۱۶ ترفند طراحی UX و UI که همیشه به رشدتان کمک می‌کنند

ترفند طراحی UX و UI

 ترفندهای طراحی UX و UI که همیشه به رشدتان کمک می‌کنند

 

UX: تجربه استفاده کاربر

UI: طراحی رابطه کاربری. قسمتی از سایت که مخاطب با آن برخورد می‌کند.

طراحی UX یک پروسه اکتشافی است. ما معمولاً بر سر این موضوع که طراحی UX به آغاز و پایان پروژه ارتباطی ندارد، بحث می‌کنیم. تا زمانی که محصول‌تان وجود دارد، UX هم وجود دارد.

وقتی صحبت از محصولات دیجیتال باشد، همیشه جا برای پیشرفت و رشد وجود دارد. پس پروسه طراحی، بخشی جدانشدنی از روند رشد است. هرچند وقتی صحبت از کارآمدی و اصول طراحی در میان باشد، قوانین مطمئنی وجود دارند که می‌توانیم بدون هیچ تردیدی از آن‌ها استفاده کنیم.

کدام آدم عاقلی چرخ را دوباره اختراع می‌کند؟

در ادامه شانزده ترفند UX و UI را آماده کرده‌ایم که منجر به رشد سریع می‌شوند. همچنین می‌توانید قدرت مغزتان را برای مشکلات پیچیده‌تر آماده کنید.

 

ترفند طراحی UX و UI

۱- CTA (اقدام به عمل) مناسب

دکمه CTA با متن بهتر عمل می‌کند؛ اما همیشه سعی کنید تعداد کلماتش را تا سه کلمه نگه دارید. می‌توانید به‌جای اضافه‌کردن از اضافه‌کردن به سبدخرید و به‌جای خرید از همین‌ حالا بخرید استفاده کنید.

 

۲- متن خوانا برای موبایل‌ها

بسیاری از تحقیقات ثابت کرده‌اند که بهترین بازدهی متن روی تلفن‌های همراه زمانی اتفاق می‌افتد که در هر خط بیش از نه کلمه وجود نداشته باشد. نه کلمه یا پنجاه تا شصت کاراکتر

 

۳- CTA در موبایل

اکثر دکمه‌‌های CTA‌ای که طراحی می‌شوند مناسب نیستند. براساس تحقیقی از دانشگاه MIT میانگین سایز انگشت هر انسان بالغ، شانزده تا بیست میلیمتر است. پس دکمه CTA روی موبایل باید چهل تا پنجاه پیکسل باشد.

 

۴- لیست کردن‌ها

برای گزینه‌هایی که کمتر از پنج انتخاب دارند، از دکمه‌های رادیویی استفاده کنید و برای بیشتر از پنج انتخاب از دکمه کشویی استفاده کنید.

 

۵- صفحه‌بندی کنیم یا اسکرول کردن تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند؟

بسیاری از طراحان UX بر اسکرول کردن بی‌نهایت اصرار دارند؛ اما اگر کاربری دنبال محتوای خاصی باشد، این روش اصلاً خوب نیست! تحقیقات ثابت‌ کرده‌اند اسکرول کردن بی‌نهایت برای گشت‌و‌گذار در دنیای محتوا خوب است و صفحه‌بندی به‌درد UX هدف‌دار و سایت‌هایی که غنی از محتوا هستند.

 

۶- حالت پیش‌فرض

تایپ کردن و کلیک‌‌کردن‌های مداوم می‌تواند کاربر را خسته کند. سعی کنید از حالت‌های پیش‌فرض استفاده کنید. انتخاب‌هایی که بیشترین طرفدار را دارند را به‌عنوان حالت پیش‌فرض درنظر بگیرید.

 

۷- چگونه از آیکون‌ها استفاده کنیم

استفاده بیش‌از‌حد از آیکون‌ها یک اشتباه در طراحی UI است. استفاده از آیکون‌ها همیشه باید معنایی را منتقل کند. باید بتواند چیزی را منتقل کند که با کلمات قابل انتقال نیست. هیچوقت مفهوم را پشت یک آیکون نامفهوم مخفی نکنید.

قانون طلایی UX: هنگامی از آیکون‌ها استفاده کنید که متن نتواند به‌تنهایی عمل را توصیف کند.

 

۸- پیام خطا

همواره برای پیام‌های خطا پیشنهاد ارائه کنید تا بتوانید نرخ تبدیل‌تان را افزایش دهید. همچنین اینکار باعث می‌شود برداشت‌ها اشتباه کاربران کاهش پیدا کند. برای اینکه مخاطبان پس از دیدن پیغام خطا عصبانی نشوند، پیشنهادتان را انسانی و با شوخ‌طبعی ارائه کنید.

 

۹- چک لیست یا دکمه‌های رادیویی؟

قانون UX در این مورد ساده است: در مواردی که چندگزینه برای انتخاب وجود دارد از چک‌لیست استفاده کنید و در مواردی که جواب یک گزینه است از دکمه‌های رادیویی. هیچ طراحی نباید به شکل دیگر عمل کند.

 

۱۰- از فضای خالی برای ارائه مثال‌ها استفاده کنید

استفاده از فضای خالی باعث می‌شود متن بهتر دیده شود؛ اما باید یک قدم جلوتر بگذارید. از یک مثال در فضای خالی استفاده کنید. مثلاً به‌جای نوشتن شماره تلفن بنویسید (…۰۲۱۲۲۹۸). یا به‌جای ایمیل بنویسید example@gmail.com.

 

۱۱- از فضاهای قابل تپ کردن بزرگ‌تر استفاده کنید

با توجه به تحقیقاتی از دانشگاه MIT که در مورد سوم به آن اشاره کردیم، فضاهایی قابل تپ کردن بزرگ بسیار بیشتر از کوچک‌ترها به کار می‌آیند. پس اگر طرح‌تان اجازه می‌دهد، حتماً از دکمه‌های بزرگ‌تر استفاده کنید.

 

۱۲- از رنگ‌ها برای طبقه‌بندی استفاده کنید

لیبل‌های رنگی برای دسته‌بندی احتمال برداشت اشتباه کاربر را کاهش می‌دهند. پس فراموش نکنید که از کمی رنگ در طراحی دکمه‌های صفحه‌تان استفاده کنید. مواظب باشید که استفاده‌تان بیش‌از‌حد نشود. چون ممکن است نتیجه عکس بدهد و نظم UX را برهم بزند.

 

۱۳- دکمه‌های کنار فرم‌ها

همیشه رنگی متفاوت برای دکمه‌ای که کنار متون قرار گرفته است انتخاب کنید تا کاملاً مشخص باشد که این دکمه برای CTA است.

 

۱۴- فاصله بین خطوط

همه آرزو داریم که یک نسبت ایده‌آل بین فونت و فاصله بین خطوط وجود داشته باشد. متاسفانه چنین نسبتی وجود ندارد. قانون جهانی UX در این مورد می‌گوید اندازه بین خطوط باید بیست تا سی درصد بیشتر از ارتفاع کاراکترها باشد تا خوانا بودن متن افزایش پیدا کند. پس هر عددی در این بازه می‌تواند خوب باشد.

 

۱۵- سایز فونتی که همیشه خوب است

اگر همه از یک سایز فونت استفاده کنند، دنیای طراحی خیلی حوصله‌سربر خواهد شد. اما اگر می‌خواهید در منطقه امن مانور دهید، استفاده از فونت با سایز ۱۶ و با ارتفاع خط ۱.۵ همیشه جواب داده است.

 

۱۶- استفاده از تصاویر هم‌پوشانی شده برای جلای ظاهری

اگر می‌خواهید به طراحی‌تان کمی ظاهر خیال‌انگیز بدهید، از تصاویری که یکدیگر را هم‌پوشانی می‌کنند استفاده کنید، مخصوصاً اگر در حال طراحی صفحه پروفایل کاربر هستید. برای اینکه همیشه بتوانید تعادل را حفظ کنید، مرز عکس را رنگ پس‌زمینه هماهنگ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *