خلاصه قسمت سیزدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت ۱۰۰)

خلاصه قسمت سیزدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو

رادیو رشدینو -اخبارینو (۰۷:۴۰-۰۱:۲۰)

در این قسمت از اخبارینو به همراهی جناب آقای حامد موسوی به برسی شبکه اجتماعی (Reddit)، قابلیت (payment 2.0) تلگرام و استفاده از کلاب هاوس در دوران انتخابات می‌پردازیم.

خبر اول:

ردیت (Reddit) یک سایت برای انتشار جدیدترین اخبار شبکه‌های اجتماعی است که جدیدا اعلام کرده که قابلیتی مشابه به برنامه کلاب هاوس به نام (Reddit Talk) را به قابلیت‌های خود اضافه کرده است که به کاربران سایت این امکان را می‌دهد که بتوانند بصورت صوتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

خبر دوم:

با استفاده از قابلیت (payment 2.0) تلگرام از این پس می‌توانید خرید انجام بدید و بدون خارج شدن از برنامه مستقیم به درگاه‌های پرداختی متصل شوید.

خبر سوم:

طبق خبر منتشر شده از طرف یکی از ارگان‌های جمهوری اسلامی، ایجاد اختلال در برنامه کلاب هاوس از طرف هریک از اپراتورها موجب جریمه میلیاردی آنها خواهد شد.

رادیو رشدینو -نکاتینو (۱۹:۰۳-۰۷:۵۵)

در این بخش از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای حامد موسوی به برسی نکات کسب و کار و رشد فردی می‌پردازیم. در این قسمت، راجع به سخنرانی‌های خانم تاشا یوریچ (Tasha Eurich) برای همایش جهانی TED صحبت می‌کنیم و همچنین به برسی شرایط زندگی بعد از دوران کرونا می‌پردازیم.

خانم یوریچ جزء نویسندگان نیویورک و روان شناس سازمانی و راهنمای رهبری هستند که عنوان سخنرانیشان هم خودآگاهیتان را افزایش دهید با یک راه کار ساده یا (increase your self-awareness with one simple fix) می‌باشد. ایشان در سخنرانی خود بحث خودآگاهی را مورد برسی قرار می‌دهند.

طبق گفته ایشان تنها ۱۰ درصد از افراد دنبال استعدادیابی و کشف توانایی‌ها خود می‌روند که طبق برسی میزان استرس و افسرگی این افراد هم بیشتر از بقیه افراد میباشد. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع نگاه به گذشته و پرسش سوال چرا است. نگاه به گذشته می‌تواند شما را از مسیر منحرف کند بنابراین بهتر است سعی کنید چرا خود را به چگونه تبدیل کنید و به این روش تفکر خلاق خود را  روشن و بتوانید راه حل‌های مشکل خود را  پیدا کنید.

بخش دوم نکاتینو: برسی زندگی بعد از کرونا

طبق برسی صورت گرفته روی سه گروه از اپلیکیشن‌های موبایلی در زمینه‌های بازی، دوست‌یابی و سفارش غذا در سه کشور استرالیا، اتریش و دانمارک در دوران قرنطینه، بدین نتیجه رسیدند که برخلاف افکار عمومی بعد از تزریق واکسن کرونا میزان استفاده از این اپلیکیشن‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش یافت.

این مقدار در استرالیا ۵۴ درصد بود که با شروع سختگیری‌های جدید روند استفاده از آنها دوباره شیب صعودی پیدا کرد. نکته مهم در این دوران این است که همه چیز ممکن است تغییر کند و تمام پیشگویی‌های مربوط به دوران بعد از کرونا آنگونه که ما فکر می‌کنیم اتفاق نیوفتند.

رادیو رشدینو -آموزینو (۴۲:۳۹-۱۹:۱۹)

در این قسمت از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای حامد موسوی به برسی مدل استعدادیابی آقای کن رابینسون و همچنین بخشی از کتاب هک رشد آقای شان الیس می‌پردازیم.

مدل خودشناسی که این جلسه قصد داریم به برسی آن بپردازیم مدل آقای کن رابینسون می‌باشد که در کتابی با نام (المنت: چگونه با یافتن علاقه قلبی خود هرچیز رنگ دیگری به خود میگیرد) هم در ایران ترجمه شده‌است.

در بخش اول ایشان سه محدودیت که همه ما با آنها رو به رو هستیم را مورد برسی قرار می‌دهند.

توانایی‌های ناشناخته‌ای که داریم، ناتوانی در ایجاد ارتباط بین توانایی‌ها و درک از توانایی‌های بالقوه‌مان.

نکته‌ای که آقای رابینسون به آن می‌پردازند این است که ما با عادت‌های خود خو می‌گیریم و همین موضوع باعث می شود تا نتوانیم تغییر و یا پیشرفت کنیم و این درحالی است که خیلی از انسان‌ها توانسته‌اند تا ۸۰-۹۰ درصد زندگی خود را تغییر دهند. یکی دیگر از کتاب‌هایی که در بحث خودآگاهی قابل توجه است کتاب (ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم میدانستم) است که به برسی نکات مهمی را درباره خودآگاهی می‌پردازد.

بسیاری از انسان‌هایی که در دهه‌های ۴۰ یا ۵۰ زندگی خود موفق هستند طی سالهای زندگی خود شکست‌های زیادی را تجربه کرده‌اند و مسیر زندگی خود را بارها تغییر داده‌اند. بعد از برسی مباحث گفته شده آقای رابینسون راه حل و پارامترهایی را برای پیدا کردن المنت درون ارائه می‌کنند که این پارامترها شامل ذوق، شور و هیجان، نگرش و فرصت هستند.

پارامتر ذوق به معنی قدرت طبیعی برای انجام کارها، شور و هیجان به معنی میزان علاقه‌ای است که به انجام کاری دارید، نگرش به معنی تمایلات و دیدگاه‌ها و ارزش‌های ما هستند و فرصت‌ها هم به معنی درست کردن عرصه و میدان‌های پیشرفت برای خودمان است که می‌توانند به کشف استعداها و توانایی‌های ما کمک بسزایی کنند.

بخش دوم آموزینو:

در این بخش از آموزینو به ادامه برسی کتاب هک رشد از آقای شان الیس می‌پردازیم. در این قسمت از کتاب آقای الیس درباره انواع محصولاتی که قابل فروش هستند و معیارهایی که در فروش محصول کمک می‌کنند صحبت می‌کنند. یکی از مواردی که به آن اشاره می‌کنند داشتن محصولات و سرویس‌هایی است که با نیازهای بازار منطبق هستند.

مورد بعدی چنل‌های بازاریابی هستند که برای فروش محصول می‌توان از آنها استفاده کرد مانند یکتانت، سئو، نصب اپلیکیشن، تبلیغات تلوزیونی، تبلیغات اینستاگرام و اینفلوئنسر مارکتینگ و بطور کلی هر روشی که به وسیله آن بتوانید مخاطبین خود را جذب کنید. علاوه بر روش‌های ذکر شده، ایشان ۶ مورد مهم در رابطه با داشتن محصولی کارآمد و منطبق بر نیازهای بازار ارائه می‌کنند که شامل هزینه، تارگت، کنترل، زمان ورود، زمان خروج و اسکیل‌ها می شوند.

۱)هزینه (cost): برابر با ارزیابی و براورد هزینه‌هایی است که چنل‌های تبلیغاتی می‌توانند برای شما ایجاد کنند.

۲)تارگتینگ (targeting): بدین معناست که شما چقدر در مورد هدف قرار دادن مخاطبین خود موفق عمل کرده‌اید.

۳)کنترل (how much control you have over the experiment)/ چه مقدار کنترل روی آزمایشی که روی چنل‌ها و تغییر آنها انجام می‌دهید دارید؟

۴) زمان ورود (in put time) : برابر با مدت زمانی است که شما برای تست کردن کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنید. این مقدار می‌تواند بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت متغیر باشد.

۵)زمان خروج (out put time): برابر ما مقدار زمانی است که طول می‌کشد تا شما خروجی لازم را از کار خود دریافت کنید.

۶) اسکیل (scale): به معنای برسی و سزنجش درآمدی است که به میزان هزینه‌های پرداخت شده بدست می‌آورید.

 

رادیو رشدینو -ابزارینو (۴۶:۵۳-۴۲:۵۴)

قسمت ابزارینو جزء بخش‌های جذاب رادیو رشیدو است که در برخی از قسمت‌ها وجود داشته و در آن به برسی نکات جذاب و اخبار روز پرداخته می‌شود. در این قسمت به برسی سه نکته مهم در رابطه با اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها می‌پردازیم.

نکته اول برای برسی ترافیک سایت، برسی اطلاعات و دتاها است و نکته دوم و سوم مربوط به ابزارهایی هستند که می‌توانید از آنها برای برسی اطلاعات سایت خود استفاده کنید و شامل ابزارهای گوگل مانند فیلتر بهبود/ (improved filter)، (improved comparison) و (page experience) میباشد که با استفاده از آنها اطلاعات شما را برسی کرده و گزارشی ترکیبی از (Core Web Vitals)، (HTTPS) و (Mobile usability) به شما داده و براساس این گزارش به شما امتیازی بین عدد ۱ تا ۱۰۰ می‌دهد.

رادیو رشدینو -مهمانینو (۰۱:۳۰:۲۸-۴۷:۰۷)

در این قسمت از مهمانینو رادیو رشدینو، همراه با جناب آقای محمد غریب با میزبان همیشگی رادیو رشدینو (امیرحسین ثقه الاسلامی) مصاحبه کرده و با تجربه‌های وی طی سال‌های گذشته بیشتر آشنا شده و همچنین به برسی علت شکل‌گیری رادیو رشدینو می‌پردازیم.

بخش اول: برسی و آشنایی بیشتر با رادیو رشدینو

رادیو رشدینو و به طورکلی رویداد رشدینو براساس میل کمک به دیگران در سال ۹۵ و در آواتک شکل گرفت و ایده اولیه آن توسط محسن ملایری مطرح شد. ایده اصلی، تشکیل گروهی برای برسی شرکت‌هایی بود که از هک رشد در فرایند پیشرفت خود استفاده می‌کرده‌اند. دو سال بعد از این ماجرا در سال ۹۷ به پیشنهاد جناب آقای جبل عاملی و آقای حسین سعیدزاده، از طریق شنوتو رادیو رشدینو در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۱۷ بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

گروه رادیو رشدینو در آغاز متشکل از سه نفر بود: آقای مجید احمدی، سهراب مستقیم و امیرحسین ثقه الاسلامی که طی گذر زمان اعضاء گروه تغییر یافتند و درحال حاضر آقای ایمان سرایی و حامد موسوی به همراه آقای ثقه الاسلامی از میزبانان رادیو رشدینو هستند. با مشورت‌هایی که در اتاق فکر رشدینو انجام می‌شدند، قسمت‌های گوناگون و زیادی به رادیو رشدینو اضافه و حذف شد، از جمله پرسشینو که در آن بطور عمومی به سوالات شنوندگان رادیو پاسخ داده می‌شد.

اما قسمت‌های اخبارینو، نکاتینو، آموزینو و مهمانینو ثابت ماند و همچنان ادامه دارد. طی ۱۰۰ قسمتی که از رادیو گذشت تقریبا ۱۴۰۰ کامنت دریافت کردیم، ۳۵۰ هزار بار شنیده شدیم و ۲۲ میلیون دقیقه مردم به ما گوش کردند و از طریق اسپانسرینگ نزدیک به ۳۰ میلیون درآمد کسب کردیم. از جمله بهترین مهمان‌های رادیو آقای ناصر غانم زاده، پرفسور زند، آقای نخجوانی و آقای آرامش بوده‌اند که از مصاحبه با آنها بسیار لذت بردیم.

طی ۱۰۰ قسمت گذشته در رادیو تنها یک بار محتوای رادیو را کات کردیم که بدلیل ترویج موضوعی بود که ما علاقه‌ای به پخش کردن آن نداشتیم و از ادیتور برنامه جناب آقای الیاس گورجی عزیز درخواست کردیم که حذفش کنند. از عجیب‌ترین و جالب‌ترین دتاهایی که در رادیو و از مهمانان برنامه دریافت کردیم، فروش ۶ میلیاردی هوم‌کا در سال ۹۹ و فروش ۳۰-۴۰ میلیاردی آزمایش آنلاین بوده‌اند.

درحال حاضر بین اعداد ۱-۱۰ رادیو رشدینو در سطح ۶ قرار دارد چراکه می‌تواند پیشرفت‌های بیشتری در آینده داشته باشد و از جمله برنامه‌های ما برای آینده رادیو، داشتن مهمانانی خاص‌تر مانند ایرانیان موفق خارج از کشور است.

افرادی که طی این سال‌ها کنار ما بودند و خیلی کمکمان کردند و شایسته تشکر ما از آنها هستند شامل جناب آقای محمدحسین جبل عاملی، جناب آقای سهراب مستقیم، آقای حامد موسوی، ایمان سرایی، مجید احمدی، الیاس گورجی، محمد ناظمی، امیرحسین مددی، آقای حسین سعیدزاده و آقای محمد غریب هستند. از نظر آقای ثقه الاسلامی، داشتن پادکست و موفق عمل کردن در آن بسته به هدفی که دارید مشخص می‌شود. بطوری که اگر قصد کسب درآمد بیشتر از راه پادکست را دارید باید راجع به موضوع عمومی‌تری صحبت کنید.

بخش دوم: آشنایی بیشتر با آقای امیرحسین ثقه الاسلامی

از جمله مناطقی که آقای ثقه الاسلامی علاقه بیشتری برای سفر به آنها دارند رشت و چابهار هستند که دارای آب و هوای مطلوب و تنوع غذایی بالایی می‌باشند. ناموفق‌ترین پروژه‌ای که ایشان طی سال‌های کاری خود تجربه کرده‌اند، زمان کار با یکی از ارگان‌ها در داخل ایران بوده است که با متاسفانه بعد از تلاش‌های فراوان لغو شد.

آخرین سریال تلوزیونی که تماشا کردند گریم بوده است که ماجرایی اکشن و فانتزی دارد. سبک موسیقی مورد علاقه ایشان متنوع اما برای تمرکز بیشتر کلاسیک می‌باشد. کتابی که بیشتر از همه برای ایشان الهام بخش بوده‌است دنیای سوفی بوده‌که موضوع آن بیشتر فلسفی است. در ادامه نظر آقای ثقه الاسلامی را در رابطه با کلمات ذیل می‌شنویم:

  1. هک رشد: از نظر آقای ثقه الاسلامی هک رشد به معنای رسیدن به بیشترین میزان درآمد و رشد و جذب مشتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین میزان هزینه است که می‌تواند از روش‌های مختلف از جمله با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام شود.
  2. استارتاپ: از نظر آقای ثقه الاسلامی داشتن استارتاپ می‌تواند متناسب با صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید جواب دهد و درآمد بالایی را هم تجربه کند.
  3. علاء الدین هپی: علاء الدین هپی ۳۰۰ نکته هک رشد را با استفاده از حقایق در کتاب خود منتشر کرده‌است که ما نیز آن را ترجمه کرده‌ایم.
  4. محسن ملایری: یک انسان خوب و کسی که تلاش‌های زیادی کرد تا یک سری از اتفاقات برای اولین بار در ایران رخ دهد و شتاب دهنده آواتک را راه اندازی کرد و به خیلی از استارتاپ‌ها کمک کرد.
  5. محمدحسین جبل عاملی: یک دوست خوب و یک استاد گرامی که هم در زندگی و هم در رویداد رشدینو به بنده کمک زیادی کردند و اگر نبودند خیلی از اتفاقات در زندگی بنده رخ نمی‌داد.
  6. مهاجرت: مهاجرت رو به عنوان اینکه بروم و برنگردم بهش فکر نکرده‌ام اما دوست دارم تجربه کار با یک شرکت بین المللی در خارج از ایران را داشته باشم.

ممنونیم بابت همراهی همه دوستانی که به رادیو رشدینو گوش دادند و به هرشکلی ویس دادند و پیغام فرستادند و به ما انرژی دادند، امیدوارم که پر رشد و پر روزی باشند. همیشه تلاشگر و به دنبال علم و دانش باشید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *