خلاصه کتاب تحلیل ناب

خلاصه کتاب تحلیل ناب

 از اطلاعات و داده‌ها برای ایجاد استارتاپ در کمترین زمان استفاده کنید.

کتاب تحلیل ناب بر اساس کتاب اصول استارت‌آپ ناب اریک ریسک (Eric Ries) صورت گرفته است، که در آن مواردی همچون ساخت، اندازه‌گیری و یادگیری در تمام بخش‌ها تکرار می‌شود. در این کتاب به برسی بخش (چه چیزی اندازه‌گیری شود) می‌پردازیم، چراکه این بخش برای اندازه‌گیری متریک‌های (معیارهای) معنادار جهت اتخاذ تصمیمات آگاهانه، ضروری است.

کتاب تحلیل ناب -نکته۱: چگونه در داده‌ها به جستجو (کندوکاو) بپردازیم؟

  1. پاکسازی داده‌ها و اطلاعات
  2. اطلاعات و داده‌ها را نرمال‌سازی/ استانداردسازی کنید
  3. تجزیه و تحلیل برون‌هسته‌ها (داده‌های پرت) به صورت جداگانه انجام دهید
  4. برون‌هسته‌ها از مدل جریان اصلی خارج کنید
  5. درنظر گرفتن فصلی‌بودن داده‌ها
  6. درنظر گرفتن اندازه/ مبنا هنگام گزارش‌دهی در خصوص رشد
  7. به ارقامی که می‌خواهید ظاهر شوند توجه کنید و داده و اطلاعات را دور نریزید
  8. سنجش هشدار برای متریک‌ها
  9. اگر داده‌ها و اطلاعات را اندازه‌گیری نمی‌کنید، آنها را از مکان‌های مختلف جمع‌ آوری و بعد باهم تطبیق دهید
  10. به تصویر بزرگتر نگاه کنید، بر روی متریک‌ها و معیارهای بیهوده تمرکز نکنید.

پیدا کردن متریک (معیار) صحیح

روش کلاسیک/ متریک‌های دزد دریایی (Pirate Metric)

اتوماسیون(Acquisition)، فعال سازی(Activation)، بازگشت(Retention)، بازدهی(Revenue) و معرفی به دوستان(Referral).

کتاب تحلیل ناب -نکته۲: براساس قوانین و اصول همیشه یکی از سنجه‌ها و معیار‌ها اهمیت بیشتری نسبت به موارد دیگر دارد

در هر زمانی باید یک متریک وجود داشته باشد که از سایر متریک‌ها دارای اهمیت بیشتری است. ویژگی‌های این معیار شامل:

این معیار بر اساس مرحله‌ای که شرکت در آن قرار دارد و تمرکز اصلی آن متغیر است.

مدل های کسب و کاری معروف در دنیا:

۱) تجارت الکترونیک (E-commerce)

در این نوع مدل کسب و کار معیارهایی همچون نرخ تبدیل، میزان خرید سالانه، میانگین نمودار خرید، واگذاری، CAC، CLV، کلیدواژه‌های برتر استفاده شده برای سایت، توصیه‌های اثربخش، میزان وایرال شدن، میزان تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ مورد برسی قرار میگیرد.

۲) نرم‌افزار به عنوان یک سرویس/سَس(SaaS)

در مدل کسب و کاری سَس مواردی همچون توجه، ثبت‌نام، ایجاد حس وابستگی، تبدیل، بازدهی کاربران ، CAC، وایرال بودن، فروش فو‌ق‌العاده، رویگردانی، CLV برسی میشود.

۳) اپلیکیشن های موبایلی رایگان

در این مدل معیارهایی همچون منابع درآمد- محتوی قابل دانلود، سفارشی‌سازی، سود دهی، صرفه‌جویی در زمان، حذف شمارش معکوس، فروش فوق‌العاده برای نسخه پولی، دانلود تبلیغات در حین بازی، CAC، نرخ راه‌اندازی، درصد کاربران فعال، زمان اولین خرید، میانگین تعداد کاربران ماهانه، درصد کسانی که امتیاز می‌دهند، وایرال بودن، رویگردانی و CLV مورد برسی قرار میگیرند.

۴) رسانه‌

در روش رسانه معیارهای مخاطب، رویگردانی، موجودی تبلیغات، نرخ تبلیغات، CTR، توازن محتوا/ تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردارند

۵) محتوا تولید شده توسط کاربر

در این مدل از کسب و کار درصد مشارکت و تعامل ایجاد شده، خلاقیت در تولید محتوا، میزان مشارکت در تغییر قیف‌ها، ارزش گذاری محتوا ایجاد شده، میزان اشتراک گذاری محتوا و وایرال شدن آن، میزان تاثیر اطلاع رسانی مورد برسی قرار میگیرند.

۶) بازارهای دو وجهی

مدل کسب و کاری بازار دو وجهی رشد خریدار/ فروشنده، رشد موجودی، اثربخشی جستجو کردن، قیف تبدیل، رتبه بندی نشانه‌های تقلب و معیار‌های قیمت‌گذاری برسی میکند.

مرحله اول- همدلی

زمانی که سعی کنید مشکلاتی که ارزش حل کردن دارند را بیابید و حل کنید، نشانه‌های زیر را مشاهده خواهید کرد:

مرحله دوم- ایجاد حس وابستگی (Stickiness)

مرحله سوم- پخش شدن ویروسی (وایرال شدن)

مرحله چهارم- درآمد

مرحله پنجم-مقیاس

کتاب تحلیل ناب -نکته۳ : خط‌ مبنای برخی از متریک‌های کلیدی

موارد زیر را بمانند خطوطی در شن و ماسه درنظر بگیرید و نه خطوط حکاکی شده. این موارد بر اساس نوع صنعت و محصول متغیر هستند و تغییر می‌کنند.

رشد

۵ درصد رشد تعداد کاربران فعال در هفته (مرحله اولیه)، افزایش ۵ درصدی رشد درآمد هفتگی (در مراحل بعد)

بازدیدکنندگانی که در تعاملات شرکت می‌کنند

قیمت‌گذاری

هنگامی که هدف موردنظر (کاربرانی که مایل به پرداخت هستند) را یافتید قیمت‌ها را تا ۱۰% کاهش دهید تا رشد تعداد کاربران افزایش پیدا کند.

هزینه بدست آوردن مشتری (CAC)

این هزینه نباید بیشتر از ۳۰% سودی که از هر مشتری بدست می‌آورید باشد.

نرخ کلیک (CTR)

نرخ تبدیل تجارت الکترونیک

رها کردن سبد خرید

پیش ثبت نام و گرفتن اطلاعات کارت اعتباری

 رویگردانی

حجم و اندازه برنامه دانلود شده

نصب برنامه براساس هزینه کسب مشتری (CAC)

ریزش اولیه برنامه

تبدیل برنامه رایگان به اپلیکیشن‌های پولی

متوسط درآمد برنامه به ازای پرداخت کاربر (ARPPU)

متوسط درآمد برنامه به ازای پرداخت مشتری

 مابقی تغذیه‌کننده هستند

نرخ بررسی برنامه (App Review Rates)

نرخ کلیک با استفاده از تبلیغات در صفحه (CTR)

سایت‌هایی که محتواهای آنها توسط کاربران ایجاد شده‌اند- زمان صرف شده

درصد قیف تعاملات کاربران در سایت (Engagement Funnel)

منبع:

Book Summary 48 — Lean Analytics — Use Data to Build a Better Startup Faster | by Michael Batko | MBReads | Medium

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *