۸ ترفند برای جذب کاربران بازی‌های موبایلی در روزهای تعطیل ناشی از کرونا

جذب کاربران بازی‌های موبایلی

 جذب کاربران بازی‌های موبایلی در روزهای تعطیل ناشی از کرونا

 

این روزها، بهینه‌سازی جذب مشتریان و تنظیم‌ استراتژی‌هایی که آن‌ها را بیشتر به اپلیکیشن‌های شما وفادار می‌کند، خیلی بیشتر از قبل اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا به این مهم دست پیدا کنید.

در هفته‌های گذشته و از زمان آغاز کرونا، شاهد بودیم که طرز استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی توسط کاربران در حال تغییر است. تعطیلات ناشی از کرونا، افراد زیادی را در خانه‌هایشان حبس کرد. در این زمان بسیاری از ناشران اپ‌ها، متوجه تغییرات قابل‌توجهی در رفتار کابران و شاخص‌های کلیدی عملکردشان (KPI) شدند.

نیاز به تغییر در شیوه‌های جذب مشتری و البته تنظیم استراتژی جدید، بیشتر از همیشه احساس می‌شود و ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا در این راه نتیجه بهتری بگیرید.

در ادامه متن ترفندهایی را خواهید دید که به‌منظور حفظ رشد اپلیکیشن‌های موبایلی‌ و جذب مشتریان جدید برایتان آماده کرده‌ایم.

جذب کاربران بازی‌های موبایلی

۱- در مورد تبلیغات برنامه خود مجددا فکر کنید. اهداف جذب مشتری خود را بازبینی کنید.

 

همان‌طور که می‌دانید، کرونا اقتصاد بسیاری از کشورها را به خاک سیاه نشاند و خیلی از مردم دنیا شغل خود را از دست دادند. معمولاً وقتی شغلی نباشد، درآمدی هم نیست. با این شرایط آن‌ها باید مخارج زندگی‌شان را کنترل و البته الویت‌بندی کنند. بازی موبایلی‌ای که شما درست کرده‌اید هم باید خود را با این شرایط جدید سازگار کند.

ممکن است تبلیغات درون‌برنامه‌ای و خرید درون‌برنامه‌ای اپلیکیشن‌تان با کاهش نرخ تبدیل ملموسی مواجه شود. اگر این اتفاق بیفتد، شاید مجبور شوید نرخ قیمت‌ فروشگاه‌های درون بازی‌تان را از نو تنظیم کنید و تعداد قابل‌توجهی از تخفیفات را در قسمت‌های مختلف اعمال کنید.

همچنین می‌توانید محتوای موجود در تبلیغ‌تان را تغییر دهید. شاید بتوانید با راه‌‌انداختن یک تست A/B در بسته‌های جدید بازی، کلمات کلیدی را در پیشنهادات ویژه خود استفاده کنید و یا با برهم زدن جنبه‌های دیگر بازی، پیشنهاد را برای کاربران جذاب‌تر کنید.

نکات بالا روش‌هایی بودند که ما در عملکرد ناشران برتر این عرصه دیده‌ایم. آن‌ها با استفاده از این تاکتیک‌ها از کاهش ARPU (میانگین درآمد به ازای هر کاربر) جلوگیری کرده و درآمد ماهیانه خود را حفظ کردند.

می‌توانید اپلیکیشن موبایلی‌تان را دست نخورده باقی بگذارید و از همان روش گذشته‌تان درآمد کسب کنید؛ اما در این صورت حتما باید اهداف جذب مشتری خود را بازبینی کنید.

اگر خوش‌شانس باشید، آمار و ارقام‌تان ثابت می‌مانند و نیازی به اعمال تغییرات قابل‌توجه نیست. اما اگر در درآمدتان ریزشی مشاهده کردید، باید استراتژی جذب مشتری اپلیکیشن‌تان را با شرایط جدید سازگار کنید.

شاید بخواهید بودجه بازاریابی خود را صرف کمپین‌های پربازده براساس CPI (هزینه به‌ازای نصب) و CPA (هزینه به‌ازای اقدام) کنید. اگر از قبل این کمپین‌ها را اجرا می‌کردید باید CPI خود را بر اساس شرایط جدید بازار تنظیم کنید.

اگر متوجه تغییری در رفتار کاربران شدید، می‌توانید تغییرات بیشتری درون اپلیکیشن‌تان اعمال کنید تا آن را براساس کمپین‌های جذب مشتری‌تان ارتقا دهید.

سعی کنید کمپین‌هایتان را با خلاقیت‌های جدید ارائه کنید و مخاطبان جدید را بیازمایید. نیاز مردم تغییر کرده است و بالطبع آن‌چیزی که مردم به‌دنبالش هستند هم عوض شده است.

راه‌های زیادی برای سازگار کردن استراتژی و اهداف جذب مشتری‌تان با شرایط کرونا وجود دارند. راهی را انتخاب کنید که مناسب‌ترین راه برای بازی موبایلی‌ است که شما ساخته‌اید.

 

۲- صفحات‌تان را در اَپ استورها آپدیت کنید تا رشد ارگانیک بیشتری داشته باشید

در ماه گذشته، بسیاری از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل، اطلاعات صفحات خود را در اَپ‌استورها به‌روز‌رسانی کرده‌اند. احتمالاً شرح کلی اپلیکیشن‌تان بخشی است که می‌توانید سریع‌تر آن را ‌آپدیت و با شرایط جدید سازگار کنید.

مواردی که شامل رویدادهای درون‌برنامه‌ای، تبلیغات و حتی ارسال پیامی سرشار از امید برای تازه‌واردان است. احتمالاً رقبای برتر شما تا الان این به‌روز‌رسانی‌ها را انجام داده‌اند. سری به اَپ‌های آن‌ها بزنید تا بتوانید برای اجرای هرچه بهتر این آپدیت‌ها از آن‌ها الهام بگیرید.

همچنین متوجه شدیم برخی دیگر از بازی‌های موبایلی در حال امتحان‌کردن استراتژی‌های جدید برای کلمات کلیدی کم‌بازده خود هستند.

موج جدیدی از کاربران اَپ ‌استورها را بالا و پایین می‌کنند و به امید کم‌کردن از یکنواختی زندگی‌شان به‌دنبال اپلیکیشن‌های جدید هستند. با وجود این افراد، کلمات کلیدی جدیدی در دنیای اپلیکیشن‌ها مطرح شده‌اند.

با استفاده از ابزارهای مخصوص یافتن کلمه کلیدی برای ASO (بهینه‌سازی اَپ‌استور، مانند سئو برای گوگل)، کلمات کلیدی مشخصی را رصد کنید و برای بازی خود موقعیت‌های جدید بیابید.

برخی از اپلیکیشن‌ها، اسکرین‌شات‌های موجود در صفحات اَپ‌استورشان را هم به‌روز‌رسانی کرده و با انجام این‌کار، اسکرین‌شات‌هایشان را با آخرین نیاز بازار هماهنگ کرده‌اند. یک تحلیل سریع از اسکرین‌شات‌هایتان داشته باشید تا برای اعمال بهترین تغییرات ممکن ایده‌ای به ذهن‌تان برسد.

بهترین رویکرد در این زمینه بهبود خوانایی پیام‌تان، اضافه‌کردن جوایز به همراه توصیف هر کدام و همچنین تمرکز بر ارزش‌هایی که اپلیکیشن‌تان خلق می‌کند به‌جای امکانات آن است.

تمام مثال‌هایی که در بالا ذکر کردیم، می‌تواند به جذب ارگانیک اپلیکیشن شما کمک کند. گرچه قبل از آپدیت کردن صفحات در اَپ‌استورها، ابتدا باید بازارهایتان را آنالیز و اهداف‌تان را بومی سازی کنید.

هر کشوری تعطیلات ناشی از کرونا را به شکل متفاوتی تجربه می‌کند و راه‌حلی که در یک کشور کارساز است، ممکن است در کشور همسایه بی‌فایده باشد.

وضعیت اپلیکیشن‌تان را در هریک از کشورهای مبتلا بررسی کنید. در بازار هر کشوری، ترندها، الگوها و رفتارهای جدید را شناسایی کنید. روشی که رقبایتان پیش گرفته‌اند را آنالیز کنید و قبل از اعمال هر تغییری، آن را با روش A/B تست کنید.

 

۳- اپلیکیشن‌تان را به‌روز‌رسانی کنید تا رشد ارگانیک‌تان افزایش پیدا کند.

رویدادهای درون‌برنامه‌ای خلق کنید. امکانات جدید بازی‌تان را به کاربران نشان دهید. از پکیج‌هایی جدیدی که امکان خرید آن‌ها درون بازی وجود دارد رونمایی کنید و اپ‌تان را با هر تغییر رفتاری از سوی مخاطبان سازگار کنید.

وقتی بازی‌تان را به‌روز‌رسانی می‌کنید و نسخه جدیدی از آن را منتشر می‌کنید، منجر به جذب کاربران جدیدی می‌شود که به روش ارگانیک شما را پیدا کرده‌اند.

بازی شما با هربار آپدیت شدن، برای کاربران مناسب‌تر می‌شود. اینکه به برندتان اجازه دهید در برابر تغییرات بازار منعطف باشد و به آن‌ها واکنش نشان دهد، برای رشد بازی‌تان مفید است.

همچنین نسخه جدید بازی شما در قسمتی با نام New & Updated Games در اَپ‌استورها قرار می‌گیرد که به‌نوعی امتیازی ویژه محسوب می‌شود.

همچنین در گوگل پلی و اَپ استور اپل، به‌روز‌رسانی بازی، نکته‌ای مثبت از دید ASO است و باعث می‌شود بازی‌تان در نتایج جست‌و‌جو رتبه‌ بهتری داشته باشد.

 

۴- عدد eCPM پایین است؟ از این وضعیت نهایت استفاده را ببرید!

(eCPM معیاری است برای سنجش اثرگذاری تبلیغات)

بسیاری از تبلیغ‌کنندگان در حال بررسی مجدد بودجه بازاریابی خود برای تعطیلات ناشی از کرونا هستند. وضعیت بلاتکلیفی‌ که کرونا همراه با خود آورده است، در حال اثر منفی گذاشتن بر eCPM بسیاری از ناشران است.

کاهش eCPM به‌طور معمول خبر ناخوشایندی است، اما می‌تواند استراتژی‌های جدیدی برای جذب پولی شما فراهم کند. اکنون فرصت فوق‌العاده‌ای برای بازی‌سازان جوان و مستقل فراهم است تا کمپین‌های جذب کاربر خود را برای قسمتی از بازار که معمولا در دسترس‌شان نبود اجرا کنند.

کاربران بالقوه‌ای که قبلاً امکان دسترسی به آن‌ها را نداشتید پیدا کنید. مخاطبان هدفی را نشانه بروید که رقبایتان سراغ‌شان نرفته‌اند. تبلیغاتی که از اپلیکیشن‌تان نشان می‌دهید را با وضعیت کنونی سازگار کنید.

اگر پیدا کردن بازار و مخاطبان جدید به‌منظور نشان دادن بازی‌تان کار سختی است، می‌توانید از کاهش eCPM بهره ببرید و کاربران سکوت‌کرده را مجددا فعال کنید.

در این مورد شما با مخاطبانی کار دارید که از قبل آن‌ها را می‌شناسید و اطلاعات مفیدی از نوع ارتباط گرفتن آن‌ها با اپلیکیشن‌تان در اختیار دارید. در این صورت می‌دانید چه‌ چیزی جواب می‌دهد، چگونه ارتباط برقرار کنید و ممکن است خیلی راحت و ساده نرخ تبدیل خود را بالا ببرید.

کرونا موقعیتی بی‌نظیر برای بازبینی کانال‌های جذب مخاطب فراهم کرده است. باید آن‌ها را از زوایای مختلف بررسی کنیم و بیشترین بهره را از آن‌ها ببریم.

۵- قسمت‌های کم‌بازده را آپدیت کنید و تبلیغات درون اپلیکشن را با KPI‌های قوی توسعه دهید.

اگر تا الان مخاطبان جدید را یافته باشید و کمپین جذب کاربر خود را اجرا کرده باشید، ممکن است برایتان سوال شود که چه‌کارهای دیگری می‌توانید برای جذب مخاطب بیشتر انجام دهید؟

تبلیغات برای رسیدن به دست کاربران برنامه‌ریزی شده‌اند. اما تبلیغات اینترنتی که درون سایت‌ها و اپ‌ها قرار دارند، قرار است قاطعانه مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند تا بر روی لینک کلیک کرده و اپلیکیشن شما را روی موبایلش نصب کند.

پس قدم بعدی برای رسیدن به KPI بهتر در راستای استراتژی جذب کاربر، بهینه‌سازی تبلیغات درون اَپی است.

راه‌های زیادی برای این بهینه‌سازی وجود دارد.

راه‌های گوناگون را برای گرفتن بهترین نتیجه از برخی قسمت‌های ad unit (تبلیغی از اپلیکیشن که درون اپلیکیشنی دیگر دیده می‌شود) امتحان کنید.

همه‌چیز را به‌هم بریزید و تست‌های مختلف را انجام دهید. مدت‌زمان ویدیو، کال‌تو‌اکشن، متن نوشته شده، شکل دکمه‌ها و … شکل‌های جدید تبلیغات را هم امتحان کنید. تبلیغات ویدیویی را امتحان کرده‌اید؟ تبلیغات تعاملی چطور؟

استفاده از این تبلیغات که اتفاقا در صنعت موبایل ترند هم شده‌اند، می‌تواند از میزان کسل‌کننده بودن یک تبلیغ بکاهد. همچنین به‌دلیل کم‌ بودن رقیب در این شکل از تبلیغات، امکان دیده شدن تبلیغ شما چندین برابر می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های بهینه‌سازی تبلیغات درون اَپی یا آنلاین، بومی‌سازی آن‌ها است. احتمالا متن تبلیغ‌تان را برای زبان‌های مختلف ترجمه کرده‌اید. در قدم بعدی باید تمام تبلیغ را برای فرهنگ موردنظر بهینه‌سازی کنید.

در هر صورت، بهترین کاری که می‌توان کرد، تست کردن هر تبلیغ جدید است. در این صورت متوجه می‌شوید چه‌چیزی برای شما بهترین است. نود درصد از تبلیغات جدید، به نتیجه نمی‌رسند. اما پیدا کردن یک نوع پربازده می‌تواند آورده‌های قابل‌توجهی برای شما داشته باشد.

پس از پیدا کردن نوع طلایی تبلیغات که آو‌رده‌های زیادی به‌همراه دارد، به شدت توصیه می‌شود از این نوع تبلیغات برای مخاطبان هدف جدید هم استفاده شود.

می‌توانید مجموعه تبلیغات جدید و البته مرتبطی بسازید. سپس آن‌ها را برای افرادی که علایق مشترکی با کاربران VIP شما دارند به نمایش بگذارید.

یکی از رایج‌ترین تاکتیک‌ها برای افزایش جذب کاربران در فیسبوک، اجرا کردن کمپین‌های ارزان قیمت است. پس از پیدا کردن بهترین روش، بودجه را هر چهار الی هفت روز، ده تا بیست درصد افزایش می‌دهند.

با این روش، کمپین، اطلاعاتی که از ابتدا به‌دست‌ آورده را حفظ می‌کند و از عملکردش درس می‌گیرد.

 

۶- بازی‌تان را با افتخار در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید.

بعضی‌ها اعتقاد دارند شبکه‌های اجتماعی جذاب هستند و به‌نظر عده‌ای دیگر حوصله سربر. در واقع اصلاً اهمیتی ندارد که شما جزو کدام دسته هستید. اگر بازی‌ساز و یا ناشر اَپ مستقل هستید، حضور در شبکه‌های اجتماعی برای شما واجب است!

در دوران تعطیلات ناشی از کرونا، می‌بینید که شبکه‌های اجتماعی بیشتر از همیشه شلوغ هستند و مردم فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

اکنون بهترین زمان برای رسیدگی به زنجیره‌ ارتباطی‌تان است. با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و بازخورد بگیرید. شاید این‌کار هدر دادن وقت به‌نظر برسد، اما مخاطبان شما با کلی زمان آزاد در خانه نشسته‌اند و وقت کافی برای داشتن ارتباط عمیق با شما و بازی‌تان را دارند.

به دنبال افزایش حداکثری بازدیدتان باشید و بر اقداماتی که منجر به آگاهی بیشتر مردم از برند شما می‌‌شوند تمرکز کنید.

لازم نیست در تمام شبکه‌های اجتماعی نقش ایفا کنید، فقط در آن‌هایی که مخاطبان‌تان حضور دارند فعال باشید.

سبک خودتان را پیدا کنید. با ایجاد پیامی قوی و متقاعد‌کننده کاربران را جذب کنید و وایرال شوید.

بعد از پیدا کردن مخاطبان اَپ یا بازی‌تان، می‌توانید آن‌ها را با مشوق‌های مختلف نظیر مسابقات و اهدای جوایز در تعامل نگه دارید.

وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی در میان باشد، نمی‌توانید بلاگرها، یوتیوبرها و برندهای دیگر را نادیده بگیرید. فراتر از صفحه خود فکر کنید و با این افراد تاثیر گذار در موضوع اپلیکیشن‌تان ارتباط بگیرید.

برای جلب‌توجه اینفلوئنسرها سعی کنید به آن‌ها پاداش‌هایی خاص بدهید. پاداش‌هایی مانند عضویت رایگان یک‌ساله در قسمت پریمیوم برنامه‌تان، قابلیت‌های بتایی که هنوز برای دیگران قابل دسترسی نیست و …

معمولاً اینفلوئنسرهایی که دنبال‌کنندگان زیادی دارند، قیمتی را در ازای معرفی بازی یا اَپ شما درخواست می‌کنند. حتی اگر بودجه کافی را هم ندارید، پا پس نکشید و چانه بزنید.

پیشنهاداتی مانند ارائه تخفیفات ویژه در آستین داشته باشید. خلاصه که کوتاه نیایید. اتفاقاً چون در این روزها بسیاری از برندها در حال کاهش هزینه‌های خود هستند و ممکن است در خیلی از مواقع پرداختی اینفلوئنسرها جزو خرج‌های اضافی محسوب شود، توافق با این افراد تاثیرگذار بسیار راحت‌تر از گذشته شده است.

تمام هدف شما از فعالیت در شبکه‌های مجازی باید گسترش مخاطبان‌تان باشد. بدون هیچ خجالتی از دنبال‌کنندگان‌تان بخواهید محتوایتان را به‌اشتراک بگذارند.

و البته مهم‌ترین مسئله، دانلود اپلیکیشن شما باید به راحت‌ترین شکل ممکن باشد.

 

۷- قابلیت‌های مولتی‌پلیر و امکانات اجتماعی دیگر اَپ‌تان را برجسته کنید تا وایرال شوید

قرنطینه تاثیرات منفی زیادی در سلامت مردم می‌گذارد.

سازمان بهداشت جهانی از مردم می‌خواهد تا به‌صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط باشند و چه چیزی بهتر از بازی مولتی‌پلیر برای کنار هم نگه داشتن اعضای فامیل؟

اگر بازی‌تان قابلیت مولتی‌پلیر یا امکانات اجتماعی دیگری دارد، وقت آن است که این امکانات را به همه نمایش دهید.

دنیای بازی آنلاین در هفته‌های گذشته دچار تغییرات بسیار گشته است. بسیاری از افرادی که گیمرهای حرفه‌ای نبودند، متوجه شدند که حتما نباید بازی‌های مولتی‌پلیر پیچیده را بازی کنند. خیلی‌ها فقط می‌خواهند با دوستان‌شان رقابت کنند.

بازی‌های مانند تخته، حل جدول و پازل و …

قابلیت اجتماعی بازی شما لزوماً قرار نیست شامل مراحل مولتی‌پلیر باشد.

اگر بازی شما یک بازی رکوردی است، آیا این قابلیت را دارد که کاربر بتواند دوستانش را برای شکستن رکوردش به چالش بکشاند؟ آیا این قابلیت در بازی شما وجود دارد که هرکس بتواند جوایز خود را با دوستانش عوض کند؟ اگر جوابتان منفی است، حتماً روی این قسمت از قابلیت‌های اجتماعی بازی‌تان کار کنید.

اگر کاربران شما بتوانند دوستان خود را به بازی دعوت کنند، اشتیاق بیشتری برای تکرار مجدد بازی خواهند داشت. این اشتیاق بیشتر باعث می‌شود آن‌ها خود را متعلق به جامعه‌ای بدانند و نسبت به آن حس وفاداری داشته باشند. این حس وفاداری باعث می‌شود تعامل آن‌ها با یک‌دیگر و در نتیجه بازی شما بالاتر رود.

این شکل از تعامل، منجر به ایجاد تبلیغات دهان‌به‌دهان می‌شود که همزمان به‌صورت رایگان برای اَپ شما تبلیغ می‌شود و رشد ارگانیک قابل‌توجهی را در اَپ استورها به شما هدیه خواهد کرد.

 

۸- اضافه کردن app-ads.txt می‌تواند تقاضا eCPM را افزایش دهد.

بعد از تمام ترفندهایی که گفته شد، آخرین آن‌ها مربوط به قسمت برنامه‌نویسی هر اَپی است.

این فایل درآمد شما از تبلیغات را افزایش می‌دهد و می‌تواند:

شما را به عنوان یک ناشر معتبر معرفی کند، ریسک کلاه‌برداری را کاهش دهد، تبلیغ‌کنندگان باکیفیت را جذب کند و …

 

۹- (ترفند هدیه) قوی بمون و تسلیم نشو

عموم کشورها همچنان درگیر کرونا هستند. هرکدام به شکل خودشان. نکته اصلی این است که آماده‌باش برای کرونا به اتمام نرسیده است. این ما هستیم که نباید اجازه دهیم این ویروس کاملاً بر ما مسلط شود. دست از تلاش برای بهبود اَپ یا بازی خود نکشید.

تجربیات ثابت کرده‌اند که در شرایط اینچنینی، آن‌هایی که سریع‌تر با وضعیت سازگار می‌شوند، همان‌هایی هستند که در بلند‌مدت سود بیشتری به دست می‌آورند.

ایجاد این تغییرات برای برندهای بزرگ کار راحتی نیست. خیلی از آن‌ها کمپین‌های بازاریابی خود را کاملاً متوقف کرده‌اند و بعضی دیگر همچنان منتظر هستند تا ببینند چه پیش می‌آید.

اما بازی‌سازان و ناشران اَپ مستقل نباید ترسی از این تغییرات داشته باشند.

مشخص نیست چه‌مدت زمانی باید این تعطیلی را تحمل کنیم، اما آن‌هایی که بیشترین استفاده را از این زمان می‌برند، قطعا در انتهای تعطیلات قوی‌تر از دیگران ظاهر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *