اینستاگرام مارکتینگ

با توجه به رشد و گسترش روزافزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تاثیر انکارناپذیر آنها بر جوانب مختلف زندگی افراد، امروزه حضور پررنگ در این شبکه‌ها برای توسعه کسب و کارها، افزایش آگاهی از برندها و برقراری ارتباط هرچه بیشتر و بهتر با مشتریان به یک ضرورت تبدیل شده است. در این میان، اینستاگرام با بیش از پانصد میلیون کاربر فعال روزانه، از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی حال حاضر محسوب می‌شود که همین محبوبیت، لزوم حضور برندها جهت جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه افزایش تعداد مشتریان و میزان فروش را تایید می‌کند.

چرا سرمایه‌گذاری روی اینستاگرام ارزشمند است؟

  • بر اساس مطالعات انجام شده، حدود یک سوم کاربران این شبکه اجتماعی، برای خرید آنلاین اقلام مورد نیاز خود از آن استفاده می‌کنند، بنابراین شانس دیده شدن توسط این کاربران را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید!
  • اینستاگرام با قرار دادن بخش Insights در اکانت‌های بیزینس(Business)، اطلاعات دقیق و سودمندی همچون میانگین سنی، جنسیت، موقعیت مکانی و… دنبال‌کنندگان صفحه و همچنین تعداد بازدید روزانه از صفحه، تعداد به اشتراک‌گذاری و مشاهده پست‌ها، تعداد دقیق فالو و آنفالوکنندگان در هر روز و آمار ارزشمند دیگری از این دست را در اختیار صاحب اکانت قرار می‌دهد.
  • از دیگر مزایای مهم اینستاگرام می‌توان به ایجاد ارتباط نزدیک‌تر و صمیمی‌تر با مشتریان و مخاطبین و نیز امکان پاسخگویی سریع‌تر به آنها، اشاره کرد.

استراتژی فعالیت در اینستاگرام

برای شروع فعالیت در اینستاگرام بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چرا می‌خواهیم در این شبکه اجتماعی حضور داشته باشیم؟ نمایش محصولات و افزایش میزان فروش، آگاه ساختن دیگران از برند و یا افزایش ترافیک وب‌سایت می‌تواند از دلایل عمده حضور در فضای اینستاگرام باشد. حال با توجه به هدف انتخاب شده، باید معیاری برای ارزیابی عملکرد(KPI) برگزیده شود. به عنوان مثال اگر هدف افزایش ترافیک وب‌سایت باشد، باید نرخ کلیک روی لینک سایت در بیو(Bio) بررسی و سنجیده شود.

در این راستا، مشاهده و بررسی اکانت‌های رقبا، فالوئرهای آنها، روش فعالیت آنها، انتخاب نام مناسب برای صفحه، انتخاب عکس پروفایل جذاب و مناسب، نگارش بیو شفاف، مختصر و گویا، تولید محتوای با کیفیت و تدوین یک برنامه منظم برای انتشار آن می‌تواند در پیشرفت صفحه شما موثر و کمک‌کننده باشد. همچنین، به اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌ روز و مرتبط با زمینه فعالیت، آمار و اطلاعات تخصصی و مرتبط، صحبت درباره اخبار و مباحث داغ روز که با زمینه کاری هماهنگی داشته باشد، انتشار تصاویر با کیفیت از محصولات همراه با استفاده از هشتگ‌های مناسب، حتی نمایش تصاویر واقعی از کارمندان و نیز معرفی اهداف شرکت از جمله مواردی هستند که می‌توانند افراد بیشتری را با اکانت شما آشنا کنند و بدین ترتیب تعداد مشتریان را افزایش دهند.

همچنین اگر بتوانید به نوعی مخاطبان خود را به انجام تبلیغات با میل شخصی خودشان ترغیب کنید، به طوری که مشتری با اراده و تمایل خود از خدمات و محصولات شما پستی را منتشر کند و از مزایای آن برای دیگران بگوید، اعتماد به شما برای سایرین آسان‌تر شده و بر تعداد مشتریان شما افزوده خواهد شد. البته باید توجه داشت که رسیدن به این مرحله، مستلزم ارائه خدمات و یا محصولات با کیفیت و شایسته است، به طوری که خود محصول، تبلیغ خودش باشد!

الگوریتم اینستاگرام چیست و چطور می‌توان از آن بهره گرفت؟

به طور کلی، الگوریتم‌ اینستاگرام تعیین می‌کند که کدام دسته از محتواها به کدام دسته از افراد نمایش داده شوند. البته باید این نکته را همواره در نظر داشت که این الگوریتم‌ها به طور پیوسته به روز می‌شوند و تغییرات فراوانی در آنها صورت می‌گیرد. همین مسئله، ضرورت به روز بودن شیوه‌های بازاریابی در این شبکه اجتماعی جهت بهره‌گیری هرچه بیشتر از تغییر و تحولات ایجاد شده را روشن می‌سازد.

از جمله عوامل موثر در الگوریتم جدید اینستاگرام برای نمایش پست‌های منتشر شده به تعداد بیشتری از افراد، می‌توان به کیفیت و میزان جذابیت محتوا برای کاربران، میزان ارتباط و تعامل برقرار شده با مخاطبان(مانند پاسخ دادن به کامنت‌ها و پیام‌ها، لایک کردن کامنت‌ها، ذخیره و به اشتراک‌گذاری مطالب توسط فالوئرها و…)، تگ کردن افراد و در کل هر فعالیت دیگری که نشان‌دهنده ارتباط نزدیک میان اکانت‌ها باشد، اشاره کرد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که اینستاگرام سعی دارد تا حد امکان، مطالب نزدیک به علاقه‌‌های شخصی افراد را بسته به نوع صفحات دنبال شده و لایک شده توسط آنها، در صفحات فید(Feed) و اکسپلور(Explore) ایشان بیاورد.

نکاتی برای نمایش بیشتر پست‌ها و بهره‌گیری از الگوریتم اینستاگرام

  • انتشار مطالب در زمانی که کاربران بیشتری آنلاین هستند می‌تواند شانس مشاهده آنها را بیشتر کند.
  • ویرایش پست پس از انتشار، نرخ تعامل با آن پست را پایین می‌آورد. در صورت لزوم بهتر است حداکثر تا پنج دقیقه پس از منتشر کردن آن، اقدام به اصلاح نمایید.
  • از امکانات متنوع اینستاگرام همچون استوری(Story)، لایو(Live)، آی‌جی تی‌وی( IGTV)، نظرسنجی و… نهایت استفاده را ببرید.
  • نکته آخر اینکه به هیچ عنوان از فالوئر فیک و ربات استفاده نکنید. زیرا لایک و کامنت توسط کاربرهای واقعی است که باعث نمایش پست شما به افراد بیشتر و افزایش Reach می‌شود.

نرخ تعامل (Engagement Rate) در اینستاگرام

برقراری هرگونه ارتباط با پست‌های منتشر شده در اینستاگرام، تعامل(Engagement) محسوب می‌شود. حال این ارتباط می‌تواند اشکال مختلفی مانند لایک، کامنت، به اشتراک‌گذاری مطالب، دنبال کردن هشتگ مربوط به صفحه، پاسخ به استوری‌ها و… داشته باشد. بدین ترتیب برای محاسبه نرخ تعامل(Engagement Rate)، نسبت میزان مشارکت کاربران اینستاگرام با مطالب منتشر شده به تعداد کل دنبال‌کنندگان صفحه را در نظر می‌گیرند. این معیار، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که حتما باید در اینستاگرام مارکتینگ به آن توجه داشت. چرا که میزان جذابیت مطالب برای مخاطبان و در نتیجه میزان جذب افراد به صفحه شما را نشان می‌دهد.

نرخ تعامل را می‌توان به چندین طریق از جمله در نظر گرفتن نسبت تعداد لایک و کامنت یک اکانت به تعداد دنبال‌کنندگان آن، جمع تعداد لایک و کامنت‌ها و تقسیم آن بر میزان ایمپرشن(Impression) و یا مجموع میزان اشتراک‌گذاری‌ها، کامنت‌ها و لایک‌ها و تقسیم این عدد بر ایمپرشن، محاسبه کرد. البته هیچکدام از این روش‌های یاد شده دقت صد‌ در صد ندارند و تنها به صورت حدودی اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارند. با این حال، ابزارهایی به صورت رایگان و یا پولی مانند SocialBlade، Ninjalitics، Triberr، Neolyze و Hyperauditer نیز وجود دارند که می‌توانند محاسبه نرخ تعامل اکانت را آسان‌تر و سریع‌تر انجام دهند. در ضمن، همانطور که در بخش نخست مقاله نیز اشاره کردیم، اینستاگرام با راه‌اندازی بخشی مجزا با نام Insights در اکانت‌های بیزینس، کار بررسی آمار و اطلاعات مربوط به فالوئرهای صفحه و همچنین بازخوردهای مختلفی که یک استوری دریافت کرده را تا حد زیادی آسان کرده است.

چگونه نرخ تعامل را بهبود ببخشیم؟

پاسخ گویی به کامنت‌ها و پیام‌ها در اسرع وقت، لایک کردن کامنت‌ها، استفاده به جا از مطالب طنز و اضافه کردن کمی چاشنی سرگرمی به برخی پست‌ها، تولید محتوای جذاب و با کیفیت، همکاری با اینفلوئنسرهای مرتبط با زمینه کاری، نگارش کپشن(Caption) جذاب، درج موقعیت مکانی(Location) و استفاده از هشتگ‌های مناسب از جمله مواردی هستند که به شکل‌گیری یک تعامل دوطرفه میان شما و مخاطب‌هایتان کمک کرده و اثری مثبت، هم بر ذهن دنبال‌کنندگان صفحه‌تان و هم بر الگوریتم اینستاگرام برای نمایش پست‌های شما به افراد بیشتر، خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *