چطور می‌توانید رشد ارگانیک اَپلیکیشن‌تان را افزایش دهید؟

رشد ارگانیک اَپلیکیشن‌تان

 

در این مقاله شریک ما یعنی Appfollow ، نکاتی را در مورد رشد ارگانیک کاربران اپلیکیشن‌تان به‌اشتراک می‌گذارد. همچنین این نکات کمک می‌کنند تا نهایت استفاده را از کانال‌هایی که کم‌ترین هزینه را برایتان دارند، داشته باشید.

شما یک اپلیکیشن بی‌نظیر دارید که با ویژگی‌های فوق‌العاده‌اش کاملاً مناسب مشتریان بالقوه شما است. سوال این است که مشتریان بالقوه را چگونه پیدا کنیم؟ مخصوصاً زمانی که کمبود بودجه وجود دارد!

همچنین یک سوال دیگر هم به وجود می‌آید. چطور می‌توان در این بازی رقابتی برنده شد؟ بیش از پنج میلیون اپلیکیشن در فضای اینترنت وجود دارد و پیدا کردن اپلیکیشن مناسب واقعا کار سختی است.

در این مقاله، نکاتی را در مورد رشد ارگانیک کاربران اپلیکیشن‌تان با شما به‌اشتراک می‌گذاریم. نکاتی که به بهروه‌وری حداکثری از کانال‌های کم‌هزینه هم منجر می‌شوند.

 

بهینه‌سازی اَپ استور

دنیای اپلیکیشن‌ها به‌سرعت رشد می‌کند و هرروز رقابت در آن شدیدتر می‌شود. مشخصاً روش‌های پولی جذب کاربر دیگر کافی نیستند. قیمت‌ها هرروز افزایش پیدا می‌کنند و این موضوع بر جذب کاربر تاثیر می‌گذارد. به‌همین خاطر این تاکتیک قدرت‌مند را به شما معرفی می‌کنیم.

توجه‌ ویژه‌ای به ASO (بهینه‌سازی اَپ استور) داشته باشید!

همان‌طور که سئو باعث می‌شود سایت‌ها در صفحات اول گوگل نمایش داده‌ شوند، رتبه خوب در ASO می‌تواند یک اپلیکیشن را به نتایج برتر در جست‌و‌جوهای اَپ استور ببرد.

براساس یک‌سری از تحقیقات، بیش از شصت درصد اپلیکیشن‌ها، به‌راحتی توسط اَپ استورها، پس از جست‌و‌جو توسط کاربر یافت می‌شوند.

مهم‌ترین قسمت‌هایی که در ASO باید به آن‌ها توجه کنید:

 

  • بهینه‌سازی عنوان: اضافه کردن کلمات کلیدی صریح و دقیق در عنوان، نکته اصلی برای دیده شدن برنامه‌تان در نتایج جست‌و‌جو است.
  • تحقیقات کلمه کلیدی: پیدا کردن و استفاده از کلمات کلیدی داغی که توسط مخاطب هدفتان جست‌وجو می‌شود، می‌تواند منجر به دریافت ترافیک ورودی بیشتری شود.

 

بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن‌تان در استورهای مختلف، می‌تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد.

برای مثال قرار دادن یک آیکون مناسب، یک دموی ویدیویی، اسکرین‌شات‌های جذاب از محیط کاربری اپلیکیشن‌تان و نوشتن توضیحات درگیرکننده، می‌تواند منجر به افزایش تعداد دانلودها ‌شود.

به‌دنبال آن تعداد نظرات و در کل دیده‌شدن اپلیکشن‌تان هم افزایش می‌یابد.

فراموش نکنید که گوگل پلی اندروید و اَپ استور اپل، هرکدام الگوریتم‌های مختص به خود را دارند. برای همین برخی از فاکتورهای ایندکس کردن برای هرکدام منحصر‌به‌فرد هستند.

نکته‌ای دررابطه با اَپ استور: بومی‌سازی اپلیکیشن کمک می‌کند تا نرخ تبدیل‌تان را براساس کشورهای مختلف و زبان‌شان بهینه‌سازی کنید. با کارهایی مانند ترجمه عنوان، توضیحات و کلمات کلیدی.

همچنین بومی‌سازی باعث می‌شود بتوانید از صد کاراکتر بیشتر در کلمات کلیدی و کاراکترهای بیشتر در عنوان و … استفاده کنید.

ASO محدود به استفاده از کلمه‌کلیدی مناسب نیست. کار هوشمندانه بر روی آیکون اپلیکیشن، اسکرین‌شات‌ها و توضیحاتی که قرار است بنویسید هم در محدوده اقدامات مربوط به ASO است.

این فاکتورها به‌شکل مستقیم بر تعداد دانلودها اثرگذار هستند. چرا که به مشتریان بالقوه‌تان کمک می‌کنند تا ارزش اپلیکیشن شما و ویژگی‌های اصلی آن را بشناسند.

با استفاده از Appfollow ASO Tool به‌راحتی می‌توانید کلمات کلیدی اپلیکیشن‌تان را بهینه‌سازی کنید و همچنین استراتژی رقبایتان را رصد کنید. با بهینه‌سازی درست کلمات کلیدی می‌توانید رتبه خوبی در اپ استورها کسب کنید و رشد ارگانیک‌تان را افزایش دهید.

در قسمت‌های ویژه اَپ استورها جا بگیرید

در همه اَپ استورها قسمت‌های ویژه‌ای مانند داستان‌های جدید، انتخاب سردبیر، پیشنهاد اَپ استور، بازی‌های جدید، اپلیکیشن‌های جدید و … وجود دارند.

یکی از بهترین‌ راه‌ها برای افزایش رشد ارگانیک، قرارگیری در قسمت‌های ویژه اَپ استورها است. این قسمت‌ها برای نشان دادن بهترین اپلیکیشن‌ها به کاربران طراحی شده‌اند.

مثلا در داستان‌های سازندگان، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه یک اَپ یا بازی زندگی واقعی‌تان را هم بهبود می‌بخشد، کاربران جدید جذب می‌کند و …

متاسفانه راه به‌خصوصی برای قرارگیری در این قسمت‌های ویژه کشف نشده است. فقط می‌دانیم که اَپ شما باید بتواند قابلیت استفاده خوب، امنیت و عملکرد مناسب خود را نشان دهد.

به‌همین خاطر به شدت توصیه می‌شود که بر روی UI و UX اَپتان کار کنید. همچنین بهینه‌سازی برای دستگاه‌های اندروید و IOS بسیار ضروری است.

اپلیکیشن‌تان را به روز نگه دارید، آن را برای مناطق مختلف بومی‌سازی کنید و روی ASO تمرکز ویژه‌ای داشته باشید.

در ضمن اهمیت ویژه‌ای به امتیازات اپلیکیشن‌تان بدهید. اَپ‌هایی که امتیاز کم‌تر از چهار ستاره دارند، به‌ندرت در قسمت‌های ویژه قرار می‌گیرند.

مثلا در اَپ استور، میانگین امتیاز برای اَپ‌هایی که می‌خواهند جزو ویژه‌ها باشند، چهار و دو دهم ستاره است. این عدد برای بازی‌ها چهار و چهار دهم است.

به‌همین‌خاطر توجه به امتیازات باید یکی از پایه‌های استراتژی بازاریابی برای اپلیکیشن‌هایی باشد که می‌خواهند در قسمت‌های ویژه اَپل استور و گوگل پلی باشند.

رشد ارگانیک اَپلیکیشن

 

بازاریابی ویروسی اپلیکیشن

کمپین وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی، کمپینی است که همه سازندگان دوست دارند راه‌اندازی کنند. اساساً این نوع از بازاریابی، مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها است که کاربران را تشویق به صحبت در مورد اپلیکیشن و البته ایجاد علاقه در آن‌ها برای به‌اشتراک ‌گذاشتن می‌کند.

وقتی می‌گوییم یک چیز وایرال شده است، یعنی افراد خیلی زیادی می‌خواهند در مورد آن چیز خیلی سریع اطلاعات کسب کنند.

وایرال مارکتینگ بر اساس لوپ وایرال است.

 

رشد ارگانیک اَپلیکیشن

بیایید به برخی از کیس‌های وایرال مارکتینگ نگاهی داشته باشیم.

  • لطفاً این اپلیکیشن را دانلود کنید. (اصلاً وایرال نیست)
  • این اپلیکیشن به‌درد‌بخوریه، دوستام رو هم دعوت می‌کنم. (خیلی وایرال نیست)
  • این اَپ معرکه است! اگر دوستام از این اَپ استفاده کنند خیلی بهتر هم میشه. کلی آدم رو به استفاده از این اپلیکیشن دعوت می‌کنم. (وایرال)
  • محتوایی که من با این اَپ خلق کردم خیلی باحاله! دوست دارم با همه در میون بزارمش تا بقیه هم این کار باحال رو ببینند. (وایرال)

 

در کل لوپ وایرال برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر نیاز به بازگویی دارد. می‌توانید در برخی از جاهای اپلیکیشن‌تان لینک‌های ارجاعی به شبکه‌های اجتماعی را قرار دهید. سپس این امکان را برای کاربر فراهم کنید که پس از خلق محتوایی که دوست دارد، آن را با دوستانش در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارد. این کار توجه بسیار زیادی از افراد دیگر را جلب می‌کند.

 

رشد ارگانیک اَپلیکیشن

 

مثال بسیار خوبی که می‌توان در این مورد زد، اپلیکیشن Faceapp است. اپلیکیشنی که مردم با استفاده از آن عکس پیری‌شان را در اینستاگرام و فیسبوک آپلود می‌کردند. دیگران هم بعد از دیدن این عکس‌ها کنجکاو می‌شدند و به‌دنبال دانلود این اپلیکیشن می‌رفتند.

Faceapp به رشد سریع خود ادامه داد، چرا که مردم دائماً در حال منتشر کردن محتوایشان در شبکه‌های اجتماعی گوناگون بودند. به‌همین دلیل وایرال شد.

ساخت کمپین بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ چالش سختی است. باید تمام نیازها و خصوصیات اخلاقی مخاطبان‌تان را بدانید؛ اما می‌تواند کمک‌تان کند تا رشد ارگانیک خیره‌کننده‌ای داشته باشید.

 

سئو و محتوا

حتی اگر محصول شما یک اپلیکیشن باشد، بازهم می‌توانید درموردش محتوا تولید کنید و با بهینه‌سازی محتوایتان ترافیک ارگانیک به‌دست آورید.

ابتدا گوشه‌ای از بازارتان که می‌توانید در مورد آن محتوای مفید و مرتبط تولید کنید را بیابید. بعد از آن یک مقاله بنویسید (یا موضوعش را به کپی‌رایتر بدهید تا او برایتان بنویسد). پس از نوشتن مقاله به‌دنبال کانال‌هایی باشید که برای توزیع محتوای شما مناسب هستند (یا وب‌سایت خودتان).

استفاده از محتوا خیلی هم خوب است. چون به‌جای استفاده از رویکردهایی که مخاطب را به‌زور هل می‌دهد، مقالات می‌توانند جنبه آموزشی داشته باشند و برای مخاطبان‌تان هم بسیار کاربردی باشند.

اگر مخاطبان نکته به‌درد‌بخوری در مقاله پیدا کنند و سپس اپلیکیشن را دانلود کنند، وفاداری‌شان به اپلیکیشن شما خیلی بیشتر از دیگران است.

اولین کاری که باید در حین نوشتن محتوا برای یک وب‌سایت انجام دهید، تحقیق درمورد کلمه کلیدی است. ابزاری مانند Google Keyword Tool Planner می‌تواند برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به‌دردتان بخورد.

سعی کنید تا می‌توانید محتوایتان را برای بیشترین کلمات کلیدی مرتبط بهینه‌سازی کنید. همچنین از بک‌لینک‌های باکیفیت استفاده کنید که برای رتبه شما مفید هستند.

اما مهم‌ترین نکته‌ محتوا که خوانندگان را به کاربران اپلیکیشن تبدیل می‌کند، ارائه اطلاعات ارزشمند است.

با ارائه چنین اطلاعاتی، محتوایتان زیاد به‌اشتراک‌گذاشته می‌شود، بک‌لینک‌های زیادی می‌گیرد و می‌توان از مقاله‌تان به‌عنوان یک مقاله مرجع استفاده کرد. در نهایت شما می‌توانید خواننده را به کاربر اَپ‌تان تبدیل کنید و رشد ارگانیک‌تان را افزایش دهید.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ فعالیتی است که این‌روزها خیلی رواج پیدا کرده. کانال‌ها و اینفلوئنسرهای زیادی وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها کار کنید. یوتیوب، اسنپ‌چت، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و …

این روش رایگان نیست و حتی می‌توان به‌عنوان یکی از راه‌های پولی جذب کاربر از آن نام برد. اما قرار نیست برای هر کاربری که به‌دست می‌آورید پولی پرداخت کنید.

بلکه یک بار وجه را واریز می‌کنید و کلی کاربر جدید پیدا می‌کنید (شاید هم هیچ کاربری سمت‌تان نیاید. باید دید مخاطبان اینفلوئنسری که انتخاب کرده‌اید، مناسب کار شما هستند یا نه؟)

شما فقط باید یک عکس یا ویدیو آماده کنید، یک اینفلوئنسر انتخاب کنید، متنی برای آن‌ها بنویسید و ادامه ماجرا را نظاره‌گر باشید. اینفلوئنسر مارکتینگ اگر به‌درستی اجرا شود، بسیار مؤثر خواهد بود.

وقتی یک ویدیو تماشا می‌کنید که یک دختر یا پسر درمورد یک محصول عالی صحبت می‌کنند و شما پیش خود می‌گویید حتما باید تهیه‌اش کنم، آن دختر یا پسر از این راه کسب درآمد می‌کند. درآمد خیلی زیاد.

این‌روزها اینفلوئنسرمارکتینگ می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد، اما انتخاب‌های زیادی پیش روی شماست. حتماً برنامه‌ریزی کنید، چون خیلی از مواقع اینفلوئنسر مارکتینگ بیش‌ از‌ حد وقت‌تان را می‌گیرد.

خیلی‌وقت‌ها اینفلوئنسرها زمان کافی برای پست کردن عکس را هم ندارند. حتی با تأخیر بسیار جواب‌تان را می‌دهند.

بیایید مجدداً نگاهی به Faceapp و موفقیت اخیرش داشته باشیم.

گرچه کمپین بسیار وایرالی پشت این اپلیکیشن وجود داشت، اما ناگفته نماند که Faceapp در صدر فهرست برنامه‌های رایگان اپل استور در اروپا، آمریکای لاتین و استرالیا قرار گرفت. همین موضوع کمک زیادی به رشد این اپلیکیشن کرد.

اگر به اطلاعاتی که در همین مقاله ارائه کردیم نگاهی بیندازید، ممکن است بگویید Faceapp خوش‌شانس هم بوده است؛ اما در اصل این دستاورد نتیجه اینفلوئنسر مارکتینگی است که در بازارهای مختلف توسط مشاهیر مختلف انجام شد. از این سلبریتی‌ها خواسته شد تا عکس پیری خود را به‌اشتراک بگذارند.

به‌هرحال اینفلوئنسر مارکتینگ همیشه جواب می‌دهد. وقتی یک شخصیت معروف درمورد محصولی صحبت‌های قشنگ بکند، فالوئرهایش آن محصول را امتحان می‌کنند (مخصوصاً وقتی محتوا واقعی باشد و جنبه تبلیغاتی بودنش توی ذوق نزند).

می‌توانید با میکرو‌-اینفلوئنسرها شروع کنید. آن‌هایی که ارزان هستند. شروع کنید و رشدتان را ببینید.

همیشه راه‌هایی برای رشد وجود دارد

اگر اپ‌تان به‌درستی و برای خلق یک تجربه کاربری بی‌نظیر تنظیم شده باشد، یک طراحی منحصر‌به‌فرد داشته باشد و به‌شدت مورد پسند کاربر ساخته شده باشد، همیشه راه‌هایی برای دریافت ترافیک باکیفیت، برایتان وجود خواهد داشت.

همین حالا اپلیکیشن‌تان را برای رشد ارگانیک بهینه‌سازی کنید. اهمیت ASO را درک کنید و دنبال راه‌هایی باشید تا بتوانید کمپین‌های وایرال برای اپ‌تان درست کنید. محتوای مفید و رایگان برای کاربران خلق کنید و آن را در کانال‌هایی توزیع کنید که امکان پیدا شدن کاربر در آن‌ها بیشتر باشد.

همچنین می‌توانید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید.

تا زمانی که برای به‌دست‌آوردن رشد ارگانیک تلاش می‌کنید و پیوسته در حال تحلیل اطلاعات قبلی خود هستید، مطمئن باشید با حفظ پشتکار، نتیجه را خواهید دید.

درباره Appfollow

این اپلیکیشن یک اپ همه‌کاره است که با کمک آن می‌توانید در اَپ استورها دیده شوید. Appfollow به سازندگان اپ‌های موبایلی کمک می‌کند تا با کمک ASO افزایش بازدید داشته باشند، بازار را رصد کنند، رقبا را تحلیل کنند و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *