خلاصه قسمت بیستم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت ۱۰۷)

خلاصه قسمت بیستم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت 107)

رادیو رشدینو -اخبارینو (۰۹:۴۵-۰۱:۵۰)

در این قسمت از اخبارینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به برسی استارتاپ دیدی و جذب سرمایه عظیم آن از بورس نَزدک آمریکا می‌پردازیم.

دیدی استارتاپی چینی است که در سال ۲۰۱۲  توسط آقای بو ژانگ و وی ژِنگ تاسیس شد و بیش از ده هزار کارمند دارد. استارتاپ دیدی مبلغ ۲۳ میلیارد دلار در ۲۵ دور سرمایه گذاری کسب کرده است که مبلغ بسیار بالایی می‌باشد.

مرکز این استارتاپ در پکن بوده و در هفته گذشته موفق شد تا مبلغ ۴.۴ میلیارد دلار از بورس نَزدک آمریکا جذب سرمایه کند. نکته جالب درمورد این استارتاپ آن است که دقیقاً بعد از این اتفاق با وجود داشتن ۱۰۲ میلیون بار دانلود در کل جهان از اَپ استورهای چینی حذف شد.

دلیل این اتفاق بطور رسمی از طرف اَپ استورهای چین اعلام نشده است، با این حال طبق گفته مقاله دلیل آن مشکلات اقتصادی و سیاسی بین آمریکا و چین بوده است و بعد از این اتفاق تعداد نصب‌های برنامه دیدی به طرز اعجاب انگیزی کاهش پیدا کرده است.

ارزش این استارتاپ بعد از انجام سرمایه گذاری پی در پی به ۷۳ میلیارد دلار رسید و باتوجه به اتفاقاتی که برای آن رخ داده است می‌توان بدین نتیجه رسید که کار در هر نقطه‌ای از دنیا مشکلات خود را به همراه دارد و فرقی ندارد که شما در چه کشوری مشغول به کار و فعالیت هستید.

رادیو رشدینو -نکاتینو (۲۱:۰۸-۰۹:۵۳)

در این قسمت از نکاتینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به برسی داستان جذاب شرکت نت فیلیکس می پردازیم.

شرکت نت فیلیکس (Netflix) در ۱ ژانویه سال ۱۹۹۷ توسط آقای رید هستینگز (Reed Hastings) بنیان گذار آن تاسیس شد.

در سال ۲۰۰۰ شرکت بلاک باستر (Blockbuster) که در آن زمان در تمام نقاط آمریکا شعبه‌های فروش و اجاره ویدئو و دی وی دی را دارا بود، پیشنهاد خرید نت فیلیکس به قیمت ۵۰ میلیون دلار را ارائه کرد اما نت فیلیکس پیشنهاد آن‌ها را رد کرد. در آن زمان نت فیلیکس ویدئوهایی که مشتریان می‌خواستند را برای آن‌ها پست می‌کرد. طی این مدت این شرکت ۳ میلیون دلار در ۱۱ قسمت جذب سرمایه کرد و در زمان آی پی او شدن، ارزش آن برابر با ۳۰۹ میلیون دلار بود.

این شرکت در سال ۲۰۱۸ وارد بورس نَزدک آمریکا شد. یکی از سرمایه گذاران آن، شرکت رکو بود که نت فیلیکس پس از مدتی از آن جدا شد. رکو سیستم سخت افزاری است که تمامی چنل‌ها مانند دیزنی پلاس، نت فیلیکس و… قابلیت نصب بر روی آن را دارد و حدود ده هزار و هشتصد چنل داخل آن وجود دارد. این سیستم زبان برنامه نویسی مخصوص خود را دارد و ساخت چنل داخل آن بسیار راحت‌تر از اندروید و ios می‌باشد.

دیزنی پلاس هم از جمله استریمینگ سرویس (streaming service)‌هایی است که می‌توانید در آن تمامی انیمیشن‌ها و برنامه‌های دیزنی را تماشا کنید که جزئی از نت فیلیکس بود و بعد از مدتی از آن جدا شد. طبق یک نظرسنجی ۴۰ درصد از مادر و پدرانی که کودکان زیر ۱۰ سال دارند بعد از جدا شدن دیزنی از نت فیلیکس، دیگر از نت فیلیکس استفاده نمی‌کنند.

پیکاک (Peacock) از جمله دیگر سرویس‌هایی است که برای تماشای فیلم و سریال استفاده می‌شود و هزینه استفاده از آن بسیار پایین‌تر از نت فیلیکس و بقیه سرویس‌ها می‌باشد و پیشنهادهای جالبی برای جذب مخاطب انجام می‌دهد.

رادیو رشدینو -آموزینو (۴۱:۵۲-۲۱:۱۷)

در این قسمت از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای ایمان سرایی به برسی تست ام بی تی آی (MBTI) و ادامه کتاب هک رشد از جناب آقای شان الیس می‌پردازیم.

بخش اول

آزمون ام بی تی آی توسط یک مادر و دختر به نام‌های میرز- بریگز (Myers-Briggs) برای اولین بار طراحی شد که برگرفته از آموزه‌های یونگ بود.

یونگ برای اولین بار سعی کرد براساس مشاهدات خود و ویژگی‌هایی خاص انسان‌ها را در یک تقسیم بندی در گروه‌های مختلف قرار دهد. اما طبق گفته‌های وی نباید این تقسیم بندی را معیار قرار دهیم و براساس آن تصمیم بگیریم. چراکه به عنوان مثال انسان‌ها هیچ کدام کاملا درون‌گرا و یا برون‌گرا نیستند.

در صورتی که در تست ام بی تی آی انسان‌ها یا درون‌گرا هستند و یا برون‌گرا. مادر خانواده میرز-بریگز برای اولین بار از مطالعات و آموزه‌های یونگ برای تربیت فرزندان خود استفاده می‌کند و بعدتر با مشاهده مشکلات صنایع و شرکت‌ها برای استخدام کارمندان و برگزاری تست هایی مانند آی کیو برای گزینش افراد تصمیم به ساخت تست ام بی تی آی می‌کند.

هدف از طراحی این تست آن بوده است که از تضعیف شدن عزت نفس افرادی که برای استخدام به شرکت‌ها و کسب و کارها مراجعه می‌کردند جلوگیری کند.

آقای کارل ثورِسِن (Carl E. Thoresen) یکی از اساتید روانشناسی سابق دانشگاه استنفورد درمورد تست‌های شخصیت شناسی می‌فرمایند این تست‌ها باید جوابی ثابت داشته باشند چراکه شخصیت‌ ما ثابت است. اما ام بی تی آی ثابت نیست و جواب آن تنها سه هفته دوام دارد.

علت وجود این تست در زمان حال سود شرکت تولیدکننده آن است که ادعا دارد نباید از آن برای استخدام افراد استفاده شود. بنابراین بهتر است از ام بی تی آی فقط برای شروع مکالمه در رابطه با خودشناسی استفاده کنید.

بخش دوم

در این بخش از آموزینو به ادامه برسی کتاب هک رشد از آقای شان الیس می‌پردازیم. در این فصل از کتاب، آقای الیس درباره هکینگ ریتنشن صحبت می‌کنند و برای بازگشت کاربران به سایت یا اپلیکیشن شما راهکارهایی را ارائه می‌دهند.

اولین مرحله سنجش و آنالیز سایت، اپلیکیشن و یا پیج اینستاگرامتون است.

برای سنجش اپلیکیشن می‌توانید از ابزار گوگل فایربیس، برای سایت از ابزار گوگل آنالیتیک و برای پیج اینستاگرام از حالت بیزینس استفاده کنید.

مرحله دوم تعیین ملاکی برای آنالیز و سنجش است.

به عنوان مثال برای اپلیکیشن تعداد کاربرانی که در روزهای مختلف برمی‌گردند را بدست می‌آوریم و این افراد را در گروه‌های جداگانه قرار می‌دهیم. افرادی که در روز اول بازمی‌گردند (day one)، افرادی که در روز هفتم برمی‌گردند ( day7)  و افرادی که در روز سیوم بازمی‌گردند (day 30). اگر درصد افراد گروه اول ۴۰%، درصد گروه دوم ۲۰% و درصد گروه سوم ۱۰% باشند بدین معناست که میزان بازگشت کاربران شما خوب و مناسب است. اما اگر این میزان پایین‌تر از عددهای گفته شده باشد باید تلاش کنید آن را بالاتر ببرید.

مرحله سوم و آخر هم یافتن راهکارهایی برای افزایش میزان بازگشت کاربران است.

به عنوان مثال برای پیج اینستاگرام می توانید از قابلیت اشتراک گذاری استوری، محتوای منظم و همچنین از قابلیت لایو استفاده کنید. برای اپلیکیشن هم می‌توانید از پوش نوتیفیکیشن‌های فایربیس استفاده کنید.

جناب آقای نیر ایال (Nir Eyal) پروفسور دانشگاه ام آی تی و نویسنده کتاب غلاب شده یا (Hooked) همچنین در رابطه با افزایش میزان برگشت کاربران اپلیکیشن‌ها راه حلی را ارائه داده و آن را به چند مرحله تقسیم کرده‌اند. به عقیده ایشان، همه اپلیکیشن‌ها از ساختار و چهارچوب مشخصی برخوردارند که شامل چهار مرحله ماشه (trigger)، فعالیت (action)، جایزه (reward) و سرمایه گذاری (investment) می‌شوند.

به عنوان مثال شما با ارسال پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن، مرحله اول را به انجام می‌رسانید، با کلیک کاربران بر روی نوتیفیکیشن و انجام فعالیتی مانند آپ دیت برنامه مرحله دوم به پایان می‌رسد، و بعد از آن کاربران جایزه‌ای را دریافت می‌کنند که به معنای به پایان رسیدن مرحله سوم است. آقای ایال بطور کلی درباره درگیرسازی مخاطبین با اپلیکیشن صحبت می‌کنند. هرچقدر میزان درگیرسازی مخاطب با اپلیکیشن بیشتر باشد احتمال خارج شدن آنها از چرخه استفاده از برنامه کم‌تر است و بدین صورت شما می‌توانید محصولی عادت‌ساز داشته باشید.

رادیو رشدینو -مهمانینو (۰۱:۱۹:۴۰-۴۲:۰۱)

در این بخش از رادیو رشدینو به همراهی مهمان گرامی برنامه سرکار خانم لیلا صداقت به برسی تجربیات کاری ایشان طی سال‌های گذشته، همچنین تفاوت‌های بین دیجیتال مارکتینگ و پرفورمنس مارکتینگ می پردازیم. خانم صداقت متولد سال۱۳۶۷ و اصالتاً اهل شهر اهواز هستند. ایشان کار خود را ابتدا با تدریس زبان انگلیسی شروع کردند و بعد وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدند و تجربه کار با مجموعه فیروز، شرکت کمودا و همچنین تبلیغگرام را در سوابق کاری خود دارا هستند.

به گفت ایشان تفاوت اصلی بین دیجیتال مارکتینگ و پرفورمنس مارکتینگ در برسی دتاها است. پرفورمنس مارکتر برای انجام هر فعالیتی دتاهای بیشتری را برسی می‌کند و هزینه انجام هرکار را دقیق سنجش می‌کند تا میزان آن‌ها از حالت بهینه خارج نشود.

پرفورمنس مارکتر علاوه بر داشتن توانایی‌هایی مشخص، ابزارهای مرتبط با حوزه کاری خود را نیز باید فراگرفته باشد. از جمله ابزارهای معروف در این حوزه شامل شورت لینک سرویس‌ها، اد جاست، فایر بیس، گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و به طور کلی بسترهایی که گوگل فراهم می‌کند می‌شوند. از جمله نمونه‌های ایرانی این برنامه‌ها همچنین شامل اد تریس، چابوک و متریکس هستند. این ابزارها بطورکلی دتاهایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا از اتفاقاتی که در بستر اپلیکیشنتان رخ می‌دهد راحت‌تر باخبر شوید.

اولین اقدام قبل از اجرای کمپین‌ها، برسی ساختار اپلیکیشن است. یک پرفورمنس مارکتر می‌تواند برسی خود را به دو صورت انجام دهد. روش اول برسی مشکلات و ایرادهای اپلیکیشن قبل از اجرای کمپین‌ها و روش دوم اجرای کمپین‌ها با وجود مشکلات اپلیکیشن است که البته روش اول نتیجه بهتری خواهد داشت.

کمپین پرفورمنس مارکتینگ زمانی قابل اجرا است که شما برای تمامی مراحلی که کاربرانتان طی می‌کنند از قبل داخل ابزار خود هدف تعریف کرده باشید و هزینه هرکدام از مراحل را برآورد کرده باشید. بعد از آن اپلیکیشن را باید از نظر یو آی و یو ایکس برسی و برآورد کنید که چند درصد از کاربران شما فعال و چند درصد فعال نیستند. سپس سعی کنید تجربه کاربری افراد فعال را بهبود داده و علت فعال نبودن دیگر کاربران را بیابید که این فراید همان هک رشد است. بدین معنا که به جای افزایش تعداد کاربران، کاربران موجود را فعال‌تر می‌کنیم.

از جمله مدل‌های مختلف کمپین‌هایی که یک پرفورمنس مارکتر می‌تواند اجرا کند شامل سی پی ال و سی پی اس و…می‌شوند. به این معنا که باتوجه هزینه‌ای که انجام می‌دهید می‌توانید تعدادی مشتری خاص جذب کنید. کمپین سی پی ال بیشتر برای اپلیکیشن‌ها قابل اجرا است و باعث افزایش رجیستر کاربران و سی پی اس برای افزایش دنبال کننده‌های سایت‌ها کاربرد دارد.

یکی از نکاتی که باید قبل از اجرای این کمپین‌ها به آن توجه کرد این است که کمپین‌های پرفورمنس مارکتینگ برای همه کسب و کارها قابل اجرا نیستند و برای بعضی از آن‌ها تنها می‌توان براساس دتاها پلن‌های پرفورمنس مارکتینگ چید و یا هک رشد انجام داد.

باتوجه به گفته‌های خانم صداقت یک تیم دیجیتال مارکتینگ کامل شامل حداقل یک مدیر دیجیتال مارکتینگ، کارشناس اجرایی، مدیر محتوا و تیم محتوایی می‌شود. برای حرفه‌ای شدن در این حوزه از نظر ایشان تنها مطالعه کتاب‌ها و آموختن نحوه کار با ابزارهای مورد نیاز کافی نیست و بدست آوردن تجربه، علاقه به نظم و دتا و کنترل استرس از جمله مواردی هستند که می‌توانند بسیار برای موفقیت در حوزه مارکتینگ کمک کننده باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *