رادیو رشدینو
(فصل اول قسمت اول)
در ابتدا صحبتهای آقای مجید احمدی با آقای امیر حسین ثقه الاسلامی در خصوص مفهوم هک رشد و کسب و کارهای دیجیتالی و یک معرفی کلی تا با موضوع رادیو رشدینو آشنا بشید…
اول از همه میخوایم ببینیم “هک رشد” یعنی چی؟!
ساده ترین تعریفش اینه که با هیچ سرمایه ای یا حداقل سرمایه در کوتاه ترین زمان ممکن میتونه بیشترین رشد رو رقم بزنه که خیلی میتونه برای استارت آپها جذاب و مناسب باشه(:
کلمه هک در زبان انگلیسی به معنای میان بر زدن هست یعنی شما با ی سری ترفندها و ایده های خلاقانه به رشد خودتون سرعت بدین…
در ابتدا آقای ثقه الاسلامی ماجرای اولین اتفاقی که منجر به پیدایش مفهوم هک رشد میشه رو تعریف میکنه
جک اسمیت و سابیر باتیا، دو دوست و همکار بودند که در سال ۱۹۹۶ تصمیم به شروع یک کسبوکار به نام جاوا سافت گرفتند. برای اینکه مدیر شرکت فعلی آنها از ماجرا باخبر نشود و افزایش امنیت اطلاعاتی که باهم مبادله میکردند یک سیستم ایمیلی مبتنی بر وب به نام هات میل راهاندازی کردند.
در ابتدا از یک گروه سرمایهگذاری معروف به آقای دراپر در سیلیکون ولی ۳۰۰ هزار دلار، بهعنوان سرمایه اولیه دریافت کردند. تصمیم گرفتند برای اولین محصول خود یعنی هات میل تبلیغات انجام دهند.
ایدههای اولیه استراتژی رشد هاتمیل تبلیغ در رادیو و یا تبلیغ بر روی بیلبوردها بود که متناسب با سطح تکنولوژی بازاریابی در آن سالها گزینه متداول کسبوکارها بود.
آقای دراپر پیشنهادی برای شروع بازاریابی هاتمیل داد و آن این بود که در انتهای ایمیلهای هاتمیل که به ایمیلهای غیر از هاتمیل ارسال میشود، این جملات نوشته شود:
پینوشت:“ما عاشق شما هستیم. شما میتوانید از سرویس رایگان ایمیل را از هاتمیل دریافت کنید.”
دوتأسیس کننده هاتمیل بااینکه اثرگذاری این جمله در انتهای ایمیل اعتقادی نداشتند، آن را به انتهای ایمیلها اضافه کردند و بعداً از نتیجه این کار شگفتزده شدند.
در همان روزهای اول، ۳۰۰۰ نفر در روز عضو جدید به سیستم هاتمیل اضافه شد و بعد از شش ماه تعداد کاربران هاتمیل به یکمیلیون نفر رسید و بعدازآن حدود ۷ ماه این تعداد به دو میلیون نفر رسید.
در یک مورد خاص آقای باتیا، ایمیلی به یکی از دوستان خود در هند ارسال کرد و بعد از سه هفته ۳۰۰ هزار نفر از هند عضو سیستم ایمیلی هاتمیل شده بودند!
بعد از یک سال و نیم از شروع کار هاتمیل ۸ و نیم میلیون نفر عضو آن بودند که این رقم در سال ۱۹۹۸ رقم بالایی محسوب میشود. زیرا تعداد کل کاربران اینترنتی ۷۰ میلیون نفر بودند. در این سال شرکت مایکروسافت شرکت هاتمیل را به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. درنتیجه با یک ایده خلاقانه، یک شرکت با سرمایه اولیه ۳۰۰ هزار دلار به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار رسید.
این رشد بزرگ در کسبوکار که با یک ایده در هاتمیل اتفاق افتاد، اتفاق غیرمعمولی در دنیای کسبوکار محسوب نمیشود.
در کسبوکارهایی مانند facebook، zynga، GROUPON، Pintrerest، اینستاگرام و اسنپچت هم نمونههایی مشابه این موضوع اتفاق افتاده است که در آینده این دوره در مورد هرکدام از اینها صحبت خواهیم کرد.
لینک زیر برای دریافت اطلاعات بیشتر کمکتون میکنه👇
*نکته جالب اینجاست که بدون هیچ هزینه ای این رشد باور نکردنی اتفاق افتاد ایده ای که حتی در ابتدا بنیانگذاران شرکت هم مقاومت داشتن که اجراییش کنن درصورتیکه انجام شد و نتیجش ورای تصور بود،گاهی وقتا چیزایی که حتی فکرش رو هم نمیکنید و درموردش ذهنیت دارید میتونه کلی اثرگذار باشه (:
*نکته:تو سال ۱۹۹۶ که هیچ خبری از تولید محتوا برای جلب نظر مشتریا وجود نداشت با یک جمله تونستن که کلی نظر مخاطبهارو جلب کنن اما امروزه با این رقابت شدیدی که بین کسب و کارها وجود داره طبیعتاً باید خیلی حرفه ای تر و متفاوت تر عمل کرد تا روی مخاطبها بشه با این حجم از محتوا تاثیر گذاشت…
هک رشد یک مبحث جدید میان رشته ایه و برای هک رشد فریم ورکهای مختلفی وجود داره که هر استارت آپی میتونه از ۱۹ روش مختلفی که داره استفاده کنه.
_فازهای مختلف هم رشد شامل سه مرحله میشه:
Traction(جذب)
Transition(انتقال)
Growth (رشد)
که در پادکستهای بعدی توضیحات کاملتری ازشون ارائه میدیم…
از اونجایی هم که هک رشد یک موضوع میان رشته ای هست و کسی که هکر رشده بنوعی ترکیبی از یک برنامه نویس و بازاریابه هم کار فنی و هم مارکتینگ باید بدونه…
در تمامی حوزه ها میشه از هک رشد استفاده کرد که بشه با زمان کوتاه رشد بیشتری اتفاق بیفته چجوری رشد خوبی داشته باشیم و تو زمان کوتاه به نتیجه مطلوب برسیم.
*آقای ثقه الاسلامی تاکید زیادی داشتن که سری کتابهای lean رو حتما مطالعه کنید:
Runing Lean _ Ash Maurya
برای دانلود کتاب وارد لینک زیر بشید:
https://cutt.ly/stQ6U3G
Lean UX _ Jeff Gothelf
برای دانلود کتاب وارد لینک زیر بشید:
https://cutt.ly/XtQ6Ut4
Lean Startup_ Eric Ries
برای دانلود کتاب وارد لینک زیر بشید:
https://cutt.ly/dtQ7zOf
Lean Analytic _ Harry Altman
برای دانلود کتاب وارد لینک زیر بشید:
https://cutt.ly/RtQ6b2O
مطالعه این کتابها دیدگاهتون رو تغییر میده و بسیااار توصیه میشه…
لین و هک رشد بسیار مرتبطن و موضوع هر دو اینه که وقتی به اندازه ی کافی زمان و پول نداریم و حالا با این اوصاف باید رشد کنیم و درآمدزایی کنیم!
آقای Ryan Holiday در کتاب Growth Hacker Marketing میگه که توی بازاریابی سنتی تمرکز شما روی بحث برندینگه ولی در بازاریابی از جنس هک رشد تمرکز فقط روی درآمد و افزایش مشتریان هست و میگه که برندینگ رو برای ۱_۲ سال بعد از شروع کسب و کارتون بذارید..!
_۲۲:۲۶ صحبتهای آقای سهراب مستقیم
تو دقیقه ۲۲ ام آقای مستقیم اضافه میشن و صحبت میره به سمت بازی ها و دلایل موفقتشون(هک رشد در بازی)(:
(آقای سهراب مستقیم مدیریت خوندن و با مباحث مثل روانشناسی اجتماعی و مهندسی رفتار آشنان و تو حوزه بازی سازی بطور حرفه ای فعالن)
چی باعث میشه ی سری از بازی ها کاربرهای زیادی میگیرن و کلی موفق میشن؟!
بازی هنر سرگرم کردنه و فرقش با هنری دیگه اینه که تو همون تایم باید مورد مقبولیت کاربرا قرار بگیره تا شانس موفقیت داشته باشه موفقیت در لحظه تو بازی خیلی مهمه…
بازی جزو اولین رسانه های بشر بوده که سعی میکردن وقتشونو باهاش پر کنن و سرگرم بشن…
**تو حوزه بازی برداشتهای غلطی وجود داره:
۱.آدمایی هستن که تصور میکنن اگه مثلا یک بازی خاص که موفق شده مشابهش رو بسازن موفق میشن فقط به همون ی نمونه بسنده میکنن در صورتی که هزاران نمونه مشابهی که موفق نشدن رو در نظر نمیگیرن…
۲.یک سریا به شانس اعتقاد دارن و نظرشون اینه که این یکی که از بین هزاران نمونه موفق شده یک شانسه این دسته افراد قبل از اینکه شروع کنن به فکر آخر کار هستن که مثلا بنر اول کافه بازار رو بگیرن و… درصورتیکه هیچ دیدی از بازی تم و سایر مواردش ندارن..
**شروط لازمی وجود داره که اگه نباشه امکان نداره که اون بازی موفق بشه….
۳.ی سری از افراد هستن که اطلاعات خوبی دارن ولی براوردشون از مخاطبشون اشتباهه…
۴.این سری افراد هم فکر میکنن که همش نمیشه..
با بررسی و تحلیل بازی های موفق و مرور هزاران تجربه کاربری موفق این دسته به نتیجه مطلوب میرسن و متوجه میشن که کاربرشون از چه چیزی لذت میبره و جزییات رو برای جلب نظر کاربر در نظر بگیرن..
مهم ترین بحث توی بازی داشبورد و آنالیز داده و تحلیله که شمارو زودتر به نتیجه مطلوب میرسونه مثل بازی “خروس جنگی” که بسیار موفق بوده…
مفهوم هک رشد توی بازی اینه که پیدا کنیم مخاطب به چه روشی از اون بازی خوشش میاد.
پاسکال لوبان یک بازی سازی فریلنسر فرانسوی هستن بیش از ۲۲ سال سابقه فعالیت در شرکتهای بازی سازی رو دارن درخصوص اینکه چه میشود که بازی ها جذاب میشود مطالبی رو مطرح کردن:
۱.همراه سازی یا Unboarding
۲.ایجاد حلقه های بی پایان که همیشه ی کاری واسه انجام دادن باشه و هر چی جلوتر میریم پیشرفته تر باشه
۳.ادوات بازی تمیز باشه از نظر گرافیکی و نقص گرافیکی نداشته باشه مثل بازی جذاب yellow
۴.تعامل اجتماعی آدما تو بازی social features که بسیار مهمه
۵.مدل درامدزاییه
لطفاً نظرات و کامنتهاتون رو هم بذارید تا هم مطالب رو طبق سلیقه و درخواست شما ارائه بدیم و هم دلگرمی بشه برای ادامه فعالتمون (: