رادیو رشدینو-خلاصه قسمت ششم فصل پنجم(قسمت۹۳)

خلاصه قسمت ششم-فصل پنجم(قسمت93) رادیو رشدینو

رادیو رشدینو -اخبارینو(۱۶:۵۲-۰۲:۴۶)

 

در  اخبارینو این قسمت از رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به برسی سود ۳۰۰۰% آقای وارن بافت، شبکه‌های نمایش آنلاین داخلی و خارجی، آینده شیوه کار از راه دور و همچنین ویدئو منتشر شده از آقای جک ما می‌پردازیم.

آقای وارن بافت (Warren Buffett)، سرمایه‌گذار، اقتصاددان، مدیر اجرایی و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) هستند. ایشان در سال ۲۰۰۸ سرمایه گذاری به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار روی شرکت خودروسازی چینی BYD انجام دادند که در آن زمان به دلیل تازه تاسیس بودن این شرکت، کاری پر ریسک به نظر می‌آمد، اما امروزه ارزش این سهام به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده و سود ۳۰۰۰% داشته است. این شرکت خودروهای الکترونیکی تولید می‌کند که بسیار با کیفیت و طرفدار هستند.

خبری دوم در رابطه با برسی شبکه‌های نمایش خانگی می‌باشد.

تعداد کاربران نتفلیکس(Netflix) در سال ۲۰۲۰ به ۲۰۰ میلیون نفر رسیده است. در ایران همچنین، شبکه‌های نمایش نماوا و فیلیمو از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های اینترنتی برای نمایش فیلم و سریال‌های ایرانی و خارجی و کارتون و انیمیشن هستند.

فروش سریال در فیلیمو بدین شکل است که سازنده با قیمتی ثابت محصول خود را به این شرکت می‌فروشد و برای آن تبلیغات انجام می‌دهد. فیلیمو برای تبلیغات سریال از سازنده آن مبلغ کمتری را می‌گیرد و یا درصدی از هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کند. نماوا همچنین یکی از رقبای فیلیمو و منتشر کننده سریال قورباغه می‌باشد که به تازگی رکورد مجموعه پخشی را شکسته و در روبیکا نیز با اینترنت همراه اول بصورت رایگان قابل تماشا است.

خبر بعدی در ارتباط با پرسشنامه‌ای است که در آمریکا به ۱۵۰۰۰ نفر در خصوص ادامه روند کار از راه دور بعد از دوران کرونا داده شد.

طبق این برسی، تعداد زیادی از افراد تمایل دارند که ۲۲% از زمان کار خود را در منزل انجام دهند که این امر می‌تواند کمک بسیار بزرگی در صرفه‌جویی هزینه‌های شرکت‌ها باشد.

خبر آخر درمورد ویدئویی چند دقیقه‌ای است که از آقای جک ما (Jack Ma)، بنیان‌گذار و مدیر عامل سابق گروه علی‌بابا منتشر شد. در این ویدئو که به درستی مشخص نیست در کجا فیلم برداری شده‌است، آقای جک ما مانند یک گروگان رو به روی دوربین قرار گرفته و اظهار پشیمانی می‌کنند که نشان از جنگ بین دولت چین و آقای ما دارد و باعث ایجاد حس رعب و وحشت در فضاهای استارتاپی چین شده‌است، چراکه بیان کننده نبود فضای پیشرفت در سازمان‌ها است.

 

رادیو رشدینو -نکاتینو(۱۷:۱۰-۳۱:۵۲)

 

در نکاتینو این قسمت از رادیو رشدینو، به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به برسی گرایشات سال ۲۰۲۱ در حوزه‌های مختلف، کتاب چابکی عاطفی و همچنین درآمدزایی اینفلوئنسرها و صداوسیما از راه تبلیغات می‌پردازیم.

بر اساس گزارش منتشر شده از شرکت مکینزی اند کامپنی (McKinsey & Company‎) که معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی است، گرایشات سال ۲۰۲۱ در حوزه‌های گوناگون بدین صورت خواهد بود:

در حوزه اقصاد جهانی گفته شده‌است که انقلاب صنعتی چهارم بسیار سریع‌تر رشد خواهد کرد، چراکه شرکت‌ها به دنبال تبدیل کردن امور مجازی به کارهای معمول و تبدیل کارهای آفلاین به آنلاین هستند. از طرف دیگر سفرهای تفریحی در سال ۲۰۲۱ بیشتر می‌شوند اما بازگشت سفرهای کاری به روند معمول با تاخیر همراه خواهد بود. نکته دیگر در بحث اقتصاد جهانی بیشتر شدن حس اعتماد و تلافی خرید، پس از وقفه طولانی مدت قرنطینه ناشی از کوید۱۹ است که اهیای مصرف را به همراه خواهد داشت.

نسل جدید کارآفرینان هنمچنین می‌توانند موج جدیدی از فناوری‌های مرتبط با تاثیرات کرونا را ایجاد کنند. سال ۲۰۲۱ دوره‌ای برای اهیای وضعیت اقتصادی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود روند خریدهای آنلاین همچنان ادامه داشته باشد و زنجیره‌های تامین، تعادل خود را بدست آورند و فاصله بین صنایعی که در دوران شیوع کرونا موفق عمل کردن با آنهایی موفق عمل نکردن بیشتر بشود.

در بخش دوم نکاتینو به برسی کتاب چابکی عاطفی (Emotional Agility) از خانم سوزان دیوید می‌پردازیم. در این کتاب، خانم دیوید درباره کنترل و بیان احساسات به نحوه‌ای صحیح صحبت می‌کنند. زمانی که احساسی را تجربه می‌کنید باید آن را بپذیرید و با وجود حسی که دارید به روند کاری خود ادامه دهید.

در بخش آخر نکاتینو، درآمد صداوسیما و اینفلوئنسرهای اینستاگرام از راه تبلیغات را مورد برسی قرار می‌دهیم.

طبق برسی‌های انجام گرفته، صداوسیما به ازای پخش تبلیغات در هر ثانیه، ۱۵ میلیون تومان دریافت می‌کند. برای مثال هزینه پخش تبلیغی ۳۰ ثانیه‌ای در شبکه‌های صداوسیما ۴۵۰ میلیون تومان خواهد بود، ولی قراردادهای این مجموعه معمولا بالای ده میلیارد تومان است و این درحالی است که پر درآمدترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام که حدودا ششصد نفر هستند، ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند که برابر با هزینه یک تبلیغ سه یا چهار ثانیه‌ای در صداوسیما می‌باشد.

 

رادیو رشدینو -آموزینو(۵۵:۰۳-۳۲:۱۰)

 

در آموزینو این قسمت رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به برسی کتاب دوباره فکر کن (think again) از آقای آدام گرانت، ادامه برسی کتاب هک رشد و همچنین برسی بازی مافیا می‌پردازیم.

آقای آدام گرانت در کتاب خود (دوباره فکر کن) به برسی موضوع تغییر مدل فکری و همچنین تقویت توانایی برسی مسائل از جهات مختلف می‌پردازند. اقای گرانت همچنین از تاثیرات اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر افراد می‌گویند که هریک از ما را در حباب‌هایی از واقعیات (reality bubbles) قرار میدهند و همین موضوع موجب ایجاد فضای دو قطبی در جامعه می‌شود. از دیگر کتاب‌های آقای گرانت میتوان ببخش و بگیر (give and take) را نام برد که در باب مقایسه افرادی که می‌بخشند و افرادی که گیرنده هستند سخن می‌گویند.

در قسمت دوم، بخش دیگری از کتاب هک رشد نوشته آقای شان الیس را مورد برسی قرار می‌دهیم.

در این بخش، آقای الیس به برسی قیف رشد می‌پردازد. طبق برسی‌های انجام گرفته، قیف رشد شامل مراحل جذب یا (acquisition)، فعال سازی یا (Activation)، بازگشت یا(Retention) و بازدهی یا (Revenue) می‌شود.

یکی از مشکلات سازمان‌ها، آماده نبودن محصولات برای عرضه به مشتریان می‌باشد. در بسیاری از مواقع یکی از مشکلات صاحبان سازمان‌ها اختلاف کلیک و سشن (Session) می‌باشد. سشن‌ها یا جلسات، از زمانی که شخصی با کلیک کردن وارد یک سایت می‌شود ثبت می‌شوند و از دلایل اختلاف تعداد کلیک‌ها و سشن‌ها می‌توان، مشکل در تبلیغات، سیستم‌ها، و یا آماده نبودن محصول برای عرضه به مشتریان را نام برد. بنابراین باید به جای تفکر تحلیلی، تفکر سیستمی داشت.

در بخش آخر آموزینو بازی مافیا را مورد بحث قرار می‌دهیم. یکی از نکات مهم و جالب این بازی، تشخیص نوع تفکر افراد می‌باشد. افرادی که تفکر سریع دارند، توانایی قضاوت بهتر و افرادی که تفکر آهسته دارند، در قضاوت دیگران مشکل و معمولا سوالات بیشتری می‌پرسند. نکته جالب این است که در قسمت‌های پیچیده‌تر بازی، افرادی که دارای تفکر آهسته هستند عملکرد بهتری دارند و بهتر می‌توانند بازی را اداره کنند.

یکی از کتاب‌های موثر در زمینه برسی نوع تفکر، کتاب: تفکر، سریع و آهسته (Thinking, Fast and Slow) از آقای دنیل کانمن (Daniel Kahneman) می‌باشد که برنده جایزه نوبل اقتصاد هم هستند.

 

رادیو رشدینو -مهمانینو(۰۱:۳۹:۱۶-۵۵:۲۲)

 

در این بخش از رادیو رشدینو به همراه مهمان گرامی برنامه، جناب آقای محسن حاجی زاده مدیرعامل و موسس ویترین نت به برسی تجربه‌های کاری ایشان طی سالهای گذشته و همچنین شرکت ویترین نت می‌پردازیم.

آقای محسن حاجی زاده، تحصیل کرده رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی و همچنین تحصیل کرده دانشگاه آتاترک ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشند. ایشان از سن نوزده سالگی علاقه زیادی به کارآفرینی داشته و اولین شغل خود را در سال ۹۲ با تولید کیف‌های چرمی شروع کردند و به گفته خودشان فنون مهمی از کار را با این شغل یاد گرفتند. بعد از کار در حوزه تولید کیف‌های چرمی، وارد کار عمده فروشی مواد غذایی شده و بعد از آن به قصد ادامه تحصیل به ترکیه مهاجرت کردند.

ایده کار در حوزه آنلاین زمانی که در ترکیه زندگی می‌کردند به ذهنشان رسید و بعد از بازگشت خود به ایران در سال ۹۴، فروشگاه آنلاین لباس خود را راه اندازی کردند اما بدلیل نداشتن اطلاعات کافی شکست خوردند. بعد از کار در حوزه فروش آنلاین لباس، شرکت ویترین نت را تاسیس کردند. هدف از تاسیس این شرکت، برقراری ارتباط خریداران با تولیدکنندگان و تجارت الکتریک به روش بازاریابی تجارت به تجارت یا B2B e-commerce  و داشتن شرکتی مانند علی‌بابا بوده است.

در اواخر سال ۹۵، حداقل محصول قابل عرضه یا (minimum viable produt) یا MVP در این سایت عرضه شد و در خرداد سال ۹۶ با شتاب دهنده (دیموند) شروع به کار کردند، اما از نظر ایشان استفاده از شتاب دهندگان برای کسب و کارهای مستقل خیلی موثر نخواهد بود و این سرویس برای شرکت‌های نوپا و تازه تاسیس عملکرد بهتری را خواهد داشت. در ابتدا این شرکت به کمک سرمایه گذاری اسمارت آپ توانست جذب سرمایه ۲۳۰ میلیون تومانی و بعد در سال ۹۷ با سرمایه گذاری گروه صنعتی مشفق، ۱ میلیارد تومان جذب سرمایه داشته باشد.

در شهریور سال ۹۸، تستی برای بهبود سایت انجام شد که در آن، خود آقای حاجی زاده با عنوان فروشنده وارد سایت شدند تا بتوانند دید بهتری از وب سایت داشته باشند و سپس طی انجام یک پیوت (Pivot) و نظرسنجی از کاربران سایت، این شرکت تصمیم به فعالیت به عنوان نماینده شرکت‌های فروشنده کرده و طی تغییرات انجام شده، خریداران می‌توانستند بصورت مستقیم از سایت خرید کنند. بعد از انجام این پیوت، این شرکت در هر ماه بطور متوسط ۶۸% تا ۷۰% رشد GMV(ناخالص فروش) داشته است.

مدل درآمدزایی این شرکت از راه تبلیغات و مدل اشتراکی یا (Subscription) است. در ابتدا این وب سایت در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کرده است اما امروزه به روش بازاریابی گوشه‌ای یا نیچ مارکتینگ و تنها در حوزه خرید و فروش تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی فعالیت می‌کند و ۹۵% دستگاه‌های آن ایرانی می‌باشد و درآمد خود را بصورت کمیسیون از فروش محصولات دریافت می‌کند.

از نظر جناب آقای حاجی زاده، رشد در سه دسته قرار می‌گیرد. دسته اول رشدی است که با انجام پیوت‌ها و نیچ مارکتینگ صورت می‌گیرد و نتایج آن خیلی سریع قابل مشاهده است. دسته دوم، پیشرفت دائمی و مداوم یا کایزن است که به طور مستمر صورت می‌گیرد، مانند برگذاری جلسات هک رشد که بطور هفتگی در ویترین نت انجام می‌پذیرد و دسته سوم، پیداکردن شناخت بهتر از سازمان خود و نیازها و مشکلات موجود در آن و یافتن راه حل برای آنها می‌باشد.

در ویترین نت سه مشکل اساسی کاربران شناسایی و راه‌ حل آن ارائه گشته است. مشکلاتی که برای اکثر خریداران بطور متداول رخ می‌دهند شامل: نبود قیمت به روز، عدم مشاوره صحیح و فقر محتوا می‌باشد. در ویترین نت، قیمت‌های به روز رسانی شده محصولات همراه با توضیحات کامل و عکس قرار داده شده است و به خریداران این امکان داده شده تا محصول مورد نیاز خود را با مقایسه محصولات مشابه و به کمک مشاور سایت بیابند و بهترین انتخاب را داشته باشند. این وب سایت در سال گذشته، ۳۰۰۰هزار مشتری ، ۲۰ میلیارد تومان فروش و ۱۰ میلیون (AOV) یا Average order value  داشته و از هر سفارش ۱۰% تا ۱۵% کمیسون دریافت کرده است.

برنامه مجموعه ویترین نت برای آینده، گسترش کار خود در کشورهای مختلف، در حوزه B2B فروش محصولات صنعتی و ماشین آلات می‌باشد.

راه‌های ارتباطی با آقای حاجی زاده از طریق:

LinkedIn: Mohsen Hajizadeh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *