۶۵۰% رشد در فروش بوسیله گوگل فایربیس در بازی کلماتیک

نرخ تبدیل درآمد در فایربیس

بازی های کلمه ای این روزها بیشترین نرخ نصب متوسط در کافه بازار را در میان تمام دسته بندی ها از آن خود کرده اند . بازی هایی که بیشتز از همه با بازی باقلوا از سال ۹۶ شروع شد و با بازی آمیرزا بین ایرانیان شناخته شد اما طبق گفته ی تیم کافه بازار یکی از بهترین نرخ های تبدیل در بین بازی های ایرانی از آن بازی کلماتیک است در زیر می خواهیم یکی از دلایل این موفقیت که استفاده درست از ابزار گوگل فایربیس بوده است را با هم بررسی کنیم .

 

می توانید بازی کلماتیک را در این لینک مشاهده بفرمایید .

می توانید گفتگو با محمد رضا حسن زاده مدیر استودیوی اردیبهشت استودیو در رویداد رشدینو را در این لینک گوش دهید .

 

در مورد بازی کلماتیک

  • شروع از مهر ۹۶
  • محصول استودیوی اردیبهشت
  • بیش از ۴۰۰ هزار نصب
  • بازی برگزیده کافه بازار
  • مستقر در قزوین

اهداف

  • افزایش نرخ تبدیل
  • افزایش بازگشت کاربران در روزهای اول
  • افزایش درآمد زایی

رویکرد

  • پیاده سازی گوگل فایربیس و گیم آنالیتکز
  • استفاده از پوش نوتیفیکیشن های هوشمند
  • استفاده از ریموت کانفیگ برای بالانس درجای بازی 🙂

نتایج

بیش از ۲۵ A/B تست به ترتیب ۲۴ A/B تست از جنس ریموت کانفیگ انجام شد و ۱ A/B تست از جنس پوش نوتیفیکیشن ارسال شد .

بیشترین میزان افزایش نرخ تبدیل به دلیل همین ۲۴ تستی بوده است که باعث شده است که آن چیزی که کاربران می خواهند رو بیاید و همانها باعث شوند که این نرخ تبدیل اتفاق بیفند .

نرخ تبدیل درآمد در فایربیس
نرخ تبدیل درآمد در فایربیس

در تصویر بالا مشاهده می کنید که در یک بازه ۳۰ روزه ۶.۹% از کاربرانی که بازی را نصب کرده اند در همین بازه ی زمانی پرداخت انجام داده اند که این نرخ حیرت انگیزی هست و تغییر در فروشگاه ، ارقام آن نحوه امتیاز دهی و سختی و آسانی بازی دلایل عمده ی این نرخ تبدیل می باشد .

 

یکی از نکاتی که باعث شده است این بازی آنقدر برای کاربران جذاب باشد این است که همراه با داستانی تصویری همراه هست و تقریبا تمام قابلیت هایی که اضافه شده است و یا می خواست که انجام شود توسط ریموت کانفیگ تست شده است تا متوجه شوند که آیا این قابلیت باعث افزایش بازگشت مشتریان می شود یا خیر و واقعا این افزایش بازگشت مشتریان است که باعث افزایش درآمد زایی می شود .

 

همبستگی زمان و بازگشت کاربران در فایربیس
همبستگی زمان و بازگشت کاربران در فایربیس

 

در تصویر بالا می بینید که نرخ بازگشت روز اول کاربران ۵۷% است که از ۴۰ درصد بازگشت مشتریان در روز اول ۱۷ درصد بالاتر است و نرخ بازگشت در روز هفتم نیز ۲۶.۵  درصد است که از نرخ خوب آن که ۲۰ درصد هست هم بالاتر هست شاید این طور بتوانیم بگوییم که بالابردن نرخ بازگشت روز اول را بتوانیم با آنبوردینگ و آموزشهای اول بازی بالا ببریم ولی بالا بردن هر یک درصد از بازگشت روز هفتم و روز سی ام نیازمند ماهها تلاش و خون دل خوردن است .

 

در پایان بنده شاهد بودم که تیم فوق العاده ی اردیبهشت بارها و بارها تست های هک رشدی ای بر روی پوش نوتیفیکیشن و تک تک المان های بازی انجام داده اند و تنها به فرضیات ذهنی گیم دیزاینر اتکا نکرده اند و اینها را با استفاده از قابلیت فوق العاده ریموت کانفیگ گوگل فایربیس به بوته ی آزمایش گذاشته اند . یکی دیگر از دلایل بازگشت کاربران پوش نوتیفیکیشن های جذاب و بهبود یافته است همانطور که در تصویر زیر می بینید .

 

نرخ باز شدن نوتیف ها به صورت حیرت انگیز در فایربیس
نرخ باز شدن نوتیف ها به صورت حیرت انگیز در فایربیس

 

در تصویر بالا براساس موتور پیش بینی گوگل فایربیس پیش بینی شده است که چه تعداد کاربرانی ریزش می کنند و بعد ازآن بوسیله تارگت کردن این کاربران زمانی که مشخص شده است که می خواهند ریزش کنند نه تنها آنها را به بازی برگردانده اند و نرخ باز کردن بالای ۷ درصد نوتیفیکیشن را رقم زده اند بلکه ۳ درصد از کسانی که بازی را باز کرده اند نیز پرداخت موفق داشته اند و این یعنی نگهداشت علمی و مهندسی کاربران .

 

 

جمع بندی

 

نظر بنده به عنوان عضو کوچکی که در مدت زمان کوتاهی نکات زیادی از این تیم فوق العاده یاد گرفتم این است که این موارد باعث رشد ۶۵۰ درصدی نرخ تبدیل کل کاربران به کاربران پولی شده است:

  1. استفاده دقیق و منظم از ابزارهای مناسب مانند گوگل فایربیس و گیم آنالیتکز
  2. ۲۴ نسخه ریموت کانفیگ و بررسی تمام نکاتی که به بازی اضافه می شود و یا از آن کم می شود و تست اینکه آیا باعث افزایش بازگشت مشتری شده است یا خیر
  3. بهبود پوش نوتیفیکیشن ها برای نگهداشت مشتریانی که می خواستند خارج شوند .

 

در مرحله ی اول اگر بتوانیم بازگشت کاربران را بیشتر کنیم و به استاندارد ۴۰ – ۲۰ – ۱۰ و فراتر از آن برسانیم می توانیم توقع داشته باشیم که درآمدمان هم بیشتر شود و واقعا می بایست براساس رویکرد بازاریابی بازگشتی یا همان Retention Marketing  تمام اهداف طراحی و بهبود به این سمت حرکت کنند و این کار پیچیده و زمانبری است و نیاز به صرف هزینه و دقت و تست های فراوان است .

 

این داده ها با اجازه تیم اردیبهشت استودیو منتشر شده است .

 

لطفا هر نظری دارید با ما در میان بگذارید .

1 دیدگاه برای “۶۵۰% رشد در فروش بوسیله گوگل فایربیس در بازی کلماتیک

  1. رضا گفته:

    من سال قبل توی یکی از دوره های شما شرکت کرده بوده و اون موقع واقعا باور نمی‌کردم که همچین چیزی ممکن باشه، اما توی بازی که خودم درست کردم فایبریس واقعا تاثیر خیلی خوبی داشت توی فروشم داشت، ممنون آقای اسلامی⁦❤️⁩

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *