید کاری انجام دهید می توانید در ابتدا تایپیک ایجاد کرده و سپس به ادامه آن بپردازید.

به طور کلی در این بخش از کتاب هک اینگونه بیان می کنند که اگر قصد انجام کاری را دارید، بهتر است که از قبل درباره آن صحبت کرده و مخاطب را اماده کنید و اطلاعات اولیه را در اختیار او قرار دهید.

آموزینو دوم

در این بخش به مدیریت تغییر یا change management   می پردازیم. برخی از شرکت ها یا سازمان ها بنا به دلایلی دچار شکست و خمودگی می گردند و مستلزم تغییر می باشند. مدیریت تغییر تنها مختص سازمان ها یا شرکت ها نیست. بلکه شامل موضوعات فردی نیز می شود. امروز قصد داریم یک نظریه ۵ مرحله ای را مرور کنیم. ۴ مرحله اول آن در تغییر فردی و ۵ مرحله کامل آن می تواند به تغییر سازمان ها کمک کند.

مرحله اول:  در  مرحله اول باید چرایی را برای خود حل کنیم. درواقع باید دلیلی برای ان پیدا کرده و ” چرا” را برای خود روشن کنیم. چرا باید تغییر کنیم؟ چرا سازمان باید تغییر کند؟ این دلیل می تواند یک استارت خوب برای شروع تغییر باشد.

مرحله دوم: در این مرحله باید زیر ساخت های لازم را انجام داده و تهیه کنید. برای انجام این مرحله به ۷ so what را معرفی می کند. در واقع ” ۷ تا چی بشه “را از خود سوال بپرسید.

مرحله سوم: اندازه گیری  یا . تغییری که قابل اندازه گیری نباشد هیچ اهمیتی نداشته و بدرد نمی خورد. در هدف بندی اسمارت که شامل پنج حرف (Specific، Measurable،A hirable، relevant، Time band )است، در حرف دوم آن اعتقاد بر این است که هدفی که قابل سنجش نباشد، تخیل است.

مرحله چهارم: find the money ballers. این مرحله از فیلم مانی بال گرفته شده است. بر این اساس اعتقاد دارند که برای تغییر باید انسان ها را برا اساس طیفی از ویژگی های آن ها دسته بندی کرده و سپس مدیریت کنید. در ادامه نیز بیان می شود که ما ۵ دسته آدم داریم. برای تغییر اولا باید این ۵ دسته را شناسایی کنید و ثانیا برای هر یک استراتژی مخصوص به آن را داشته باشید. در ادامه ۵ دسته را خدمتتان ارائه می کنیم.

  • Active Resistor: این دسته از افراد جزء اولین کسانی هستند که مخالفت خود را اعلام کرده و با فریاد بیان می کنند.
  • Passive Resistor  : این دسته از افراد جزء خطرناک ترین آدم ها هستند. آن ها از موقعیت فعلی ناراضی بوده ولی شهامت لازم را برای ابراز آن ندارند. آن ها سعی می کنند که دیگران را تحریک کرده و از طریق آن ها به خواسته خود برسند.
  • Neutral: این دسته از افراد خنثی بوده و با خونسردی وضعیت را دنبال می کنند.
  • Passive supporter: این دسته از افراد با طرح و تغییر ارائه شده موافق هستند اما هیچ عکس العملی نشان نمی دهند.
  • Active supporter: این دسته از افراد با آغوش باز از طرح ارائه شده استقبال می کنند.

چند توصیه مهم :

  • با Active Resistor صحبت کرده و سعی کنید که آن ها را آرام و حمایت کنید. همچنین تلاش خود را برای راضی نگه داشتن آن ها به کار گیرید.
  • با ایجاد انگیزه در Active supporter ها از آن ها بخواهید که Passive supporter ها و Neutral ها راپیدا کرده و با خود همراه کنند.

مرحله پنجم: hole people accountable . در این مرحله باید انسان ها را با انگیزه نگه داشته و برای آن ها وقت و انرژی کافی ارائه کنید.

( شما می توانید پنج مرحله فوق را در دوره live in team Coro change   از سایت Linda.Com به طور رایگان مشاهده کنید. )

رادیو رشدینو -مهمانینو(۱:۳۰:۱۲-۳۹:۳۰)

در این بخش از رادیو رشدینو به همراه مهمان گرامی برنامه جناب مهدی ظهیری به تجربیات کاری ایشان در طی سال‌های گذشته می‌پردازیم.

جناب مهدی ظهیری بنیان گذار سرویس لندین می باشد. لندین یک لندینگ پیج ساز برای کمپین های دیجیتال به شمار می آید. ایشان فعالیت اولیه خود را از زادگاه خود یعنی شهر همدان با برگزاری استارتاپ وی کند آغاز کرده است. در ادامه بیزنسی جدید به نام شهر دون در سیستم  ticket in راه اندازی کرده که در آن فروش بلیط سینما انجام می شد. متاسفانه این بیزنس از طرف بهمن سبز اخطار گرفته و ادامه داده نشد.

در ادامه ایشان ایونتی تحت عنوان تدنت با یک مهمان ویژه و مهمان های معروف دیگری برگزار می گردید. در ادامه آن متوجه شدند که افراد شرکت کننده در رویدادها نمی توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل تصمیم به ساخت یک ربات به نام تیمی گرفتند. یوزرهای شرکت کننده در ربات تیمی افزایش پیدا کرد و این موضوع تا قفل شدن تیمی نیز پیش رفت.

در این میان آقای ظهیری به تهران نقل و مکان کرده و برای بقای تیمی در شرکت فینو مشغول به کار شدند. ایشان مدتی نیز به عنوان UI/UX فعالیت می کردند اما علاقه بیشتری به دیجیتال مارکتر داشتند. به همین دلیل در دوره هایی مانند دوره های رهنما شرکت کرده و از آن به عنوان نقطه عطف یاد می کنند.

در جام جهانی روسیه یک پیشنهاد کاری برای ساخت لندینگ پیج دریافت کرده و شروع به ساخت آن کردند. سپس در پی پیشنهادهای مکرر در سال ۹۷ و اوایل ۹۸ نام لندین را برای کسب و کار در نظر گرفتند. البته در اوایل راه مشکلات مالی و مشکلات دیگری نیز بوده اما در نهایت لندین ۴۸۰۰ یوزر فعال دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *