رادیو رشدینو-خلاصه قسمت هشتم از فصل پنجم(قسمت ۹۵)

رادیو رشدینو-خلاصه قسمت هشتم از فصل پنجم(قسمت 95)

اخبارینو (۱۰:۰۰-۰۱:۳۲)

در این قسمت از اخبارینوی رادیو رشدینو به برسی رمز ارزها و همچنین اخبار مربوط به جناب آقای ایلان ماسک می‌پردازیم.

آقای ایلان ماسک موسس پی‌پال، تسلا، space x و hyper loop هستند. یکی از برنامه‌های شرکت space x، فرستادن ماهواره‌هایی به ‌نام starlink به فضا و ایجاد اینترنت پرسرعت برای همه مردمان در نقاط مختلف دنیا بوده‌است. قیمت تجهیزات این فناوری پانصد یورو و هزینه ماهیانه آن از صد یورو شروع می‌شود.

آقای ایلان ماسک همچنین فعالیت‌های زیادی در زمینه خرید و فروش رمز ارزها(cryptocurrencies)داشته‌اند. شرکت تسلا با خریداری یک و نیم میلیارد دلار Bitcoin باعث افزایش چهار هزار دلاری قیمت این رمز ارز طی چند دقیقه شد بطوری که قیمت این رمز ارز از سی و نه هزار دلار به چهل و سه هزار دلار تغییر پیدا کرد. تسلا پس از افزایش قیمت Bitcoin اقدام به فروش آنها کرد.

خبر دیگر، مربوط به شرکت اپل و اعلام راه‌اندازی امکان خرید محصولات با استفاده از Bitcoin در آینده نزدیک است. درحال حاضر قیمت Bitcoin پنجاه و یک هزار دلار و امکان رشد آن تا پنجاه و چهار هزار دلار و سپس بازگشت آن به چهل و سه هزار دلار نیز وجود دارد. طبق آمار، حدود پانزده تا بیست Bitcoin طی یک سال و نیم گذشته بطور روزانه در صرافخانه‌های داخلی ایران جابه‌جا می‌شده‌ است که این آمار درحال حاضر بین صد و پنجاه تا دویست عدد در روز است.

خبر چهارم به منبع خبری cnbc و درباره امکان استفاده از شبکه‌های مسترکارت برای پرداخت از طریق رمز ارزهاست. شما می‌توانید روی حساب بانکی خود یک مسترکارت ایجاد و از خدمات آن استفاده کنید.

خبر آخر مرتبط با بانک مرکزی و تولید رمز ارز داخلی است. این خبر از جهاتی مثبت ولی از نظر سیاست غیرمترکزها منفی حساب می‌شود چراکه از نظر غیر متمرکزها، پرداخت‌ها و جابه‌جایی‌ها باید بطور مستقیم و بدون واسطه‌گری بانک‌ها انجام شود. از رمز ارز های دیگر موجود در بازار می‌توان دوج کوین و ققنوس را نیز نام برد.

نکاتینو(۴۳:۱۵-۱۰:۱۸)

در نکاتینو این قسمت از رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای ایمان سرایی به برسی پروژه ارسطو(aristotle)شرکت گوگل در حوزه تیم‌سازی و مدیریت تیم سازمان‌ها و همچنین گزارش جامع تجارت الکترونیک ایران در شش ماه نخست سال۹۹ می‌پردازیم.

پروژه ارسطو به برسی نکات مهم در داشتن یک تیم خوب و همچنین بهبود وضعیت سازمان‌ها می‌پردازد. پس از انجام مطالعات و پژوهش‌های فراوان و برسی فرهنگ سازمانی و هنجارهای موجود در سازمان، این تیم به این نتیجه رسیدند که امنیت روانی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در داشتن یک تیم خوب است، چنان که خانم (Amy Edmondson)در کتاب خود (امنیت روانی) به این موضوع بدین شکل اشاره می‌فرمایند (امنیت روانی یعنی انسان‌ها بتوانند حرف خود را بدون ترس بیان کنند).

درواقع تیم‌های خوب کمتر اشتباه نمی‌کنند بلکه راحتر درباره اشتباهات خود صحبت می‌کنند. تیم ارسطو در آخر به معیارهایی می‌رسند که می‌توانند نشانگر امنیت روانی در سازمان‌ها باشند. یکی از این معیارها ایجاد فضای مناسب برای شرکت تمامی اعضای تیم در گفتمان‌ها در زمان‌های مساوی است بدین معنی که همه افراد بتوانند به یک اندازه صحبت کنند و تبعیضی بین اعضای تیم ایجاد نشود.

نکته دوم، وجود فضای همدلی بین اعضای یک گروه می‌باشد بطوری که پس از پژوهش انجام گرفته متوجه شدند امنیت روانی در تیم‌هایی که در آزمون(reading mind through your eyes)یا خواندن ذهن از طریق چشم موفق‌تر عمل‌کرده‌ بودند بیشتر بوده و اعضای تیم درک بهتری از عواطف یک دیگر در جلسات داشته‌اند.

در بخش دوم نکاتینوی این قسمت از رادیو رشدینو به برسی گزارش جامع تجارت الکترونیک ایران در شش ماه نخست سال۹۹ می‌پردازیم.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران، زیرمجموعه وزارت صنعت و معدن و تجارت است و در یک گزارش پنجاه صفحه‌ای به برسی نکاتی می‌پردازد که ما به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

نکته اول)ضریب نفوذ اینترنت در سال ۹۹به ۱۰۲% رسیده‌است که نسبت به سال قبل ۹% رشد داشته است.

نکته دوم)ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند به ۶۵% رسیده‌است که نسبت به سال قبل ۲۰% رشد داشته‌است و این بدین معناست که انسان‌ها تلفن همراه هوشمند بیشتری خریداری کرده‌اند و این خبر خوبی در جریانات الکترونیک است.

نکته سوم)حدود ۱۸۵ هزار گواهی امضاء الکترونیک صادر شده‌ است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۱۲۳% داشته‌ و بیشتر از دو برابر شده ‌است.

در دسته دوم تحلیل، درباره عملکرد تجارت الکترونیک صحبت شده‌ است که به برسی نکات آن می‌پردازیم.

نکته چهارم)در تحیل عملکرد تجارت الکترونیک، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیک ۶۳۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده‌است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۲۸۴% داشته و سه برابر شده ‌است.

نکته پنجم)مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور میانگین ۴۱۷هزار تومان برآورد شده ‌است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۵۳% رشد داشته و ۱/۵برابر بیشتر شده‌است.

نکته ششم)تعداد کل معاملات تجارت الکترونیک ۱/۵ میلیارد فقره بوده ‌است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵۲% رشد داشته‌ و این به معنای افزایش مبالغ و تعداد است.

نکته هفتم)تعداد معاملات دولتی حدود ۱۵۱هزار فقره بوده‌است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۴% رشد داشته‌ است.

نکته هشتم)۷۶ هزار واحد تجارت الکترونیک دارای نماد اعتماد هستند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۱% رشد داشته‌اند. از این نکته نتیجه می‌گیریم که ارزش اسمی معاملات چهار برابر ولی فقط ۱۱% بیشتر eنماد گرفتند. (eنماد گرفتن به معنای درون پرداخت گرفتن است)یعنی با ورود ۱۱%به بازار، ارزش آن چهار برابر شده‌است.

نکته نهم)۸۱% واحدات تجارت الکترونیک علاوه بر وبسایت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. یعنی اگر شما از شبکه‌های اجتماعی اسفاده نمیکنید از ۸۱%جامعه عقب هستید.

نکته دهم) ۸۶% واحدات تجارت الکترونیک از سرمایه‌گذاری‌های شخصی به منظور توسعه استفاده می‌کنند و این بدان معناست که فقط ۱۴% از کسب و کارهای ایران جذب سرمایه کرده‌اند.

نکته یازدهم) ۴۳% واحدهای تجارت الکترونیک از پست جمهوری اسلامی به منظور ارسال تبلیغ کار استفاده می‌کنند.

نکته دوازدهم) ۴۶% صاحبان واحدهای تجارت الکترونیک بین سی تا چهل سال سن دارند که این دوره سنی برای راه اندازی یک کسب کار به طور میانگین است.

نکته سیزدهم) ۷۵% واحدهای تجارت الکترونیک با ماهیت حقوقی اقدام به اخذ نماد کرده‌اند.

پس باتوجه به نکات گفته شده، حجم پولی که وارد بازار واحدهای تجارت الکترونیک می‌شود، مقدار زیادی افزایش داشته ‌است.

نکته آخر در این بخش باتوجه به کتاب جناب آقای (adam grant)/( think again)، و مرتبط با موضوع تغییر دیدگاه فکری برای رشد فردی و شغلی است و بدین موضوع اشاره می‌کنند که برای پیشرفت در جامعه امروز ما باید مدل فکری و زیرساخت‌های ذهنی خود را تغییر بدهیم.

از کتاب‌های موثر دیگر در این حوزه می‌توان اثر مرکب از آقای دارن هاردی رو هنر ظریف رهایی از دغدغه را نام برد.

آموزینو(۵۴:۴۴-۴۳:۳۵)

در آموزینو این قسمت از رادیو رشدینو به ادامه برسی کتاب(hacking growth) اثری از آقای شان الیس به همراهی جناب آقای ایمان سرایی می‌پردازیم.

در بخشی از کتاب، آقای الیس به موضوعی با عنوان(retention curves for android apps)یا خم بازگشت کاربران به اپ‌های اندرویدی با برسی آمار بازگشت کاربران فعال به اپلیکیشن‌ها پس از نصب آن می‌پردازند.

طی برسی انجام شده بین اپلیکیشن‌‌های مطرح در جهان، ایشان بدین نتیجه رسیدند که میزان بازگشت کاربران فعال به اپلیکیشن‌های برتر در سه روز اول نزدیک به ۷۰% و بعد از ۹۰ روز نهایتا ۵۰%بوده است که آمار بسیار بالایی است و همچنین میزان بازگشت کاربران به بدترین اپلیکیشن‌ها در سه روز اول نزدیک به ۳۰% و بعد از ۹۰ روز ۱۰%بوده است.

در ایران آمار بازگشت کاربران فعال به اپلیکیشن‌‌ها، مربوط به یک بازی و نزدیک به ۶۳%در روز اول و پایین‌ترین عدد نزدیک به۴%بوده ‌است و در روز ۹۰ تقریبا اثری از کاربر دیده نشده‌ است و در اکثر اپلیکیشن‌ها بهترین آمار ۵%و تقریبا نصف آمار بدترین‌های جهان بوده ‌است.

از دلایل مهم ضعیف بودن این آمار می‌توان کارآمد نبودن برنامه/اپلیکیشن در جامعه، ضعف در تبلیغات و درگیرسازی و آشنا سازی مخاطب(onboarding) و یا وجود مشکل در(business model) را نام برد.

مهمانینو(۰۱:۲۷:۰۳-۵۵:۰۳)

در مهمانینو این قسمت از رادیو رشدینو به همراه مهمان گرامی برنامه، جناب آقای مصطفی کیوانیان مدیرعامل شرکت آنو رسانه هنر به برسی تجربه‌های کاری ایشان طی سال‌های گذشته و همچنین شرکت آنو می‌پردازیم.

آقای مصطفی کیوانیان، تحصیل‌کرده در رشته کامپیوتر، گرایش نرم‌افزار و مسلط به نرم افزارهای ۳D Maxو اتودسک مایا می‌باشند و درحال حاضر نیز به عنوان مدیرعامل شرکت آنو مشغول به فعالیت هستند.

ایشان کارشان را در یک گروه سه نفره و با تولید محتوا و هنر در شهرستان کاشان آغازکردند. اولین سفارشات خود را در همکاری با شرکت شکوه کویر و سپس ساخت بازی کامپیوتری(we need a hero) شروع کردند.

بازی(we need a hero) در ژانر ماجراجویی(adventure)قرار داشت و در سال ۸۹ برنده دو جایزه در جشنواره‌های داخل ایران در قسمت‌های موسیقی و گرافیک شد و سپس به قیمت ۳۸ میلیون تومان به انتشارات زرین فروخته شد. بعد از این موفقیت، شرکت آنو توسعه پیدا کرد و به دو بخش در زمینه‌ بازی‌های کامپیوتری و موبایلی تقسیم ‌شد. دومین بازی ساخته ‌شده توسط این گروه، خاله قزی بود که حدود پنجاه نفر روی آن کار می‌کردند و مراحل تولید آن از سال ۹۲ آغاز و در سال ۹۶ به پایان رسید.

بازی کامپیوتری خاله قزی به دلیل مشکلات اقتصادی و مشکلات ناشران خارجی نتوانست به طور عمومی پخش بشود ولی مدل interactive book این بازی که در ژانر کودک قرار داشت به دلیل داشتن داستان و طراحی بسیار قوی و محتوای کم مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت.

شرکت آنو شامل سه بخش در استان‌های تهران، کردستان و کاشان می‌باشد. بازی‌ دزدان تخم مرغ اولین بازی موبایلی این شرکت بود که در شعبه کردستان ساخته و تبدیل به یکی از موفق‌ترین بازی‌های این شرکت با تعداد نصب بالای پانصد هزار نفر و دارای نزدیک به صد هزار کاربر فعال شد. این برنامه بیشترین درآمد خود را از راه تبلیغات و فروش نسخه پولی در تعداد حدود سه هزار نفر کسب کرد. پروژه‌های شکرستان، زوزو و دیرین دیرین در کاشان و همچنین بازی‌های توپی، خاله قزی و مرغ نانو در تهران ساخته شدند.

این شرکت در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۶ صد بازی تولید کرد و امروزه نیز سازنده بسیاری از انیمیشن‌های موفق بوده و با کشورهای ترکیه، سوئد، دانمارک، آلمان، فرانسه نیز در پروژه‌های مختلف مانند انیمیشن آفاد و پروژه‌های سینمایی و شبیه‌سازی با عینک‌VR همکاری کرده‌است.

این شرکت در برهه زمانی سال‌های ۹۵ تا اوایل سال ۹۷ به دلیل از دست دادن سرمایه‌گذارهای خود، دچار مشکلات مالی زیادی شد ولی به واسطه حفظ امید و تلاش اعضای گروه و جذب دوباره سرمایه‌گذران به نقطه اوج خود بازگشت و امروزه نیز به فعالیت‌ خود ادامه میدهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انیمیشن و بازی و تبلیغات می‌توانید با آقای کیوانی از طریق راه‌های ارتباطی زیر در ارتباط باشید:

 

WhatsApp: 09124578612

Telegram: 09124578612

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *