هکر رشد و دیجیتال مارکتر چه فرقی دارند؟

هکر رشد و دیجیتال مارکتر چه تفاوتی دارند؟

 

از سعی و خطا نترسید و همیشه گزینه های جدید را تست کنید . حتی اگر آزمایش های شما شکست می خورد نگران نباشید کلی داده دارید که می توانید در آزمایش های آینده از آن استفاده کنید .

والاترین هدف در هک رشد این است که کدام کانال و تاکتیک برای شما کار می کند و بالاترین بازگشت سرمایه (ROI) را برای شما به ارمغان می آورد و بعد بر روی آن تمرکز کنید .

بعد از چند سال که پروژه موفق شد ، یک نفر در مورد شما خواهد نوشت که شما به صورت شبانه روزی کار کرده اید و استراتژی رشد تان مثال زدنی است 🙂

 

 

 

استراتژی های هک رشد

یکی از معمول ترین استراتژی های هک رشد جذب کاربران جدید از طریق اهرم کردن “غول ” هایی هست که مخاطبان شان با مخاطب کسب و کار شما یکی است . این دقیقا کاری است که Airbnb با استفاده از Craiglist انجام داد می توانید داستان کامل آن را در این لینک ببینید .

علاوه بر این آمار نشان می دهد که کسب و کارهایی که از” همکاری تجاری” (Partnership) استفاده می  کنند برای دسترسی به مخاطبان بیشتر از ۱۰۰% تا ۶۰۰% بازگشت سرمایه بیشتری  داشته اند.

همکاری تجاری می تواند به شکل یکپارچه سازی پلتفرم ها (Integration) ، دسترسی به پایگاه مشتریان (User Base) و تبلیغات همزمان (Cross-Promotion)  باشد .

DropBox توانستند به وسیله تاکتیک معرفی به دوستان ۶۰% ثبت نامشان را افزایش دهند . در اصل به کاربران فعلی شون پیشنهاد دادند که با معرفی به دوستانشون می توانند حجم بیشتری داشته باشند . و در عمل ۵۰۰ مگ به خودشان می رسید و ۵۰۰ مگ به دوستان شان .

با همین روش Dropbox در تمام دنیا پخش شد .

Skype از روش مشابهی به نام  تاکتیک چرخه ویروسی استفاده کرد . برای آشنایی بیشتر با بازاریابی ویروسی می توانید این لینک را ببینید . وقتی آدمها می خواستند از Skype استفاده کنند   دوستان و فامیلاشون  را دعوت می کردند و اینگونه شبکه افراد داخل این نرم افزار بزرگ و بزرگتر شد .

بعضی از محصولات/سرویس ها برای به اشتراک گذاری ایده آل هستند و بعضی نه .

این رو در نظر بگیرید که یک تاکتیک در کسب و کار دیگه ای جواب داده  به این معنا نیست که برای شما هم جواب می ده . شما می بایست حتما برای خودتان آن را تست کنید .

 

رفتارهای شخصی یک هکر رشد

یک هکر رشد نیاز داره که :

  • متمرکز باشه :  در هک رشد سرعت اولویت اوله . اگر بعضی از فعالیت ها دیرتر انجام بشه جبران نمیشه کرد .
  • با انگیزه باشه : چون هکر رشد باید بسیار تست کنه و شکست بخوره برای همین باید خیلی با انگیزه باشه .
  • پاسخگو باشه : در مورد نتایج و چیزهایی که شرکت می خواهد گزارش آماده کنه و پاسخگو باشه.
  • کاردان باشه : وقتی نیاز هست که از تاکتیک های جدید ، کانال های جدید و فرصت های کشف نشده استفاده کنه انتخاب دقیقی داشته باشه  .
  • خلاق و کنجکاو باشه : برای اینکه بتونه خارج از چارچوب فکر کنه و آزمایش های رشدش را بتونه بهبود بده نیاز هست که خلاق باشه .
  • مبتنی بر داده  باشه : برای فهم داده هایی که به دست می یاره ، و طراحی سنجه ها و تحلیل آمار برای بهبود فرآیندها نیاز هست که داده را متوجه بشود و بتواند آنالیزور داده باشد . و در حالت ایده آل دانشمند داده باشه .
  • حریص به یادگاری باشه : نسبت به کانال های جدید و ابزارهایی که روز به روز از توی لپ لپ در میان حریص باشه .
  • ذهنش باز باشه : برای شنیدن ایده های جدید و جمع آوری الهام هایی از دیگران ذهن و گوشش باز باشه
  • شجاع باشه : وقتی نیاز هست که ریسک کند .

شاید براتون سوال پیش بیاد که خوب توی دیجیتال مارکتینگ هم من همینجوری هستم این به شما بستگی داره هر شغلی اقتضائات خاص خودش رو داره و می طلبه . خوب واقعا در تمام دنیا حقوق هکر های رشد بیشتر از دیجیتال مارکترها هست برای همین نیاز هست که اشراف بیشتری به موضوع داشته باشند .

اگر نکته را در مورد هکر های رشد گرفتید حالا بریم سراغ دیجیتال مارکترها 🙂

 

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

 

دیجیتال مارکتینگ به فرآیندی از تبلیغ برندها ، شرکتها ، محصولات و سرویس ها بوسیله رسانه ها ، کانال ها ، ابزارها و تاکتیک های آنلاین میگن .

معمولا از استراتژی های مختلفی استفاده می شود برای اینکه مفهومی که نیاز هست منتقل شود از راههای آنلاین به مخاطبان منتقل شود .

تمام استراتژی های موجود برای هدایت ترافیک به سمت کسب و کار هست و تبدیل یک بیننده گذری به مشتری وفادار است .

قسمت های کلیدی در دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلف شامل موارد زیر و بسیاری دیگر است (سعی شده که خلاصه توضیح بدهم وگرنه میشه مقاله ها برای هر کدام نوشت ):

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی : افزایش مخاطبان بوسیله شبکه های اجتماعی که در اینترنت وجود دارند مانند : فیسبوک ، اینستاگرام ، توییتر و یوتیوب .
  • بازاریابی محتوا :ساخت و به اشتراک گذاری محتوایی به صورت آنلاین مانند بلاگ ، ویدیو و پست های شبکه های اجتماعی .
  • بازاریابی ایمیلی : استفاده از ایمیل برای ارسال تبلیغات برای ساخت وفادار سازی ، اعتماد و آگاهی از برند
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) : توسعه استراتژی هایی برای افزایش تعداد بازدیدها  از طریق بالاتر قرار گرفتن در موتورهای جستجو و کلیک گرفتن
  • کمپین های کلیکی (PPC) : پرداخت به سیستم های تبلیغاتی برای اینکه بازدید کنند ه ها به سمت سایت شما یا اپ استورها برای نصب اپ شما هدایت شوند
  • بازاریابی موبایلی : توسعه استراتژی هایی برای هدف قرار گرفتن مخاطبینی که در دستگاه های موبایلی هستند از طریق شبکه های اجتماعی ، وب سایت ها ، ایمیل ها ، پیامک ها و اپلیکیشن ها
  • بازاریابی ارجاعی (Affiliate Marketing) :کسب و کارها جایزه می دهند به ارجاع دهنده هایی که برایشان مشتری بیاورند . مثل قسمتی از سرویس شان را یا پول نقد .

دیجیتال مارکترها ممکن است که با یکی یا چند تا از اینها کار کرده باشند این بستگی به نیاز شرکتی دارد که با دیجیتال مارکتر کار می کند .

بیاید به پروفایل دیجیتال مارکتر با جزئیات بیشتری نگاه کنیم .

 

دیجیتال مارکتر

بازاریاب ها می دانند که داده ها تمام جواب ها را ندارند . و بعد از آن چگونه می خواهید که سنجه ای برای احساسات آدمهایی که با برند ما سر و کار دارند قرار دهید ؟(البته راههای هست 🙂  مانند استفاده از NPS)

بازاریاب ها بیشتر متمرکز بر روی برندینگ ، داستان گویی ، تفکرات بلند مدت و احساسات مخاطب هستند .

کار آنها ساخت ، توسعه و پیاده سازی استراتژی  ارتباط با چند کانال است که دید آنلاین آدمها را نسبت به کسب و کار ، برند یا محصول بهبود دهد .

برای این آنها تقریبا از کانال های مشابه هکر های رشد استفاده می کنند مانند :

گوگل آنالیتکس ، لینک سازی ، CRM ، بازاریابی ویدیویی ، بهبود نرخ تبدیل ، گوگل ادوردز ، بلاگ نویسی ، SEO و غیره

 

رفتارهای شخصی دیجیتال مارکتر ها

دیجیتال مارکتر ها لازم است که :

  • خلاق باشن  : برای پیدا کردن فرصت ها در رسانه های آنلاین و پید اکردن راه جدید برای معرفی محصول/ سرویس در فضای آنلاین می بایست که خلاق باشید .
  • خود آموز : می بایست از روی رفتار کاربر احساسات آن ها را بیاموزیم  .
  • پاسخگو : برای مدیریت برند آنلاین و کمپین های دیجیتال و بودجه ریزی آنها می بایست که به مقام بالاسری پاسخگو باشند .
  • صبور  : برای ساخت برندی قوی و قابل اعتماد می بایست صبور باشند
  • تطابق پذیر : برای یادگیری ترندهای جدید و منطبق شدن با آنها می بایست که تطابق پذیر باشند .
  • منظم : آنها می بایست که بر روی کلی فعالیت تمرکز کنند پس بدون نظم این اتفاق خیلی سخت پیش می رود .

 

تفاوت ما بین هکر رشد و دیجیتال مارکتر

 

همانطور که بالاتر گفتم ، هکر رشد و دیجیتال مارکتر ممکن است که از کانال های بازاریابی یکسانی استفاده کنند و حتی رفتارهای شخصی شبیه به همی داشته باشند اما ایدئولوژی آنها در کار با هم بسیار متفاوت است .

تمرکز

دیجیتال مارکترها به طور معمول بر روی جذب مشتری تمرکز دارند در صورتیکه هکرهای رشد بر روی تمام فازهای قیف فروش/محصول تمرکز دارند .

همچنین دیجیتال مارکترها بر روی یک برنامه طولانی مدت و متمرکز بر روی برند و ارتباطات برند هستند در صورتی که هکرهای رشد بر روی یک چیز متمرکز هستند فقط رشد .

 

قیف هک رشد

قیف هک رشد

 

ریسک

ساخت یک برند نیازمند زمان زیادی است ، ولی می تواند در یک لحظه نابود شود . برای همین دیجیتال مارکتر ها قابلیت های زیادی برای ریسک ندارند ، اما هکر های رشد دارند .

(البته ممکن است که هکر های رشد هم با آزمایشات بسیار بزرگ و خارج از چارچوب خسارات زیادی را به شرکت /استارتاپ وارد کنند . )

پس زمینه فنی

تیم های دیجیتال مارکتر ها شامل افراد غیر فنی ای هستند که برای پیاده سازی ایده هایشان نیاز به برنامه نویس ها ، طراحان ، و دانشمندان داده دارند . از دیگر سو ، تیم های هکر های رشد شامل افرادی هست که ایده هایشان را از ابتدا تا انتها خودشان می سازند . زمانی که دیجیتال مارکتر ها در حال حدس و گمان هستند هکر های رشد تست می کنند اندازه گیری می کنند و همه چیز را بهبود می دهند . پیشینه ی فنی شان به آنها کمک می کند که فرصت هایی را ببینند که مارکترها نمی توانند ببینند .

همانطور که دیدید هک رشد بین مارکتینگ و دانش فنی قرار دارد . برای همین هست که دیجیتال مارکترها می توانند هکر رشد شوند اگر آنالیز بسیار قوی و ذهنیت فنی داشته باشند .

در یک کلام : تمام هکرهای رشد موفق مارکترهای قوی ای هستند اما تمام بازاریاب ها هکر های رشد نیستند . بحث فقط کد نویسی نیست بلکه تمرکز بر روی داده ها برای رشد کسب و کار اهمیت بالایی دارد .

 

جمع بندی :

آیا در حال دنبال کردن ترند های دیجیتال مارکتینگ هستید ؟ برای اینکه بتوانید ظاهر آنلاین کسب و کار را شکل دهید  و یک برند قوی بسازید ، و یا دنبال استراتژی های رشد سریع هستید ؟ اگر به دنبال این هستید که چه کسی را برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید (یا بشوید) دیجیتال مارکتر یا هکر رشد ، ابتدا نیازهای خودتان را بنویسید .

  • اگر شما استارتاپ هستید یا می خواهید یک محصول/ مفهوم جدید را لانچ کنید ، اما نمی توانید هزینه ها و زمان کمپین های بازاریابی را تامین کنید ، هکر رشد احتمالا بهترین راهکار برای شماست .
  • از آن سو ، شرکتهای دیر پا معمولا با نرخ رشد سالیانه شان و شهرت برندشان راضی می شوند آنها نیازمند دیجیتال مارکتر هستند .

من به زودی مقاله ای خواهم نوشت در مورد مهندسی رشد  در سازمانهای بزرگ که جایگاه تفکر هک رشد را در این سازمان ها نشان خواهم داد .

 

 

لطفا و خواهشا اگر مقاله را خواندید هر نظری داشتید این پایین برای من بنویسید این باعث میشه که من انگیزه و انرژی بیشتری برای ادامه کار بگیرم .

شاد و پر رشد باشید 🙂

این مقاله ترجمه و تخلیصی بود از این مقاله

3 دیدگاه برای “هکر رشد و دیجیتال مارکتر چه فرقی دارند؟

  1. هادی بصیری گفته:

    سلام
    ممنون
    از ۶ سال پیش ک کاملا اتفاقی با موضوع هک رشد آشنا شده بودم تا زمانی ک باز هم کاملا اتفاقی پارسال به پیج شما رسیدم علی رغم جذابیت موضوع اما به دلیل نفهمیدنش در این زمینه حرکتی نداشتم
    الان چند ماهی هست ک آینده شغلی ام را در این مسیر میبینم و در حال فهمیدن بیشتر موضوع هستم
    اما همچنان نفهمیده ام
    ک یکی از دلایلش را در نشناختن مثال های موفق ایرانی می دانم

    اما بی اغراق بگم ک شنیدن و خواندن رشدینو عامل غرقگی منه

    این را نوشتم ک بدونی خاطر خواه زیاد داری مهندس به شرطی ک همچنان خوب و به روز و عمیق باشی😉

  2. مونا رمضانپور گفته:

    ممنون از مقاله خوبتون، با خوندن مقاله‌تون سوالی که برای بنده پیش اومد اینه که، اگر تفاوت دیجیتال‌مارکتر با هکر رشد، در دید فنی و نگاه داده‌محورشون هست، تفاوت یه هکر رشد و بازاریاب داده‌محور چی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *