خلاصه قسمت یازدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت۹۸)

خلاصه قسمت یازدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت98)

خلاصه قسمت یازدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت98)

رادیو رشدینو -اخبارینو (۰۸:۱۵-۰۱:۲۹)

در اخبارینو این قسمت از رادیو رشدینو به برسی جذب سرمایه تلگرام و سرویس ابر آروان می‌پردازیم.

طبق خبر منتشر شده از سایت خبری تک کرانچ (techcrunch.com) در ۲۳ ماه مارچ امسال، تلگرام بعد از ۸ سال فعالیت، اولین جذب سرمایه خود را تجربه کرد! مبلغ این جذب سرمایه برابر ۱ میلیارد دلار بوده که ۱۵۰ میلیون دلار آن توسط (Mubadala and Abu Dhabi Catalyst Partners) و به شکل وام قابل تبدیل به سهام انجام گرفته است.

در واقع سرمایه گذاری‌های قابل تبدیل به سهام، یکی از کم ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری هستند که در آنها مبلغی به صورت وام در اختیار کسب و کار و استارتاپ‌های نوپا قرار می‌گیرد و بعد از مدتی به صورت سهام در اختیار سرمایه گذار گذاشته می‌شود. درصورتی که درآمد شرکت طی قرارداد گذاشته شده رشد نکرد، سرمایه گذار می‌تواند مبلغ وام را طی مدتی معلوم از طرف قرارداد پس بگیرد.

خبر دوم در ارتباط با سرویس ابر آوران می‌باشد که متاسفانه دیتاسنترهای آن مورد حمله‌ی سایبری قرارگرفته و به حجم زیادی از دتاهای مشتریان آنها آسیب وارد شده که در مورد آن در توییتر و کلاب هاوس نیز صحبت شد. یکی از نکات مهم در ارتباط با این خبر و اینگونه سرویس‌ها داشتن بک آپ‌ها و ذخیره سازی‌های متعدد از اطلاعات و دتاهای مشتریان می‌باشد تا از بروز آسیب به آنها و پاک شدنشان جلوگیری کند.

رادیو رشدینو -نکاتینو (۲۵:۲۰-۰۸:۳۱)

در این بخش از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای حامد موسوی به برسی نکات کسب و کار و رشد فردی می‌پردازیم. در این قسمت، راجع به سخنرانی‌های جناب آقای درک سیورس (Derek Sivers) برای همایش جهانی TED و همچنین سرمایه گذاری جدید شرکت ماکروسافت و اهمیت پیش بینی مالی صحبت و بحث می‌کنیم.

جناب آقای درک سیورس یک کارآفرین آمریکایی هستند که سخنرایی‌هایی از جمله: عجیب، یا متفاوت؟ (?weird, or just different)، چگونه یک جنبش و یا یک حرکت را راه اندازی کنیم؟ (How to start a movement) و هدفهاتون رو برای خودتون نگه دارید (keep your goals to yourself) را برای همایش جهانی TED انجام داده‌اند.

در سخنرانی اول خود یعنی (?weird, or just different) که ۳.۸ میلیون بار بازدید شده، نگرش فرهنگ‌های گوناگون در دنیا را مورد برسی قرار می‌دهند و در سخنرانی دوم خود یعنی (How to start a movement) درباره استارتاپ‌ها و جنبش‌های جدید و اولین پیروان آنها صحبت می‌کنند. اما امروز ما قصد داریم سخنرانی سوم ایشان با عنوان (keep your goals to yourself) که نزدیک ۷ میلیون بار بازدید شده را مورد برسی قرار دهیم. ایشان در سخنرانی خود درباره صحبت نکردن راجع به اهداف بحث می‌کنند و این موضوع را با انجام یک تحقیق برسی می‌کنند.

در این پژوهش که روی بیش از ۱۶۰ نفر که به چهار دسته  و در هر گروه دو دسته تقسیم بندی شده بودند انجام گرفت، هر شخص به مدت ۴۵ دقیقه زمان داشت تا درباره اهداف ده سال آینده خود بنویسید. طبق برنامه، یکی از گروه‌ها از قبل از شروع زمان نوشتن درباره اهداف خود گفتگو کرده بودند و همین موضوع باعث شد تا نتوانند در زمان تعیین شده متن خود را آماده کنند و این درحالی است که گروه دیگر متن خود را در ۳۵ دقیقه کامل کرده بودند.

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد زمانی که انسان‌ها درباره اهداف خود صحبت می‌کنند و مورد تشویق قرار می‌گیرند ذهن آرامشی پیدا می‌کند که گویی مرحله‌ای از کار را پشت سر گذاشته‌ و همین موضوع انگیزه انسان برای تلاش را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است تا زمانی که هدف خود را عملی نکرده اید درباره آن با کسی گفتگو نکنید.

در بخش دوم نکاتینو به برسی خبر سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری شرکت ماکروسافت روی دیسکورد (discord) که یک شبکه اجتماعی برای ارتباط برقرار کردن و چت ویدئو گیمرها می‌باشد می‌پردازیم.

طبق نمودار و اطلاعات بدست آمده از ۱ آپریل ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۰ درآمد شرکت دیسکورد که زیر ده هزار دلار در هفته بوده است با اضافه کردن پرداخت‌های درون برنامه‌ای به یک میلیون دلار در هفته در سال ۲۰۲۰ رسیده و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۰۰% رشد را تجربه کند.

نکته مهم در این بخش این است که به کسب و کار خود طوری نگاه کنیم که موجب افزایش درآمد آن بشویم.

در بخش آخر نکاتینو، به برسی اهمیت پیش بینی مالی می‌پردازیم.

پیش بینی مالی یا صورت مالی نوشتن (Financial statements) برای بسیاری از استارتاپ‌هایی که به درآمدزایی می‌رسند می‌تواند مشکل باشد اما در عین حال می‌تواند برای پیشرفت کسب و کار شما بسیار موثر باشد چراکه به کمک آن می‌توانید برای شرکت خود جذب سرمایه بگیرد و ایده‌های خود را عملی کنید. داشتن ایده به تنهایی کافی نیست و داشتن یک حداقل محصول قابل ارائه یا (MVP) و بعد از آن صورت مالی الزامی است.

البته اگر شما به تنهایی قادر به نوشتن صورت مالی نیستید می‌توانید از مشاوران و افراد مرتبط با حوضه کاری خود کمک بگیرید. به عنوان مثال در زمینه بازی، افرادی همچون جناب آقای امیرحسین فصیحی، علی نادعلیزاده و آقای بهفر و یا در زمینه گردشگری سلامت آقای شجوری که از مهمانان برنامه ما هم بوده‌اند از کسانی هستند که می‌توانند کمکتان کنند.

اطلاعاتی که در زمینه نوشتن صورت مالی می‌توانند کمکتان کنند بطور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. بخشی شامل دانش مالی در حوضه مدنظر و بخش دیگر مربوط به اطلاعات صنعت می‌شود که می‌توانید آن را از طریق مصاحبه‌هایی که موضوعاتی مرتبط با کسب و کارها دارند و یا رادیو رشدینو کسب کنید.

ما در رادیو رشدینو اطلاعات و دتاهای واقعی را در اختیار شما قرار می‌دهیم و علاوه بر این را‌ه‌های کمک کردن و کمک گرفتن را به شما معرفی می‌کنیم، پس شما هم رشدینوییتی باشید و ما را همراهی کنید. اگر شما به کسی کمک کنید، آنها هم به شما کمک خواهند کرد.

رادیو رشدینو -آموزینو (۵۶:۰۳-۲۵:۳۷)

در این قسمت از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای حامد موسوی به برسی مدل خودشناسی آقای بیل جورج (Bill George)، مسدود شدن دسترسی به سیستم‌های تحریمی گوگل با استفاده از وی‌پی‌ان هایی که سرور خصوصی دارند و همچنین بخشی از کتاب هک رشد آقای شان الیس می‌پردازیم.

جناب آقای بیل جورج (Bill George) یکی از مدیرعاملان موفق و بزرگ دنیا هستند که تجربه ده سال سابقه کار به عنوان مدیرعامل یکی شرکت‌های بزرگ تجهیزات دارویی را داشته و همچنین یکی از اساتید معروف مدرسه کسب و کار هاروارد بوده‌اند.

مدل خودشناسی که امروز قصد برسی آن را داریم، برگرفته از کتاب شمال حقیقی (True North) آقای جرج می‌باشد که در واقع مخاطبین آن مدیران و رهبران سازمان‌ها بوده‌اند اما مدل استعدادیابی را مشخص می‌کند که می‌تواند بسیار برای همه سودمند باشد. این کتاب در ایران نیز توسط نشرهای پرنده و آریانا قلم به چاپ رسیده‌است.

تمرکز اصلی این کتاب روی اصل خودآگاهی است که خود به چهار زیرگروه ارزش‌ها، نقطه طلایی، تیم حمایت‌گر و زندگی یکپارچه تقسیم می‌شود و همچنین زیرساخت این کتاب نیز خود به دو بخش برسی داستان زندگی (life story) و گرفتن بازخورد تقسیم می‌شود.

برای کشف داستان زندگی خود می‌توانید از برسی سوالاتی همچون چه نقاط بالا و پایینی داشته‌اید؟/ در زندگی با چه آزمون‌هایی مواجه شده‌اید؟/ در زندگی چه موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اید و… استفاده کنید که می‌توانند به شما در زمینه یافتن نقاط طلایی و یا کور زندگی‌تان کمکتان کنند.

نکته دوم مرتبط با بخش بازخورد گرفتن است که با برسی آن می‌توانید به وجود مناطق باز، کور، خصوصی یا (hidden area) و منطقه ناشناخته خود پی ببرید.

منطقه باز شامل اطلاعات و استعداد‌ها و توانمندی‌هایی از ماست که هم خود و هم اطرافیانمان نسبت به آنها آگاهی داریم.

منطقه کور شامل ویژگی‌هایی از وجود ماست که دیگران از آنها خبر دارند ولی ما خودمان درباره آنها چیزی نمی‌دانیم.

منطقه خصوصی یا (hidden area) هم شامل آن بخش از ویژگی‌ها و وجود ما می‌باشند که خود درباره آنها آگاهی داریم ولی بقیه درباره آنها چیزی نمی‌دانند. در واقع شامل مسائلی می‌شوند که ما از اشتراک گذاری آنها حس ترس داریم، درصورتی که خیلی از اوقات اگر آنها را با دیگران درمیان بگذاریم و وارد منطقه آزاد خود کنیم خیلی حس بهتری پیدا خواهیم کرد.

منطقه آخر هم، منطقه ناشناخته است که نه خود و نه دیگران از وجود آن خبری نداریم.

بازخورد گرفتن از دیگران یکی از بهترین راه‌های شناخت بیشتر خود و کشف نقاط طلایی و کور وجود می‌باشد.

اگر علاقه به حرفه‌ای شدن در حوضه بازخوردگیری دارید می‌توانید در دوره (توانمندی های خود) از طریق سایت (https://farsilynda.com/) شرکت کنید. عضویت در سایت لیندا تا یک ماه رایگان می‌باشد و بعد از آن برای استفاده از دوره‌های پولی سایت لیندا می‌توانید به سایت (https://mitalearn.com/)  مراجعه کنید.

نکته آخری که آقای جورج به آن اشاره می‌کند، پیدا کردن انگیزه‌های درونی و بیرونی وجود است که اگر با نقاط طلایی شما یکسان باشند می‌توانند تاثیر بسزایی در پیشرفت خودشناسی و خوداگاهی شما داشته باشند.

شما می‌توانید خلاصه کتاب شمالی حقیقی از آقای بیل جورج را از طریق پادکست نوآنس قسمت۳۱ در برنامه کست باکس گوش کنید.

بخش دوم آموزینو:

دسترسی به سیستم‌های تحریمی گوگل با استفاده از وی‌پی‌ان هایی که سرور خصوصی دارند مسدود شده است.

این اتفاق به این دلیل رخ داده است که از شنود اطلاعات و دتاها جلوگیری شود و شرکت‌هایی که می‌خواهند وی‌پی‌ان داشته باشند باید بطور رسمی شرکت خود را ثبت کنند تا شرکت‌های بزرگی مثل گوگل بتوانند تشخیص دهند افراد از کجا وارد سرورهای آنها می‌شوند. بنابراین استفاده از سرویس‌های وی‌پی‌ان ایرانی که درگاه ریالی دارند برای استفاده از سیستم‌های تحریمی گوگل مسدود می‌باشد.

سرویس‌های تحریمی گوگل شامل ابزارهای آنالیز و تبلیغاتی آن مانند گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس می‌باشند.

بخش سوم آموزینو:

در این قسمت از آموزینو به برسی بخش دیگری از کتاب هک رشد از جناب آقای شان الیس می‌پردازیم.

آقای الیس سه نوع چنل را به ما معرفی می‌کنند: چنل‌های ارگانیک، چنل‌های وایرال و چنل‌های پولی.

چنل‌های وایرال (word of mouth)

چنل‌هایی هستند که محتواهای آنها با تبلیغات اصطلاحا دهان به دهان و توسط افراد مختلف گسترش میابد و پخش می‌شود. از جمله فضاهایی که به وایرال شدن محتوای شما می‌توانند کمک کنند شامل اینستاگرام، پینترست، فیس بوک و اسنپ چت و همچنین افزونه‌های سایت‌ها هستند. از جمله دیگر روش‌های وایرال شدن محتوا شما شامل:

معرفی دوستان (Friend referral program)، ویدئوهایی که قابلیت وایرال شدن را دارند (Online video)، ایجاد اجتماعی از افراد و درگیر کردن آنها با محتوا (Community engagement)، ایجاد مسابقات و دادن هدایا برای شرکت کنندگان (Contest and giveaways)، از فضاهایی مانند کست باکس برای انتشار محتوای خود استفاده کنید (Platform integration) و جمع‌آوری هزینه پروژه و استارتاپ خود به کمک مردم که موجب وایرال شدن آن می‌شود (Crowdfunding).

چنل‌های ارگانیک

چنل‌هایی هستند که برای استفاده از آنها یا نیاز به پرداخت هزینه ندارید و یا اینکه هزینه خیلی کمی دارند.

از جمله این چنل‌ها می‌توان:

سئو یا (Search engine optimization) است که می‌تواند ترافیک ارگانیکی را برای شما ایجاد کند.

سخنرانی و ایجاد ارتباط با مردم (Public relation and speaking)، بازاریابی محتوا (Content marketing)، سئو برای اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی استور یا اپ استور (App store optimization)، در اختیار گذاشتن ابزارهای رایگان برای مخاطبین که به وسیله آن برند شما شناخته‌تر می‌شود (Free tools)، ایمیل مارکتینگ (Email marketing)، ایجاد فضایی که می‌تواند برای شناخته‌تر شدن شما مفید باشد (Community building)، داشتن همکاری‌های سودمند (Strategic partnership)، نوشتن مقالات اشتراکی موثر (contributed article) و بهبود وضعیت سایت با روش‌های کم هزینه (Web merchandising) را نام برد.

چنل‌های پولی

چنل‌هایی هستند که بابت استفاده از آنها باید مبلغی را پرداخت کنید و شامل تبلیغات پیرینتی و بیلبردها و تلوزیون (Offline adds)، تبلیغات آنلاین مانند فیس بوک ادز، یوتیوب ادز، فیس بوک و…( Online adds)، تبلیغ و فروش توسط دیگران (Affiliate advertising)، افرادی که تبلیغات انجام می‌دهند (Influencer campaign)، تبلیغاتی رادیویی (Radio)، شبکه‌های تبلیغتی (Advertising network)، داشتن اسپانسر (Sponsorship) و داشتن محتوای تبلیغاتی مناسب یا (Native content ads) می‌شوند.

رادیو رشدینو -مهمانینو (۰۱:۳۰:۳۵-۵۶:۲۰)

در این بخش از رادیو رشدینو با مهمان عزیز و گران قدر برنامه، جناب آقای دکتر محمدحسین جبل عاملی، مشاور و مدرس برندینگ، بازاریابی و تبلیغات همراه می‌شویم تا باهم نکات جذاب حوضه برندینگ را مورد برسی قرار دهیم.

یکی از حوضه‌های جدیدی که آقای دکتر جبل عاملی در آن فعالیت می‌کنند (Personification) می‌باشد که در ادامه به برسی آن خواهیم پرداخت.

اما برای درک بهتر، گفتگو خود را با مثال‌هایی که دکتر در گفتگو خود بکار برده‌اند شروع می‌کنیم.

در گذشته و روش‌های سنتی بازاریابی، برندها خود نقش قهرمان داستان را ایفاء می‌کردند و مطالبی مانند برسی تاریخچه برندها برای مردم جالب بود اما امروزه مردم دوست دارند خود قهرمان داستان باشند. بنابراین جذب تبلیغات و برندهایی می‌شوند که به آنها حس قهرمان بودن را القاء کند.

در اینکه با دو شاخه (Personalization) و (Personification) رو به رو می‌شویم.

(Personalization) به دین معناست که چقدر برندینگی که انجام می‌گیرد مطابق سلیقه و شخصیت ما باشد و شخصی سازی در آن انجام پذیرد.

(Personification) به معنی دادن صفات انسانی به غیر انسان است و در برندیگ به معنی استفاده از هوش مصنوعی و آواتار و شخصیت‌های کارتونیست که با شما ارتباط برقرار می‌کنند تا تجربه بهتری را به عنوان یک مشتری کسب کنید.

(Personalization) یا شخصی سازی نسبت به (Personification) ترند قدیمی‌تری هستش و اطلاعات و دتاهای مرتبط به ما را جمع آوری می‌کند تا بتواند خدماتی متناسب با ویژگی‌ها و اطلاعات ما ارائه دهد. درصورتی که (Personification) در واقع ابزاری برای ایجاد تعاملات است و امروزه برای ایجاد ارتباط بهتر با مشتری توسط موجودات غیر انسانی مانند سرویس های سیری (Siri) در اپل و یا الکسا (Alexa) انجام می‌پزیرد.

پس درواقع اصل موضوع ترکیب دتاها و اطلاعات با فضای تعاملی غیرانسانی و استفاده از احساسات افراد می‌باشد. بارزترین مثال در این زمینه برنامه اسپاتیفای (Spotify) است که باتوجه به احساسات شما و آنالیزی که انجام می‌دهد لیست آهنگ معرفی می‌کند. بنابراین انسان‌ها ترجیح می‌دهند در فضایی قرار گیرند که لذت بیشتری در آن وجود داشته باشد و درک شود. درواقع در دنیای امروز به علت بالا بودن تعداد فروشندگان و محدود بودن خریداران، این فروشندگان هستند که شما را انتخاب می‌کنند.

پس در اینجا یک چالش جدی و دو محدودیت به وجود می‌آید.

چالش مرتبط با شناخت نیاز مشتری است که به ما کمک می‌کند متوجه شویم مشتری چه نیازی دارد و با برسی اطلاعات و دتاها مشخص می‌شود.

اما محدودیت‌هایی که وجود دارند شامل ۱) ایجاد ارتباط سازنده با مشتری ۲) وارد نشدن به حریم شخصی افراد است چراکه انسان‌ها دوست ندارند وارد هویت آنها بشویم بلکه دوست دارند به یاد آورده شوند.

در واقع تفاوت اصلی (Personification) با (Personalization) در رعایت همین نکات است.

(Personification) در ارتباط با این سه اصل می باشد: ۱) ایجاد ارتباط دقیق و عمیق‌تر ۲) ایجاد شرایط و فضای ارتباطی تک به تک با مشتری ۳) لحاظ کردن ملاحظات استرسی/امنیتی کاربران.

یکی از دلایلی که امروزه انسان‌ها علاقه بیشتری برای استفاده از این نوع سیستم‌ها به جای ایجاد تعاملات انسانی دارند این است که در عصر حاضر انسان‌ها از نزدیک شدن آدم‌ها بصورت حساب نشده نگران می‌شوند و اعتماد کردن کار دشواری می‌باشد.

درحال حاضر سیستم استفاده از (Personification) در ایران موجود نمی‌باشد و علت آن این است که هنوز ارزش مشتری در ایران مشخص نشده است. این درحالیست که در دنیا به این نکته پی برده‌اند که حتی یک مشتری هم دارای ارزش بالایی است و سعی می‌کنند مشتری خود را راضی نگه دارند.

پس نکته آخر این است که هرچقدر شخصی سازی هوشمندتر و ارتباط عمیق‌تر و عاطفی‌تری را با مشتریان خود ایجاد کنیم، رضایت‌مندی و وفاداری بیشتری نسبت به برند انجام می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *