۲۰ ابزار منتخب برای آنالیز سایت

20 ابزار منتخب در زمینه آنالیز سایت

۲۰ ابزار منتخب در زمینه آنالیز سایت که طی پرسشنامه‌ای از بیش از ۲۰۰۰ کارشناس انتخاب شده‌اند.

در این پرسشنامه ما از بیش از ۲۰۰۰ کارشناس خود درخواست کردیم تا ابزارهای آنالیز و تحلیل سایتی را که درحال حاضر مورد استفاده قرار می‌دهند را به ما معرفی کنند. نتایج این پرشنامه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • معرفی ۹ ابزار مرسوم در زمینه آنالیز سایت
  • معرفی ۸ ابزار متداول و معروف در زمینه تحلیل و آنالیز رفتار کاربران در سایت و همچنین ۳ ابزار بدون کوکی (cookieless) کارآمد که می‌توانید از آنها در زمینه آنالیز استفاده کنید.

۹ ابزار تحلیل‌گر که حرفه‌ای ها مورد استفاده قرار می‌دهند:

زمانی که صحبت از تحلیل و آنالیز سایت می‌شود، اولین ابزاری که به ذهن همگان خطور می‌کند، سردمدار و رهبر گروه یعنی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) می‌باشد. اما این ابزار فقط یک بخش کوچکی از زمینه وسیع تحلیل و آنالیز است.

طبق برسی انجام گرفته، معروف‌ترین ابزارها از نظر کارشناسان یه ترتیب شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. Google Analytics
  2. Adobe Analytics
  3. Mixpanel
  4. StatCounter
  5. Matomo
  6. Yandex Metrica
  7. Amplitude
  8. Baidu Analytics
  9. HubSpot

 

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) :

گوگل آنالیتیکس ابزاری رایگان برای آنالیز سایت و کنترل ترافیک آنها، برسی ضریب بازگشت، نرخ تبدیل و آمار بازدیکنندگان در لحظه می‌باشد که ۷۴% از کارشناسان طی برسی انجام شده از آن به عنوان ابزار تحلیلی استفاده می‌کنند. همچنین براساس آمار شرکت BuiltWith، این ابزار روی بیش از ۳۰ میلیون وب سایت‌ نصب شده‌ و تفاوت اصلی آن با Google 360 رایگان بودن آن می باشد.

 

ادوبی آنالیتیکس (Adobe Analytics) :

ادوبی آنالیتیکس یک ابزار برای آنالیز سایت و همچنین یک سیستم جمع آوری اطلاعات چند کاناله است که می‌توان آن را یک سرمایه گذاری جایگزین برای گوگل آنالیتیکس دانست. طبق برسی انجام شده ۴۰% از کارشناسان از این ابزار جایگزین استفاده می‌کنند که امکانات متعددی از جمله جمع آوری اطلاعات چند کاناله در اینترنت را دارا است.

 

میکس پنل (Mixpanel) :

میکس پنل، یک پلتفرم حرفه‌ای است که پایش رفتار کاربران و شاخص‌های عملکردی اپلیکیشن‌های موبایلی و تحت وب را مورد برسی قرار می‌دهد و برای پایش کم‌تر از هزار نفر رایگان است. ۴% از کارشناسان در برسی انجام‌شده از این پلتفرم استفاده کرده‌اند که برخلاف ابزارهای آنالیز سایت، طوری طراحی شده‌ است تا به سرویس‌های SaaS (نرم افزار به عنوان یک سرویس) و صاحبان وب سایت‌ها در جهت گرفتن اطلاعات لحظه‌ای مربوط به برخورد مشتریان و کاربران با محصول کمک می‌کند.

 

ماتومو (Matomo) :

ماتومو یا (Piwik) که عنوان قبلی آن می‌باشد یک پلتفرم نرم افزار رایگان برای آنالیز سایت است که ترافیک سایت و میزان بازدیدکنندگان آن را برسی کرده و به شما گزارش می‌دهد. در برسی انجام شده ۲% از کارشناسان از این پلتفرم استفاده کرده‌اند. شما همچنین می‌توانید این پلتفرم را روی سرور شخصی خود،WordPress  و یا با خرید اکانت ابری روی آن نصب نمایید.

 

StatCounter :

StatCounter شرکتی است که خدمات  آنالیز سایت‌ را ارائه می دهد و میزان بازدید از هر صفحه، بخش‌های مختلف سایت و تعداد کاربرانی که روزانه وارد سایت می‌شوند را مورد برسی قرار می‌دهد و برای سایت‌هایی که از صفر تا پانصد بازدید از صفحه سایت داشته باشند هزینه آن رایگان است. طبق برسی انجام شده ۲% از کارشناسان از این وب سایت برای آنالیز سایت‌ها استفاده کرده‌اند.

 

Yandex Metrica :

Yandex Metrica یک سرویس آنالیز سایت و متصل به موتور جستجوگر روسی Yandex می‌باشد که انواع آنالیز و تحلیل‌ها را روی وب سایت انجام می‌دهد و برخلاف گوگل آنالیتیکس، اطلاعات را در حجم بالا هم نمونه برداری نمی‌کند و همه داده‌ها را در نظر میگیرد. این سرویس همچنین رفتار کاربران و نقشه کلیک‌هایی که در سایت شما انجام داده‌اند را نیز مورد برسی قرار می‌دهد. طبق برسی انجام شده ۲% از کارشناسان از این سرویس برای آنالیز سایت خود استفاده کرده‌اند.

 

Amplitude :

Amplitude یک پلتفرم آنالیز سایت است که میزان استفاده از محصول، رفتار کاربران و همچنین قیف فروش را مورد برسی قرار می‌دهد و در بازخوردهای کم‌تر از ۱۰ میلیون برای محصولات در ماه آنالیز آن رایگان است. ۱% از کارشناسان در برسی انجام شده از این پلتفرم برای آنالیز استفاده کرده‌اند که بر خلاف گوگل آنالیتیکس تمرکز بیشتری روی برسی رفتار و تجربه کاربران انجام می‌دهد.

 

Baidu Analytics :

Baidu یک ابزار آنالیز سایت و متصل به موتور جستجوگر چینی (Baidu) می‌باشد که بازدیدکنندگان سایت، منابع ایجاد کننده ترافیک سایت و همچنین نرخ‌های تبدیل در سایت را مورد برسی قرار ‌می‌دهد. این ابزار رایگان بوده و طی پرسش انجام شده ۱% از کارشناسان از آن استفاده کرده‌اند.

 

HubSpot :

HubSpot یک پلتفرم بازاریابی محصول و همچنین یک برنامه آنالیزگر فروش می‌باشد که هزینه استفاده آن از ۴۰ دلار در ماه شروع می‌شود و ترافیک سایت، ایمیل مارکتینگ، مدیریت سرنخ‌ها و نرخ‌های تبدیل را مورد برسی قرار می‌دهد. طبق برسی انجام شده این برنامه دارای عملکرد‌های مختلف در بخش‌هایی مانند صفحات فرود در سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکنینگ و سرنخ فروش می باشد.

 

به چه علت ابزارهای متداول آنالیز سایت کارآمد هستند؟

ابزارهای آنالیز سایت به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید چه کسانی از وب سایت شما بازدید می‌‌کنند و چه تجربه‌ای

را در آن کسب می‌کنند. به عنوان مثال شما می‌توانید اطلاعاتی همچون ترافیک وب سایت (ترافیک سایت شامل تعداد نفراتی که به سایت وارد می‌شوند، از کجا وارد سایت شما می‌شوند و اینکه آیا برای اولین بار از سایت شما بازدید می‌کنند یا خیر می‌شود)، مقدار زمانی که هر شخص در سایت شما می‌گذراند و ضریب بازگشت آنها را برسی کنید و با استفاده از آنها کارایی وب سایت خود را ارتقاء دهید.

اما در اینجا یک نکته وجود دارد:

بعد از استفاده از این ابزارها شما به نقطه‌ای می‌رسید که دیگر به کمک آنالیزگرها نمی‌توانید تجربه‌ای که کاربران شما در وب سایتتان را دارند را درک و برسی کنید. طبق گفته کارشناسان این پرسشنامه نیز برنامه‌هایی مانند گوگل آنالیتیکس نمی‌توانند به شما کمک کنند که متوجه شوید چرا کاربران چنین رفتار و بازخوردهایی را نسبت به سایت شما نشان می‌دهند که همین موضوع موجب برسی موارد گفته شده در ادامه مقاله می‌شود…

آنالیزگرهای معمول و شناخته شده چه چیزی را به شما نمیگویند؟

آنالیزگرهای معرفی شده در بخش قبل اطلاعات جامعی را درباره اتفاقتی که در وب سایت شما رخ می‌دهند را می‌توانند در اختیارتان قرار ‌دهند اما سوالاتی هستند این ابزارهای آنالیز و تحلیل‌ سایت نمی‌توانند پاسخ دهند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازدیدکنندگان شما زمانی که وارد صفحه وب سایت شدند به دنبال چه مطالبی می‌گشتند؟
  • بازدیدکنندگان چه فکری را در سر می‌گذراندند و با گردش در وب سایت شما چه تجربه‌ای را کسب کرده‌اند؟
  • چه اطلاعاتی می‌توانند در زمینه بهبود سایت به شما کمک کنند؟
  • آیا بازدیدکنندگان شما اطلاعاتی که به دنبال کسب آن بوده‌اند را در سایت شما پیدا کرده و رضایت‌مند از آن خارج شده‌اند و یا اینکه با گیرکردن در قسمتی از سایت حس ناامیدی را تجربه کرده‌اند؟

در این مرحله است که ابزارهای آنالیز و تحلیل رفتار سایت‌ها به میان می‌آیند تا یک دید واضح‌تر را از آنچه بازدیدکنندگان وب سایت شما تجربه می‌کنند در اختیارتان قرار دهند. با استفاده از ابزارهایی مانند هیت مپ‌ها یا نقشه های حرارتی (heatmaps) و ثبت کننده رفتارها و نقشه کلیک‌های هر کاربر در سایت می‌توانید کیفیت داده‌های دریافتی خود از ابزارهای آنالیزگری مانند گوگل آنالیتیکس بالا ببرید و جواب‌ سوال‌های خود را دریافت کنید.

چگونه داده‌های کمیتی و کیفیتی گرفته شده از ابزارهای آنالیز سایت را باهم ترکیب کنیم؟

هر یک از ابزارهای کمیتی و کیفیتی آنالیز سایت‌ ها می‌توانند اطلاعات متفاوتی را که شامل ترافیک سایت و تجربه کاربران در وب سایت می‌شود را در اختیارتان قرار دهند ولی اگر شما بتوانید این اطلاعات را باهم ترکیب کنید بسیار نتیجه کارآمد و مطلوب‌تری را دریافت خواهید کرد.

به عنوان مثال  نخست می‌توانید اطلاعات کمیتی سایت مانند تعداد صفحات بازدید شده، ضریب بازگشت یا میزان زمانی که هر کاربر در وب سایت شما گذرانده است را برسی و مشکلاتی که در صفحات وب سایت شما موجود هست را بازیابی کنید، سپس با استفاده از اطلاعات کیفیتی رفتار کاربران خود را مورد سنجش قرار دهید. با ترکیب این اطلاعات می‌توانید شناسایی کنید چه تغییراتی برای سایت شما مفید هستند و یا اینکه چرا کاربران بدون تبدیل شدن به مشتریان از وب سایت شما خارج می‌شوند.

 ۸ ابزار آنالیز سایت و رفتار کاربران که توسط کارشناسان انتخاب شده‌اند:

ابزارهای آنالیز سایت و رفتار کاربران در وب سایت‌ها می‌توانند از طریق تحلیل و برسی کلیک‌های بازدیدکنندگان و فعالیت‌هایی که در وب سایت شما انجام می‌دهند، اطلاعات دقیقی را در رابطه با رفتار کاربران در اختیارتان قرار دهند.

طبق برسی انجام گرفته، معروف‌ترین ابزارهای تحلیل‌گر رفتار کاربران در سایت‌ها از نظر کارشناسان یه ترتیب شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. Hotjor
  2. CrazyEgg
  3. VWO
  4. FullStory
  5. LuckyOrange
  6. Smartlook
  7. Clicktale
  8. Mouseflow

 

Hotjar :

Hotjar یک ابزار تحلیل‌گر رفتار کاربران در سایت است که وظیفه آن آنالیز و تحلیل هیت مپ‌ها و ثبت رفتار کاربران و برسی بازخورد آنها برای بهبود وضعیت تجربه کاربری می‌باشد. این ابزار تا تعداد بازدید از صفحه کم‌تر ۲۰۰۰ رایگان می‌باشد و کمک می‌کند تا متوجه شوید کاربران شما در سایت چه فعالیت‌هایی را و به چه علتی انجام می دهند، و حتی می‌تواند بازخورد کاربران واقعی شما را بصورت صدا یا ویس ثبت کند. در حال حاضر این ابزار در بیش از ۹۰۰ هزار وب سایت و بیش از ۱۸۰ کشور استفاده می‌شود.

 

Crazy Egg :

Crazy Egg یک ابزار بهینه‌ساز وب سایت می‌باشد که هیت مپ‌ها و رفتار کاربران در وب سایت و تست ای/ بی سایت را مورد برسی قرار می‌دهد. شرکت Crazy Egg ابتدا یک آژانس طراحی بوده‌است که بعد با هدف کمک به مسیریابی بیزینس‌ها، ارزشیابی و بهبود نرخ تبدیل وب سایت‌ها به عنوان یک ابزار بهینه‌ساز به فعالیت خود ادامه داد. هزینه استفاده از این ابزار از ۲۴ دلار در ماه شروع می‌شود.

 

VWO :

VWO یک پلتفرم تحلیل‌گر تست ای/ بی وب سایت‌ها می‌باشد که در زمینه برسی تست ای/ بی یا (split testing)، قیف‌ها، نرخ بازدید از سایت‌ها و برسی رفتار‌های کاربران فعالیت می‌کند. هزینه استفاده از این ابزار از ۹۹ دلار شروع می‌شود.

 

FullStory :

این ابزار‌ نرخ‌ و قیف‌های فروش و سرعت صفحات سایت را برسی کرده و تا ۱۰۰۰ جلسه که در زمان مشخص شده برای کاربران در سایت شما بصورت ماهانه تشکیل بشود رایگان می‌باشد. درواقع FullStory یک پلتفرم هوش دیجیتال است که به شرکت‌ها در حل و پیدا کردن جواب مشکلات و درک تجربه کاربران در سایت کمک می‌کند.

 

Lucky Orange :

Lucky Orange یک ابزار آنالیزگر رفتار کاربران در سایت می‌باشد که ترافیک سایت، قیف تبدیل و رفتار کاربران را برسی و ثبت می‌کند. این تحلیل‌گر لحظه‌ای به بیزینس‌های آنلاین کمک می‌کند تا مشکلاتشان را تشخیص دهند و راهکارهای کارآمدی را برای بهبود وضعیت سایت برای کاربران خاص خود ارائه می‌دهد. هزینه استفاده از این ابزار از ۱۰ دلار در ماه شروع می‌شود.

 

Smartlook :

Smartlook یک ابزار آنالیزگر رفتار کاربران در سایت و اپلیکیشن‌های موبایلی است که رفتار ثبت شده کاربران و هیت مپ‌ها را مورد برسی و تحلیل قرار می‌دهد و تا ۱۵۰۰ جلسه که در زمان مشخص شده برای کاربران در سایت شما بصورت ماهانه تشکیل بشود رایگان می‌باشد.

 

Clicktale :

Clicktale یک ابزار تحلیل‌گر رفتار کاربران در سایت‌ می‌باشد که الگو رفتاری کاربران در وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی را به کمک هیت مپ‌ها و ثبت رفتار کاربران در سایت‌ها مورد برسی قرار می‌دهد. این سیستم خود را به عنوان یک نرم‌افزار آنالیزگر دیجیتال و برسی کننده رفتار کاربران معرفی می‌کند که  هدف آن تبدیل تعاملات کاربران به نتایج بصری می‌باشد. هزینه استفاده از این ابزار بسته به نوع خدماتی که برای شما ارائه می‌کند متفاوت می‌باشد.

 

Mouseflow :

این ابزار رفتار کاربران را با استفاده از هیت مپ‌ها، قیف‌ها و ثبت عملکردهای بازدیدکنندگان مورد برسی قرار می‌دهد. Mouseflow تمام رفتارهای کاربران را ثبت می‌کند و نقاط درد و تبدیل‌های سریع در وب سایت را مشخص می‌کند. هزینه استفاده از این ابزار تا ۵۰۰ ثبت رفتار کاربران در ماه رایگان می‌باشد.

 

۳ ابزار بدون کوکی آنالیزگر که باید امتحان کنید!

آنالیزگرهای خصوصی متمرکز مسیر رفتار خصوصی کاربران را مشخص می‌کنند. طبق برسی انجام شده دومین چالش بزرگ بیش از ۲۰۰۰ کارشناسان در رابطه با استفاده از آنالیزگرهای معمول ذکر شده، حجم بالای اطلاعات و داشتن گزینه‌های بیش از حد معمول بوده است، همچنین طی اطلاعات بدست آمده یکی دیگر از را‌ه‌های آگاه شدن از مشکلات کاربران در وب سایت‌ها استفاده از سوالاتی بوده است که با پر کردن فرم‌هایی که در سایت به آنها نشان داده می‌شده‌است بدست آمد، به همین علت خالی از لطف نیست اگر به این دو مورد با ارزش نیز اشاره کنیم.

در اینجا به ۳ ابزار بدون کوکی آنالیزگر که رفتار شخصی کاربران را مورد برسی قرار می‌دهند اشاره می‌کنیم که شامل موارد ذیل می‌شوند:

  1. Plausible
  2. Fathom
  3. Simple Analytics

 

Plausible :

Plausible یک ابزار آنالیز سایت ساده و یک منبع باز (open-source) بدون کوکی است که اطلاعات ساده ترافیک سایت شامل بازدید از صفحات، ضریب بازگشت و مدت زمانی که فرد از لحظه ورود تا ترک کردن وب‌ سایت در وب‌ سایت می‌گذراند را برسی می‌کند و هزینه استفاده از آن برای بازدید از صفحه بیش از ۱۰۰۰۰ در ماه از ۶ دلار شروع می‌شود.

 

Fathom :

Fathom یک ابزار آنالیزگر ساده است که رفتار شخصی کاربران را مورد برسی قرار می‌دهد و اطلاعاتی در رابطه با ترافیک سایت از جمله بازدیدکنندگان خاص وب سایت، ضریب بازگشت و کامل شدن یک فعالیت یا تعامل کاربر را در سایت برسی کرده و در اختیارتان قرار می‌دهد. هزینه استفاده از این ابزار برای بازدید از صفحه بیش از ۱۰۰۰۰ در ماه از ۱۴ دلار شروع می‌شود.

 

Simple Analytics :

Simple Analytics یک ابزار آنالیزگر بسیار ساده وب سایت‌ها می‌باشد که سنجش‌های ترافیک سایت مانند  لینک‌هایی که کاربران با استفاده از آن وارد وب سایت شما می‌شوند، کشوری که کاربران از آن وارد سایتتان می‌شوند و صفحات پربازدید وب سایت را مورد برسی قرار می‌دهد. هزینه استفاده از این برنامه برای بازدیدهای بالای ۱۰۰۰۰ در ماه از ۱۹ دلار شروع می‌شود.

 

منبع:

Top 20 Web Analytics Tools Used by Experts in 2021 [Free + Premium] (hotjar.com)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *