خلاصه قسمت نوزدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت۱۰۶)

خلاصه قسمت نوزدهم از فصل پنجم رادیو رشدینو (قسمت106)

رادیو رشدینو -اخبارینو (۸:۳۶-۱:۰۹)

در این قسمت از اخبارینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای حامد موسوی به بررسی جذب سرمایه در شرکت لندینگ، بوت کمپ دیجیتال مارکتینگ رادیو رشدینو، انتشار کتاب هک رشد استارتاپ ها و گزارش منتشر شده از iranhr در راستای میزان حقوق پیشنهادی در سال ۹۹ می پردازیم.

خبر اول

شرکت لندینگ که یک لندینگ پیچ ساز موفق نیز می باشد، توانست جذب سرمایه ای بالغ بر ۱ میلیاردتومان را برای خود اختصاص دهد. این شرکت در دوره های گذشته رادیو رشدینو یکی از اسپانسرهای برنامه نیز بوده است.

خبر دوم

دیجیتال مارکتینگ رشدینو در حال برگزاری یک دوره است. هدف از برگزاری این دوره تربیت افرادی متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. در انتهای دوره نیز از تعدادی از کسانی که ساکن تهران هستند، برای کارآموزی حضوری دعوت به عمل می آید.

خبر سوم

کتاب نقشه هک رشد استارتاپ ها در سایت رشدینو در دسترس بوده و می توانید به راحتی اقدام به خرید آن کنید.

خبر چهارم

Iranhr یک گزارشی را تحت عنوان ۱۴۰۰hr منتشر کرده که در آن میزان حقوق درخواستی برای استخدام توسط آدم های مختلف بر اساس جنسیت، وضعیت تاهل، استان محل زندگی، تحصیلات و . . . پرداخته است. بر این اساس حقوق درخواستی افراد زیر  دیپلم تا دکترا به شرح زیر می باشد:

زیر دیپلم: ۷ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، دیپلم: ۷میلیون، کاردانی: ۷ میلیون و نیم، کارشناسی: ۷میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، کارشناسی ارشد: ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و افراد با مدرک دکترا ۹ میلیون ۱۰۰ هزار تومان متوسط حقوق درخواستی آن ها بوده است. همانطور که مشاهده می کنید مبلغ درخواستی در میان افراد زیر دیپلم تا لیسانس نزدیک به هم است و تقریبا در یک رنج قرار دارد.

همچنین مبلغ درخواستی نیز در میان خانم ها برابر با ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در آقایان نیز ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. در ادامه این گزارش نیز آماری منتشر شده است که بر اساس آن ۳۰%درصد از مردان حقوقی بالاتر از ۱۰ میلیون را درخواست کرده و ۱۰% از خانم ها نیز حقوقی کمتر از ۵میلیون تومان را به کارفرمایان ارائه کرده اند. در این میان افراد مجرد با ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار و افراد متاهل با ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بودند.

در میان استان هایی که آمار آن ها منتشر شده است، کهکیلو و بویر احمد با ۹ میلیون صد هزار تومان در رده اول و خراسان جنوبی با ۶ میلیون ۷۰۰ هزار تومان در رده های دیگر قرار دارد.

 

رادیو رشدینو -نکاتینو  (۲۱:۱۲-۸:۵۱)

در این قسمت از نکاتینو رادیو رشدینو به همراهی جناب آقای حامد موسوی به بررسی استارتاپ Road sink، بازدهی سرمایه گذاری در شاخص های متفاوت و بررسی یکی از سخنرانی های TED می پردازیم.

نکاتینو اول

به نقل از کرانچ بیس، استارتاپ Road sink که یک استارتاپ در حوزه Logistics focus financial platform است، در راند series b ارزشی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار ارزش سرمایه دریافت کرده است. در این شرکت ۱۵ سرمایه گذار در ۶ راند به ارزش ۳۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند.

نکاتینو دوم

در خرداد ۱۴۰۰ گزارشی ۱ ماهه از بازدهی بازارهای مالی در ایران منتشر شده است. در این بازه ۱ ماهه که از یکم تا سی و یک خرداد ارائه شده است، به شرح زیر می باشد:

در این میان بورس با ۴/۰ – % کمترین بازدهی را و دلار ۴/۴% بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. در میان آن ها طلا با ۳/۱%، یورو ۴/۱% درصد و سکه ۳% نیز دیده می شود.

نکاتینو سوم

در این قسمت به سخنرانی خانم Patty mac cord تحت عنوان ۸ درس مهم برای ساخت شرکتی که آدم ها لذت ببرند در آن (listens on building a company people enjoy working for  ) می پردازیم. خانم مک کورد که با عنوان شغلی C- Level به مدت ۱۴ سال است که در نتفیلیکس فعالیت می کند.

در ادامه به چند نمونه از ۸ درس مهم اشاره می کنیم.

درس اول: از بروکراسی و نظم در میان آدم ها خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که افراد برای شکوفایی توانمندی و خلاقیت خود به محیطی باز نیاز دارند. در واقع آن ها به این دلیل در محیط کار حاظر می شوند و به دنبال رشد فردی خود هستند.

درس دوم: به جای آنکه بر روی یک فرد تمرکز کنید و او را رشد دهید، به فکر آماده سازی یک تیم خوب باشید. افرادی که در یک تیم کار می کنند به گونه ای یکدیگر را حمایت کرده و رشد می دهند. از طرفی نیز میزان موفقیت یک تیم خیلی بیشتر از یک فرد است. همچنین اگر فردی از تیم خارج شود مشکل خاصی را ایجاد نمی کند اما حذف یا مشکل برای یک شخص به کار را به کل مختل می کند.

درس سوم: از معنا دادن به کار و وظایف دیگران غافل نشوید. تمام تلاش خود را برای آن به کار گیرید.

اگر علاقه مند به ادامه آن هستید، پیشنهاد می کند که به این سخنرانی مراجعه کرده و ۸ درس مهم را مطالعه کنید.

رادیو رشدینو -آموزینو(۳۹:۱۰-۲۱:۲۸)

در این قسمت از رادیو رشدینو همراه با جناب آقای حامد موسوی به برسی بخشی از کتاب هک رشد از آقای شان الیس و نکات مهم درباره استخدام شدن و استخدام کردن پرسنل می پردازیم.

بخش اول

در این بخش از کتاب هک شد به بررسی بازگشت کاربران می پردازیم.  کاربران به طور ماهانه ریزش می کنند. زمانی یک منحنی را به عنوان منحنی بازگشت خوب معرفی می کنند که تعدادی از کاربران در یک زمان بمانند. همچنین منحنی ای را به عنوان منحنی ماندگار ارائه می گردد که ۱۰ الی ۲۰ درصد از کابران بعد از سه ماه بمانند. برای درک بیشتر موضوع به مثال زیر توجه کنید.

شرکتی با نام everts note گزارشی را منتشر کرده است که بر اساس آن ۲۲ درص از کاربران در سایت باقی می مانند. در سال دوم این عدد به ۲۵ درصد و در سال سوم به ۳۱ درصد می رسد. بنابراین به این نتیجه می رسید که با گذشت زمان و سرمایه گذاری بر روی سرویس ها اپلیکیشن ها میزان استفاده شما از آن ها نیز افزایش می یابد. با این افزایش دیگر تغییر و انتخاب یک سرویس دیگر کار مناسب و با صرفه ای نیست.

بخش دوم

در بخش نکاتینو به گزارشی از Iranhr اشاره کرده و بخش هایی از آن را با یکدیگر مرور کردیم. در ادامه این گزارش بیشترین تیپ شخصیتی nbti که در شرکت ها پذیرفته شده بودن نیز بیان شده است. بر اساس آن تیپ شخصیتی estj با ۳۰ درصد، تی شخصیتی entj با ۲۵درصد، تیپ istj با ۱۵ درصد بیشترین آمار را در مشاغل به خود اختصاص داده بودند.

همانطور که می دانید در تست nbti چهار جفت تیپ شخصیتی مورد بررسی قرار می گیرد. در تیپ اول درون گرایی و برون گرایی، تیپ دوم توجه به جزئیات وکلیات به شمی و حسی معروف است. تیپ سوم فکری بودن یا احساسی بودن در تصمیم گیری و  تیپ چهارم سبک سازماندهی زندگی که انسان ها را به دوسته منظم یا نامنظم که ساختار یافته یا ساختار نیافته تقسیم می شوند.

۲۰ سال بعد از nbti آقای کِرسی مطلبی را با عنوان مشرب ها ارائه کرد. در واقع او با ترکیب تیپ هایی که درون یک مشرب  قرار می گرفتند به دستاورد تازه ای رسید. او این گونه بیان کرد که افرادی که در این مشرب قرار می گیرند از نظر خلق وخو، توانمندی و مدل رفتاری به یکدیگر شباهت دارند.

در واقع آقای کرسی با ارائه این طرح بیان کرد که بجای استفاده از ۱۶ تیپ nbti از این روش که شامل ۴ بخش است استفاده کنید. :sj سنتی، sp :تجربه گرا،  nt: مفهوم گرا و :nf  ایده ال گرا. شما به عنوان یک کارفرما یا مدیر می توانید براساس این ۴ روش افرادی که مناسب هر بخش هستند را انتخاب کنید.

همچنین شما به عنوان فردی که می خواهید در بخشی استخدام گردید یا به دنبال کار جدید هستید می توانید تیپ شخصیتی خود را شناخته و به دنبال شغل مورد نظر یا مهارت های لازم بروید.

 

رادیو رشدینو -مهمانینو( ۱:۲۶:۴۰-۳۹:۳۰)

در این بخش از رادیو رشدینو به همراه مهمان گرامی برنامه جناب مصطفی مردانی تجربیات کاری ایشان طی سال‌های گذشته می‌پردازیم.

جناب مصطفی مردانی برنامه نویس، تولید کننده محتوا و مدرس هستند. ایشان اولین بار با مطالعه کتاب خانم پیرزاد وبلاگ نویسی و داستان نویسی را شروع کردند. سپس در سال ۸۴ و ۸۵ به طور رسمی وارد تولید محتوا گشته و مشغول به فعالیت شدند. در این سال ها در فرهنگسرای بانو کارآگاهی را تشکیل داده و اطلاعات خود را از طریق وبلاگ با یکدیگر در میان می گذاشتند.

در ادامه با تشکیل کانال های تلگرامی و شروع به داستان نویسی، پیشنهادها و استقبال بیشتری از داستان ها و تقاضای تدریس از ایشان شد که ایشان نیز بعد از مدتی قبول کردند. جناب مردانی سابقه همکاری با حامی جو را نیز در کارنامه خود دارند. حامی جو یک موسسه هنری است که به افرادی که ایده یا طرحی مانند رمان، داستان، فیلم کوتاه و مانند این ها دارند، اما از شرایط مالی مناسبی برخوردار نیستند، حمایت می کند.

از کتاب های منتشر شده ایشان می توان به مجموعه داستان ایشان اشاره کرد که در سال ۹۸ چاپ شده است. رمان به خانومت سلام برسون و ۳ کتاب دیگر نیز به مرحله چاپ رسیده است. در حال حاضر نیز بر روی یک داستان جدید کار می کنند.

آقای مردانی داستانویسی ایران را این گونه بیان می کنند که قبل از مینمالیسم در آمریکا، داستان نویسی ایران از معروفیت کمی در جهان برخوردار بود. ایشان دلیل این کار را به عبارتی سخت نوشتن در آن زمان بیان کرده اند. اما بعد از مینمالیسم در آمریکا اکثر افراد روی به ساده نویسی آوردند که در ایران نیز از استقبال خوبی برخوردار بود.

در ادامه این گفتگو آقای مردانی به یک اصل در میان کتاب ها ودیدگاه خود اشاره کرد که در آن اینگونه بیان می کنند که همیشه خود شخصیتان باشید و این روند را طی کنید. به عبارتی شکل خودتان باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *